Gå til innhold

E-post linker på webside oppfordrer til spam?

Anbefalte innlegg

Eg har i flere år laget nettsider av forskjellige typer(eg lager ikke design :p ).

Men eg fikk her om dagen høre at dersom du putter epost adressa di på ei nettside vil søkemotorer søke den opp, legge den til ei liste, for deretter å bruke denne til spam.

Og det forstår eg jo. Derfor har eg alldri brukt linker direkte i sidene, kun teksten(med (a) i stede for @). Dermed har eg følt meg trygg der.

Men så sier samme person at det hjelper ikke. Disse robotene søker i teksten, og ikke HTML'en. Dvs, om du lager en hyperlink med mailto, er det helt i orden og ufarlig.

Så, dersom du for eksempel legger en url til til et navn, som en hyperlink, er dette bedre en å skrive selve adressa på siden i ren tekst, altså uten link?

Noen formeninger? Eller er han eller eg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Aner ikke, men ærlig talt - disse J**** spam-menneskene har da hatt endel år på seg nå til å oppdatere søkemotorene sine slik at de fjerner "nospam" og bytter (a) o.l med @ når de søker, så jeg tror egentlig ikke det hjelper så mye uansett :)

Du får jo haugevis av spam selv til e-post adresser som aldri har vært i bruk eller publisert noe sted, så jeg har inntrykk av at de fleste opererer etter enellerannen "brute-force" metode når de sender spam nå om dagen...

Lenke til kommentar

Poenget er at siden eg snakker her er en firmaside(firmaet eg jobber i).

Vi får allerede mye spam til dagen, og vil helst unngå mer. Men samtidig må vi jo fortelle om oss, og gi kundene våres ei epost adresse de kan bruke. Vi bruker i så tilfelle heller penger på et godt spam filter, en å isolere oss fra kunder.

Lenke til kommentar

Grunnen til at eg spør er ikke at eg tviler på at et program kan finne adressen. Og det kan den gjøre ved å lete igjennom kildekoden, og uansett javascript eller ikke, så vil adressen ligge der.

Men eg har nå tatt en kjapp løsning, vi har innlogging for bedriftskunder/avtalekunder, og nå kan kun disse se epost adressene. De som ikke logger inn(søkemotorer/roboter) vil da ikke kunne se disse, da det blir filtrert bort fra serveren(og kildekoden). Resten har et kontaktskjema på siden som de kan benytte.

Men allikevel hadde det vært greit å vise adressen, på en eller annen måte. Som et gif bilde kanskje?

Lenke til kommentar

En ting som har vist seg å være forbausende effektivt mot spambotter er å gjøre om mailadressene til HTML-entities. F.eks. blir en link til [email protected] til dette:

(se nedenfor)

Her har du også en PHP-funksjon jeg har laget for å oppnå dette enkelt:

function entity_encode($text)
{
$tmp = str_split($text);
$ret = '';
foreach ($tmp as $item)
{
 $ent = str_pad(ord($item), 4, '0', STR_PAD_LEFT);
 $ret .= "$ent;";
}
return $ret;
}

Edit: Hahaha, det funka dårlig med IPB. La oss prøve igjen:

<a href="mailto:&#0107;&#0105;&#0109;&#0064;&#0117;&#0110;&#0114;&#0101;&#0097;&#0108;&#0105;&#0122;&#0101;&#0100;&#0046;&#0111;&#0114;&#0103;">&#0107;&#0105;&#0109;&#0064;&#0117;&#0110;&#0114;&#0101;&#0097;&#0108;&#0105;&#0122;&#0101;&#0100;&#0046;&#0111;&#0114;&#0103</a>

Edit2: Grr! - men prøv funksjonen, da ser du det tydelig.

Endret av Lokaltog
Lenke til kommentar
Men så sier samme person at det hjelper ikke. Disse robotene søker i teksten, og ikke HTML'en. Dvs, om du lager en hyperlink med mailto, er det helt i orden og ufarlig.
Alt du ser på en side kommer av HTML kode, så jo, de leser HTML kode. Er din nettleser som sørger for at HTML koden blir lest anderledes og bygget om til en grafisk side.
Lenke til kommentar
Alt du ser på en side kommer av HTML kode, så jo, de leser HTML kode. Er din nettleser som sørger for at HTML koden blir lest anderledes og bygget om til en grafisk side.

5128352[/snapback]

Joda, det vet eg. Men spørsmålet var om disse "robotene" søkte i teksten som vises, altså resultatet, eller også i html koden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...