Dan Hansen Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Ja eller nei? Ha en riktig fin dag :smile: Lenke til kommentar
pskard Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Dan Hansen skrev (2002-08-27 10:19):Ja eller nei?Ha en riktig fin dag :smile: Ja. Det er ikke mye. Tror P4 viftene ligger der et sted. Dog kan en saktens gå lengre ned om en vil det. Kjøp en bra ribbe, adapter fra 60 til 80 mm og kjøp en 80 mm papst vifte. Vips har en kjøling på 12 dB. Se på denne viften fra Microplex på 12 dB eller denne kjøleren. Lenke til kommentar
norrick Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Si ja eller nei? Ja takk begge deler... Både ja og nei vil jeg si for lyd er ikke bare lyd! For det første så måler/angir produsentene litt forskjellig, noen angir selve viftens tomgangsstøy, noen med viften montert på kjøleribben (prod. mer støy pga. høyere luftmotsstand), noen måler på en meters avstand... Desverre så finnes det ikke bare 1 standard for måling av støy og dette forvirrer oss forbrukere. En annen sak som må tas i betrakning er om det brukes en liten vifte m/høyt turtall som lyder som en flokk oveklokkede bier eller om det er en litt større vifte som brummer avgårde som bestefar i sin dypeste søvn. Det er viktig å lytte til folk som har erfaring på dette området og som har testet div. kjølere Generelt så er ikke 24dB noe spesielt støyende men heller ikke det motsatte. Gi oss litt info om CPU/kjøler så kommer vel erfaringene/anbefalingene løpende. Lenke til kommentar
vifteovn Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Ja :smile: 12 er vel nesten terskelen gor og høre. Lenke til kommentar
Fallingwater Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Akseptabelt..ja kanksje..men langt fra lydløst Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 har en fop32, den tror jeg bråker ivei med 32db, den er litt irriterende.. siden db-skalaen er logaritmisk er det et HAV mellom 24 og 32, så jeg tror nok du ikke hører mye til de vifta :wink: Lenke til kommentar
ostepopp Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 JA 24 desibel er akseptabelt lydnivå på en CPU vifte synes jeg :smile: Kjører selv Alpha/Papst 80mm løsning Lenke til kommentar
hodesleng Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 JA!!!!!!........hadde 36 på gamle maskinen før og det suste :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 27. august 2002 Del Skrevet 27. august 2002 Quote: Den 2002-08-27 10:56, norrick skrev:For det første så måler/angir produsentene litt forskjellig, noen angir selve viftens tomgangsstøy, noen med viften montert på kjøleribben (prod. mer støy pga. høyere luftmotsstand), noen måler på en meters avstand... Kan du si meg en produsent som oppgir dB verdien når vifta er montert på selve kjøleribba? Lenke til kommentar
Xvani Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 haha, tenkte på det samme anders :smile: Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 28. august 2002 Forfatter Del Skrevet 28. august 2002 Kort oppsummering; Viften det dreier seg om er en Igloo 2310. Lenke til kommentar
Leeson Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 Ja, helt klart! Men det kommer helt an på hva du er vant til. Jeg har sittet et halvt år med over 60dB, så ingenting skremmer meg mer. Lenke til kommentar
felzius Skrevet 28. august 2002 Del Skrevet 28. august 2002 har en 60x13mm coolermaster vifte som går på 6000-6400 rpm... VURDERER ADAPTER OG 80MM VIFTA JAH ! vet ikek helt hvor høgt dette går, men ehm, de gangerne jeg er på lan, overdøves alt og alle av min maskin Lenke til kommentar
norrick Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Personlig så synes jeg det kan være litt dumt å spare kroner på kjøleprofilen når du har et system som kansje koster 10k++. Dette er absolutt en av de viktigeste delene for maskinens stabilitet. Bruk heller et par hundrelapper ekstra og kjøp kvalitet slik at du ikke angrer og må kjøpe en enda bedre/dyrere kjøler. Har et varmt hjerte for MIST Silent Twin som har et støynivå på 19dB. Microplex selger den for kun kr. 395,- Link: http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?ARTNR=MISTST1 Test: http://www.dansdata.com/coolercomp_p2.htm#stwin LOT. Til Anders Leipland & Xvani, kan være at jeg tok feil ang. støymåling på kjølere men jeg mener bestemt at Noisecontrol anngir støy når viftene er montert på kjøleprofilen, korrekter meg om jeg tar feil. Alle produsenter burde angi støynivå med vifte montert på kjøler, hva viften støyer i friluft er av mindre interesse... Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Noise-Control bruker som regel (alltid?) Papst vifter og en rask surfetur sa meg at de gjør som alle andre, oppgir spec'sene på selve vifta og ikke reell støy når vifta er påmontert ribba. Lenke til kommentar
hurst Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 24 decibel er ALT for mye etter min mening. Men det går sikkert å leve med... Min enermax som visstnok bare avgir 14dB BRÅKER! (min personlige mening, don't give a fuck 'bout yours) Lenke til kommentar
A_N_K Skrevet 29. august 2002 Del Skrevet 29. august 2002 Overklokking.no angir at Tt Volcano 7+ er nærmest uhørbar ved laveste setting, 24dB. Jeg har samme kjøleren og er *ikke* enig, vil heller si helt ok :_) Høyeste setting derimot er forbeholdt selvpinere : [ Denne Melding var redigert av: A_N_K på 2002-08-29 22:02 ] Lenke til kommentar
Dan Hansen Skrevet 30. august 2002 Forfatter Del Skrevet 30. august 2002 Oppdatering: Viften jeg skrev om viser seg å være en GlacialTech Igloo 2310. Den oppgis med et lydnivå på 25dBA. Hentet idag et par slike og byttet den ene med en jeg hadde i en datamaskin her. Pussig nok var det akkurat samme type som satt i - men den nye har betraktelig lavere støynivå. Jeg hører at den er der, men ikke særlig mer. En stor forbedring. Jeg ser at en del omtaler å "klokke" ned vifter med tanke på lavere støy - er det mulig på denne også? Isåfall - hvordan gjør jeg det? Ellers skal dere ha takk for mange svar :smile: Lenke til kommentar
Anders Leipsland Skrevet 30. august 2002 Del Skrevet 30. august 2002 Joda, alle vifter kan "klokkes ned". Nå er vifta kobla til 12v og jord noe som gir 12v. Om du istede kobler den mellom 12v (gul ledning) og 5v (rød ledning) så får du 7v(12-5=7). Om du vil enda lengre ned så kobler mellom 5v og jord(sort ledning). Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå