Gå til innhold

Er 24 desibel akseptabelt lydnivå på en CPU vifte?

Dan Hansen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:

Dan Hansen skrev (2002-08-27 10:19):

Ja eller nei?

Ha en riktig fin dag :smile:

Ja. Det er ikke mye. Tror P4 viftene ligger der et sted.

Dog kan en saktens gå lengre ned om en vil det. Kjøp en bra ribbe, adapter fra 60 til 80 mm og kjøp en 80 mm papst vifte. Vips har en kjøling på 12 dB.

Se på denne viften fra Microplex på 12 dB eller denne kjøleren.

Lenke til kommentar

Si ja eller nei? Ja takk begge deler...

Både ja og nei vil jeg si for lyd er ikke bare lyd!

For det første så måler/angir produsentene litt forskjellig, noen angir selve viftens tomgangsstøy, noen med viften montert på kjøleribben (prod. mer støy pga. høyere luftmotsstand), noen måler på en meters avstand... Desverre så finnes det ikke bare 1 standard for måling av støy og dette forvirrer oss forbrukere.

En annen sak som må tas i betrakning er om det brukes en liten vifte m/høyt turtall som lyder som en flokk oveklokkede bier eller om det er en litt større vifte som brummer avgårde som bestefar i sin dypeste søvn.

Det er viktig å lytte til folk som har erfaring på dette området og som har testet div. kjølere

Generelt så er ikke 24dB noe spesielt støyende men heller ikke det motsatte.

Gi oss litt info om CPU/kjøler så kommer vel erfaringene/anbefalingene løpende.

Lenke til kommentar

Quote:

Den 2002-08-27 10:56, norrick skrev:

For det første så måler/angir produsentene litt forskjellig, noen angir selve viftens tomgangsstøy, noen med viften montert på kjøleribben (prod. mer støy pga. høyere luftmotsstand), noen måler på en meters avstand...

Kan du si meg en produsent som oppgir dB verdien når vifta er montert på selve kjøleribba?

Lenke til kommentar

Personlig så synes jeg det kan være litt dumt å spare kroner på kjøleprofilen når du har et system som kansje koster 10k++. Dette er absolutt en av de viktigeste delene for maskinens stabilitet. Bruk heller et par hundrelapper ekstra og kjøp kvalitet slik at du ikke angrer og må kjøpe en enda bedre/dyrere kjøler.

Har et varmt hjerte for MIST Silent Twin som har et støynivå på 19dB. Microplex selger den for kun kr. 395,- Link: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1

Test: http://www.dansdata.com/coolercomp_p2.htm#stwin

LOT. Til Anders Leipland & Xvani, kan være at jeg tok feil ang. støymåling på kjølere men jeg mener bestemt at Noisecontrol anngir støy når viftene er montert på kjøleprofilen, korrekter meg om jeg tar feil.

Alle produsenter burde angi støynivå med vifte montert på kjøler, hva viften støyer i friluft er av mindre interesse...

Lenke til kommentar

Overklokking.no angir at Tt Volcano 7+ er nærmest uhørbar ved laveste setting, 24dB. Jeg har samme kjøleren og er *ikke* enig, vil heller si helt ok :_)

Høyeste setting derimot er forbeholdt selvpinere :

[ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-08-29 22:02 ]

Lenke til kommentar

Oppdatering:

Viften jeg skrev om viser seg å være en GlacialTech Igloo 2310. Den oppgis med et lydnivå på 25dBA.

Hentet idag et par slike og byttet den ene med en jeg hadde i en datamaskin her. Pussig nok var det akkurat samme type som satt i - men den nye har betraktelig lavere støynivå. Jeg hører at den er der, men ikke særlig mer. En stor forbedring.

Jeg ser at en del omtaler å "klokke" ned vifter med tanke på lavere støy - er det mulig på denne også?

Isåfall - hvordan gjør jeg det?

Ellers skal dere ha takk for mange svar :smile:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...