Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

QoS - Blir ikke helt klok av den

Anbefalte innlegg

Har 4 megebits linja fra start.no, men siden jeg bor litt for lagt unna sentralen gir de meg kun 3 megabits ned og ca. 400 opp.

Måler farten på surfometeret på dinside.no til ca. 3600 kbit/s ned og ca. 420 kbit/s opp (Flere tester på rad bekrefter tallene).

Har Linksys WRT54G router (Firmware Version: Alchemy-V1.0 v3.37.6.8sv )som jeg hadde tenkt til å bruke QoS på.

Men jeg sliter litt med å forstå hvordan QoS fungerer og fordeler min hastighet.

I QoS oppsett forklaringen står det at jeg skal sette opp og ned farten mellom 80%-90% av min max. linje.

Satte da 3120 kbit/s ned og 360 kbit/s opp.

Tok nye tester på dinside.no og så at hastigheten hadde sunket.

Ca. 3050 ned og 325 opp. Flere tester på rad bekrefter tallene.

Mmm. Hvor blir det av resten av båndbredden?

Det er ingenting annet som bernytter internett der og da.

Jeg trodde naivt nok at QoS skulle prioritere all min tilgjengelig hastighet slik jeg ønsket det i henhold til oppsettet på routeren.

Tar jeg feil i mine antagelser?

For "morro skyld" senket jeg opp og ned hastigheten på Qos oppsettet enda mer, og fikk enda dårligere fart.

Irriterende.

Kan noen forklare meg relativt enkelt hvordan QoS fungerer og evt. hvordan jeg bør sette det opp slik at jeg ikke mister unødvendig hastighet?

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg trodde naivt nok at QoS skulle prioritere all min tilgjengelig hastighet slik jeg ønsket det i henhold til oppsettet på routeren.

5126135[/snapback]

Slik jeg har forstått det så vil QoS i routeren prioritere og fordele datapakkene slik at du til en hver tid har tilgjengelig båndbredde til den tjenesten som du har gitt høyest prioritet.

Eks. Du bruker en eller annen P2P-klient, sammen med surfing og IP-telefoni. Adapteret til IP-telefonien støtter QoS og vil ved bruk kreve (evnt. du har satt opp) en dedikert båndbredde. WindowsXP har installert QoS og din vanlige surfing sammen med IP-telefonien vil ha en høyere prioritet enn P2P slik at det er tilgjengelig båndbredde både for surfing og telefoni selv om du laster ned/opp filer med P2P-klienten.

Har mang en gang snakket med folk som har IP-telefon og som surfer/laster ned data samtidig, med det resultatet at kvaliteten på talen blir helt ubrukelig!

Hvordan din router settes opp vet jeg ikke. Min D-Link DGL-4300 er ganske grei der, med automatiskt prioritering samt automatisk måling av linjehastighet.

Mer om QoS her:

http://www.cisco.com/univercd/cc/td/doc/ci...ito_doc/qos.htm

http://support.microsoft.com/default.aspx?...b;en-us;Q316666

Lenke til kommentar

Jeg har også fundert og prøvd ut litt QoS, bl.a. med min WRT54GS og 4,4Mbit fra Bluecom.

Det viser seg at man må sette av så mye båndbredde til 'QoS filteret' at man sitter igjen med mindre hastighet enn om man bare kutter bort 80/80kbs.

Men husk at QoS er mere enn ren båndbredde, det påvirker også rekkefølge (ping) på de forskjellige tjenestene!

Uansett så har jeg resignert litt i forhold til QoS og begrenset bittorrent til en verdi (ca 60% av max) hvor ping ikke overstiger 30ms over det som måles på ubelastet linje.

Da kan jeg fint spille online og snakke på IP telefon uten at det blir dårlig kvalitet.

Saken er vel egentlig at vi som sitter i enden av internett ikke kontrollerer nok av kjeden til å få virkelig QoS.

Lenke til kommentar
(Uansett så har jeg resignert litt i forhold til QoS og begrenset bittorrent til en verdi (ca 60% av max) hvor ping ikke overstiger 30ms over det som måles på ubelastet linje.

Hvordan setter du opp det?

PS! Det er til IP telefonen (TeleVoIP) her bruker QoS'en til.

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
(Uansett så har jeg resignert litt i forhold til QoS og begrenset bittorrent til en verdi (ca 60% av max) hvor ping ikke overstiger 30ms over det som måles på ubelastet linje.

Hvordan setter du opp det?

PS! Det er til IP telefonen (TeleVoIP) her bruker QoS'en til.

5131702[/snapback]

Bruker Azureus og der kan man begrense upload/download via oppsettet.

Prøvde meg fram ved å pinge vg.no -t og se hvilken effekt de forskjellige settingene har. I tillegg bruker jeg en plugin (speed scheduler) som setter opp hastigheten på tider jeg normalt ikke bruker PC og telefoni.

Med ip telefon, så tåles høyere ping enn ved spilling. Vil anta at du bør holde deg under 100-200ms for å unngå 'ubehagelig forsinkelse' på tale.

Endret av la7dfa
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...