[email protected] Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kjøpte ny hd til pc'en.. men problemet er at jeg ikke får den til å funke! Lurte bare på om noen hadde forslag på hva som kan være galt.. evt. hvordan jeg enabler sata i bios!?!? På forhånd takk! Lenke til kommentar
Targa_PC Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hei Fram med manualen til HKet, let fram til der hvor Bios er omtalt. Restart PCen - trykk Delete knappen- (før Win starter) og du er inne i Bios. Man kan gjøre mye galt inne i Bios, men det er ingen problem med gjøre seg kjent med Bios`n. Du kan navigere fram og tilbake uten å forandre noen ting. ( Du skal lete etter "on board device" elns. SATA enable/disable..) Endring skjer ved: save and exit - Y/N. Har du ikke manualen, så last ned en kopi fra nettet, let på hjemmesiden til produsenten av HK. Lenke til kommentar
ducmaster Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 slå på S-ata på Enabled inne på Biosen din, og slå av det som står av Raid. Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Nå har jeg ikke så mye info, men jeg vil gjette på at du har kjøpt en S-ataII disk med NCQ Støtte. Kortet ditt støtter ikke S-ataII disker (jeg vet at det ikke er noe som heter S-ata II, men nå heter nå disse diskene det). Det du må gjøre er å endre en jumper på disken, slik at den er kompatibel med S-ata standarden. Når dette er gjort, skal nok alt være i orden. Etter dette vil du finne disken i bios, og kan fortsette med installasjon av windows. Hvis du har kjøpt en vanlig s-ata disk, og bios finner denne, men ikke windows, må du trykk F6 under installasjon, og installere driveren til s-ata kontrolleren (f.eks Sil3112A). Dette gjøres fra diskettstasjonen. Håper dette var til hjelp. Endret 9. november 2005 av torkelma Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Jeg får heller ikke sata... Er det noen av disse valgene i bios jeg må endre på? Raid Config: Raid Enable - Disabled Onboard Ide 1 Controller - Enable Onboard Ide 2 Controller - Enable Ide Dma transfer access Serial Ata 1 - Enable - Serial Ata Dma transfer - Enable Serial Ata 2 - Enable - Serial Ata Dma transfer - Enable Ide prefetch mode - Enable Jeg har Abit An8 og Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II Lenke til kommentar
torkelma Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Jeg får heller ikke sata... Er det noen av disse valgene i bios jeg må endre på? Raid Config: Raid Enable - Disabled Onboard Ide 1 Controller - Enable Onboard Ide 2 Controller - Enable Ide Dma transfer access Serial Ata 1 - Enable - Serial Ata Dma transfer - Enable Serial Ata 2 - Enable - Serial Ata Dma transfer - Enable Ide prefetch mode - Enable Jeg har Abit An8 og Samsung Spinpoint P120S 250GB S-ATA II 5127577[/snapback] Hva med jumper på disken? Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Mulig det er noe jeg har innbilt meg, men trodde sata disker var "slutten på jumper tiden" så lenge man har egne sata tilkoplinger på hk å plugge i. Lenke til kommentar
Nesredna Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Mulig det er noe jeg har innbilt meg, men trodde sata disker var "slutten på jumper tiden" så lenge man har egne sata tilkoplinger på hk å plugge i. 5129318[/snapback] det er det nok desverre ikke sleit som faen med kompis sin data til vi til slutt leverte den til en kompis som har noe sinnsyk peil han flytta på noen jumpere og da funka det.. Lenke til kommentar
Post_Mortem Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Hmm... okei.. Er det noen som kan fortelle meg hvilken/hvor jumperen skal stå, eller er det ganske innlysende når jeg åpner og ser? Spør nå siden jeg ikke har mulighet til å spørre når jeg er inni der og sjekker. Lenke til kommentar
hølands_gutt Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 skal stå på hardisken, hvor den skal sitte hen.. Lenke til kommentar
Magic Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 er ved siden av pluggen til sata-kabelen/strømkabelen på harddisken. Lenke til kommentar
[email protected] Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Ok! Funnet ut litt mer.. men max blast (som er installasjonsprogrammet til disken) finner ikke disken! Men på enhetsbehandling finner den disken på sata kontrollern.. problemet er jo bare det at jeg ikke finner disken på noen andre plasser en akkurat der:/ Forslag? Lenke til kommentar
Magic Skrevet 17. november 2005 Del Skrevet 17. november 2005 tror det er noe med at du må initialisere en sata disk i windows xp... gå inn på diskbehandler: kontrollpanel administrative verktøy datamaskinbehandling diskbehandler høyreklikk på disken og velg initialiser (tror det var sånn det gjøres) så er det bare å formatere og vips... Lenke til kommentar
brazir Skrevet 18. november 2005 Del Skrevet 18. november 2005 Takk for tipset Funker faktisk! (for meg i alle fall) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå