Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Test av NGT som ISP


volcomer

Anbefalte innlegg

-------// litt om testen //----

Dette er en litt annerledes test. Den går nemlig ut på å teste NGT (NextGenTel) som ISP og finne ut om jeg vil anbefale dem til andre. Merk at denne testen er meget subjektiv og sterkt farget av mine personlige erfaringer med dem.

 

Testen går ut på å bestille så kraftig bredbånd jeg har råd til/får. Fortelle dere om de positive og negative erfaringene jeg får.

 

 

-----// Først litt om situasjonen //------

Det hele begynnte med at jeg kjøpte meg leilighet i trondheim, nærmere bestemt på rosendal. (for dere som vet hvor det er) Siden jeg er ung og relativt frisk må jeg ha internett og prøvde først med Telenor Avidi aka CanalDigital (grunnet sammeiet har avtale på kabelTV med dem), men etter å ha brukt en liten formue (450,- på en samtale! hvorav 98% var venting) i telefonregning på å nå dem fant jeg ut at dem ikke kunne levere internett hit. Så derfor ble det NextGenTel, da de er størst her i byen og jeg tenkte at de måtte da kunne levere kraftig linje til meg.

 

----// Del1 Bestillingen //------

Jeg Bestillte i utgangspunktet ADSL2, men etter et par dager fikk jeg mail tilbake om at de ikke kunne levere ADSL2 til min adresse da den ligger for langt unna sentralen. De mente derimot at de kunne levere Delta4500 så jeg slo til på det tilbudet. 498,- pr mnd for 4.5 Mbit er ikke så galt. Problemet er bare at jeg betaler ike 498,-. Siden jeg ikke har fasttelefon betaler jeg 558,- pr måned. Men greit nok. NGT er riktignok den ISP'n som har billigst "ikke fasttelefon tillegg".

 

-------// Del2 leveringen //-------

Etter et par dager fikk jeg en ny mail med brukernavn og passord til NGT's kundesider. Der kunne jeg følge med på at leveringsdatoen kom nærmere og nærmere. Sett bort ifra at leveringen ble flyttet 4 ganger og var 2 uker forsinket fra orginalt så gikk det egentlig ikke så verst. Det mest irriterende var de enormt dårlig formulerte epostene jeg fikk som sa fra at leveringsdatoen var flyttet fram i tid.

 

---------// Del3 Problem 1 : Hastigheten //-------

Når jeg fikk satt opp maskina mi og plugga i allt så syns jeg linja virka treig og sjekka hastigheten i routern. 1.5Mbit. Da var det å hive seg over telefonen å ringe kundesenteret. Der var det kø. Lang kø. Beskjeden "du står nå som nr. 52" traff meg rett i magen. Jeg venta på neste oppdatering fra "køstatus greia" og 3-4 minutter senere var jeg nr. 50. Da la jeg på. Men jeg kunne ikke gi opp og slå meg til ro med 1.5Mbit, så jeg sendte en e-post der jeg spurte om de ikke kunne sette linja mi opp til det den skulle være nå som jeg tok den i bruk. Det gjorde de, og mer til. Neste gang jeg sjekka routern stor det 8Mbit på innhastigheten og da kom smilet.

 

-----------// Del4 Problem 2 : Stabilitet //----------

Etter at jeg hadde sjekka hastigheten tenkte jeg "Nå må jeg sjekke pingen i BF2!" og satte igang. Men skrekk og gru! BF kom så langt at det "hang" i login vinduet. Det kom av at linja nå ikke tålte å bli belastet i det hele tatt. Enkel surfing på nettet kræsja linja. Jeg hev meg over telefonen og ringte kundesenteret. Siden jeg var "kunn" nr 22. i køen venta jeg på svar. Personen jeg traff på så ingenting feil og satte meg elegant over til den teksniske avdelingen. Sett bort ifra at der var det en halvtimes venting fra jeg var nr. 12 til jeg fikk svar på nytt var dette en av de mest produktive samtalene jeg har hatt med noe kundesenter. NOTAT TIL NGT! Sett folk/meg rett over til teknisk istedet eller flytt teknisk folka til 1. linje support.

Uansett så fikk han tweeka linja mi slik at den virka stabil på 5.4 Mbit. Problemet var bare at den bare virka stabil. Den ramla fortsatt sammen ved hard belastning. Ny epost og etter et par dager satte de ned linja mi til 3.7 som den står på nå.

 

------------// Del5 Problem 3 : faktura og betaling //---------

Nå er linja mi omsider blitt stabil og jeg kan bruke den normalt, men jeg har betalt for 2 måneder på forskudd for Delta 4500, som jeg ikke har og skal egentlig ha gratis boost til maks hastighet i tre måneder. Nå har jeg fått en ny faktura for en måned jeg har betalt og fortsatt for Delta 4500. Jeg har og så sett på telefon regninga mi at jeg har brukt over 600 kroner på å ringe kundesenteret deres og vente i kø på å treffe enda et udugelig menneske som ikke kan hjelpe meg. Og så har NGT gjort det fantastiske at man må ringe FØR 1600 for å få hjelp med faktura spørsmål. Jeg har sendt dem epost ang dette men ikke fått svar enda. Og det har gått 2 uker nå.

 

---------// Konklusjon //--------

 

Positivt

* En av de beste tekniske avdelingene på et kundesenter jeg har truffet på. (mulig det er flaks men jeg håper ikke det.)

* Meget bra tilbud dersom du bor nærme en sentral. De booster linja til maks kapasitet gratis i tre måneder.

 

Negativt

* Lang leveringstid

* Utenladsrouting (som jeg ikke orker å begynne å beskrive problemene med her engang)

* Fakturasystemet fra helvete tydligvis.

* Kundesenteret er enten uderbemannet eller ovesvømmes at missfornøyde kunder.

 

 

Bottom line - Jeg har nå sagt opp mitt bredbånd fra NGT fordi de ikke kan levere en linje som er kraftig og stabil nok til at jeg er fornøyd, og CanalDigital tilbyr meg linje fra Januar på 5Mbit til halve prisen. (sameiet har ordna ny avtale). En annen grunn er rotet med fakturaer og kundeservicen deres. Er ingenting som får meg så forbanna som ventemusikken til NGT kundesenter nå.

 

Dersom du bor nærme en sentral og vet at det ikke blir rot med linja vil jeg kunne anbefale dem. Men dersom du ikke gjør det vil jeg si STYR UNNA!

 

 

Min subjektive karakter

3/10

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har hatt NGT i flere år og fått med meg en del "gratis" hastighetsøkninger. Skal egentlig ha en 8000 kb/s linje, men de klarer bare å levere ca 4000. Greit nok, jeg bor vel et stykke fra sentralen.

 

Mitt største problem er imidlertid NGTs ping til utlandet. Spiller en del xbox over nettet og da er dette er kjempeproblem.

 

For øvrig har jeg alltid hatt stabil linje og kan ikke huske å ha hatt nedetid i det hele tatt.

Lenke til kommentar

Har selv hatt NGT siden mars, og er meget fornøyd fortsatt. Venter fortsatt på feil med fakturaer osv. slik som man ofte hører om.

 

Har i dag kun 2 MB linja, hadde 4 i noen uker, men fant ut at det hold med 2 til det jeg driver med. Får å få satt ned linjen brukte jeg telefonen, og har enda tilgode å vente mer enn 5-8 minutter på å få svar.

 

Har heller ikke hatt problemer med nedetid. Så jeg er meget fornøyd. Men det kan hende at problemene er med større hastigheter enn det jeg bruker.

Lenke til kommentar

EG har hatt NGT i eit år og kan konkludere med at det er ein meget bra utfordrar heilt i toppsjiktet så lenge du ikkje må kontakte kundeservice og får problem der.

 

Som du nevner, boosting av linja kan gjerast fort, prisane er blandt Norges beste. Har ikkje opplevd fakturaproblem sjølv, eg har avtalegiro, og den går sin gang.

Lenke til kommentar

Har ingen ting vondt å si om NGT, har en 3500/600 linje og den blir oppgrader gratis til 6500 over nyttår. Kan ikke klage der. Kundeservice er en grei ting siden jeg bor i Bergen, stikker bare rett opp på kundeservice og snakker med de, og der de veldig behjelplig. Aldri hatt noe problemer med de. Eneste at det tok litt lang tid med leveringen av bredbåndet. (1,5 mnd)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har hatt NGT i nesten et år nå og er stort sett fornøyd. Det eneste jeg har å klage på er elendig kundebehandlig og fakturerings system. Jeg ble fakturert for 600,- for en montering av ADSL jeg aldri hadde motatt. Det tok dem nøyaktig 2mnd og 5 telefoner før jeg fikk en ny faktura.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har hatt NGT siden de kom i Norge og iløpet av den tiden så har linjen min 20x og kostnadene over halvert . Jeg har aldri opplevd nedetid imotsetning til mine Telenor venner og jeg aldri hatt noe som helst problem med de.

 

Skal du skrive en review av en ISP må du ta med erfaringer fra alle, ikke bare deg selv. Bare for at du har opplevd dårlig stabilitet så vil det ikke si at NGT har dårlig stabilitet generellt. Jeg sitter nå med 20Mbit som egentlig er god for 21Mbit siden jeg har NextPhone i hele huset også.

 

Pingen varierer fra 5 til 12 og da må jeg bare påpeke at det er nærmest LAN svartid ;)

 

Skal være enig i at kundeservicen kan være litt elendig men det er ufattelig mange idioter der ute så jeg skjønner dem sliter :p

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Nextgentel har skaffet seg en del misfonøyde kunder fordi dem er litt for "snille". F.eks. Telenor leverer ikke bredbånd til kunder som bor mer enn 3km unna sentralen og sparer seg mange problemer pga dette. Er vel stort sett bare NGT som tar sjansen på å prøve å levere bredbånd til personer som bor "for langt" unna sentralen.

 

At kundeservicen er så dårlig skjønner jeg ikke. Synes jeg har kommet forholdsvis kjapt igjennom jeg når jeg har ringt dem, isåfall i forhold til hos visse andre leverandører..

 

Men de burde kanskje ha litt flere valg så de som vet hva problemet er kan komme igjennom køen og slippe å stå i samme kø som de som lurer på hva dem skal gjøre når de har virus på maskina.

 

Hatt NGT i 3-4 år nå og vært svært fornøyd, litt problemer med stabiliteten i det siste. Men det har blitt bedre nå, og det virker som det er et problem i stort sett hele norge for tida. Har teleselskapene sprengt kapasiteten??

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg og samboern fikk ngt-linje da vi kjøpte leilighet for ca. 6 mnd siden, og det har vært et mareritt siden. Skal man ha noe gjort, spørre om noe, eller rette opp noe, er ventetiden på kundetelefonen sjelden mindre enn 30 minutter (i motsetning til de 5 som oppgis som snitt-tid på websidene). Webskjemaet for kundekontakt blir ikke besvart (jeg har prøvd 4 ganger i ulike situasjoner).

I tillegg til "kasting" mellom supportavdelinger og ny ventetid, har de sjelden tilbudt meg en løsning jeg har blitt fornøyd med. Senest i dag fikk jeg purring pga. en utestående sum, som er pga. en ruter vi ble fakturert for, som vi aldri ba om å få kjøpe. Dette kontaktet jeg kundeservice om da fakturaen kom (i oktober), og han skulle sjekke det opp og gi tilbakemelding på dette. Noe han aldri gjorde. Dermed sitter vi med en purring og gebyr på en faktura vi aldri skulle hatt.

På todo-listen på tavlen vår står det nå "Skrive brev til NGT og forbrukerombudet".

 

Tips: Ved telefon til kundeservice, skriv opp dato, klokkeslett, og hvem du snakker med. Ikke at det nødvendigvis hjelper, men slike referanser er greit å ha når man henvender seg til forbrukerhjelp.

Endret av Simira
Lenke til kommentar

Kan legge til at mine siste problemer disse folkan:

 

Har skifta epost adr, og glemt passord og brukernavn.

 

Mailer kundesenteret/horesenteret og spør etter nytt, men får ingen svar. Mailer på nytt uten svar. Prøver å ringe, men blir møtt med "du er nå nummer 28 i køen", tror ikke det med mitt kontantkort og legger på. Tenker at vel, får veil snart ei purring da hvor brukernavn ihvertfall står.

 

Opplever så at linja blir utrolig treg, ringer de og en automatisk tjeneste sier at linja er "strupet" grunnet ubetalte regninger. (!!) :wow:

 

Kommer så i telefonkø, med startnummer 27. Husker ikke hvor lang tid dette tok, men ringte i det startskuddet for skiskytterstafetten gikk, og var ferdig da 3.mann gikk ut. LENGE!! Så jeg sitter der i køen etter sikekrt 45 min. Så hører jeg Klikk - duuuut - duuuut - duuuut. !! :realmad:

 

Blir lynings og ringer tilbake for å gi de huden full, men da selvfølgelig kommer jeg ikke gjennom grunnet stor pågang. Gjennomsnittlig kø i NGT sier 6 minutter og ser veldig STEADY ut, bare bullshit!!

 

Ringer så en fyr på salgstelefonen og forklarer saken. Han er grei og finner ut hva jeg skylder de, så jeg faktisk kan betale de.

 

Kundesenteret er "non-excisting" i bestefall. Har sagt dette MANGE ganger, men neste gang jeg ser tilbud hos andre leverandører er jeg første mann i køen.

 

 

 

EDIT:

 

Må legge til at jeg brukte nøyaktig 128 kroner på å ringe de, til 0.69 i minuttet pluss påslag for spesialnummer. 128 spenn for å få vite hjva fakturaen er.. Håpløst... Håper de har dritdårlig likviditet........

Endret av bucketofcack
Lenke til kommentar

Har hatt NGT som leverandør i 6 år, og har egentlig hatt svært lite problemer. Linjen har stort sett vært stabil og grei, og prisen er det ingenting å si på.

 

Problemet er derimot når linjen ikke er stabil og grei, og man må snakke med noen. For et par dager siden purret jeg på ADSL2-installasjonen min (som ble bestilt i November), og fikk kjapt kontakt med salgsavdelingen. Neida, jeg måtte snakke med teknisk, og der var det kø. Etter å ha snakket med teknisk i ett minutt, ble jeg satt over til leverandør-avdelingen.. ny kø. Det tok over tre kvarter å få snakket i to minutter med riktig person.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg hadde NGT i omlag to år og selv om jeg fikk den hastigheten jeg skulle ha, slet jeg med høy og ustabil ping (47-80, engelsk server). Etter å ha byttet til Ventelo Bluecom ligger pingen stabilt på 31 på samme serveren, dessuten er ventetiden på support vesentlig kortere, så jeg har aldri angret på at jeg byttet selskap for å si det sånn.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg har hatt NGT så lenge de har vært i Sandnes (siden 2001 tør jeg tippe). Har aldri hatt noen major problemer (>3 døgn), men har hatt et par avbrudd.

 

Har i likhet med så mange av dere havnet som nr 20+ i kø, men jeg har ALDRI - ALDRI - måttet vente lenger enn 15 minutter før jeg kom gjennom (til kundeservice). Ringer vanligvis mellom 1400 og 1600.

 

Problemet ligger i om man prøver å ringe til teknisk avdeling etter klokken 1700. Vet ikke om det var feil dag å ringe på, men det virket som om det kun var en tekniker på arbeid da. Startet som nr 13 i kø, og det tok nøyaktig 1 time og 15 min før det ble min tur.

 

Problemet mitt var at jeg ikke fikk lastet ned eller opp med kjappere enn 2 kb/s. Teknikeren snakket om noe routing og stash og USA og blablabla. 30 min etter jeg ringte var linjen 100%.

Lenke til kommentar

Hvorfor kan man ikke nevne NGT i en eller annen sammenheng før førti brukere må pøse på med sine egne erfaringer? Dette er en brukertest (en ubrukelig "test" sådan, men det får bli en annen diskusjon) - IKKE EN KOM-MED-DINE-ERFARINGER-tråd!

Lenke til kommentar
Jeg har hatt NGT så lenge de har vært i Sandnes (siden 2001 tør jeg tippe). Har aldri hatt noen major problemer (>3 døgn), men har hatt et par avbrudd.

 

Har i likhet med så mange av dere havnet som nr 20+ i kø, men jeg har ALDRI - ALDRI - måttet vente lenger enn 15 minutter før jeg kom gjennom (til kundeservice). Ringer vanligvis mellom 1400 og 1600.

5914159[/snapback]

Jeg har ALDRI ALDRI ALDRI venta mindre enn 45 min.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Har brukt NGT i 2+ år og har for tiden et 6500/750 abonnement som er svært stabilt og stort sett leverer akkurat den hastigheten. Har hatt tilnærmet null nedetid siden dag 1 og ellers ingen problemer med fakturaer eller annet. Har aldri brukt kundeservice via telefon, kun e-post. Der har jeg stort sett fått svar innen 48 timer. Kundeservice per telefon er forøvrig like begredelig uansett hvilken ISP man har, etter min erfaring. Jeg har brukt Telenor, Tele2 og Bluecom, som alle hadde laaange køer hver gang jeg ringte.

 

Noen vil alltid ha problemer uansett ISP, men for min del er NGT klart den beste så langt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...