Gå til innhold

Xbox 360 - best med HD-TV?

kristianv

Anbefalte innlegg

Jeg hører hele tiden at Xbox 360 blir klart best på såkalte HD-ready TV'er.

Nylig kjøpte jeg meg en Philips 26PF4310 26" LCD-TV. Info om TV'en

Jeg syns at med de TV-signalene jeg får med antenna mi, og scart-signalene fra DVD'en så blir bildene litt kornete og jeg får litt etterslep.

Vil denne TV'en være bedre enn forholdsvis moderne normale billedrørsTV'er?

Håper denne TV'en glinser til med en gang den får en Xbox 360 koblet inn med HD-kabel og alt, men er det mulig? :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg hører hele tiden at Xbox 360 blir klart best på såkalte HD-ready TV'er.

Nylig kjøpte jeg meg en Philips 26PF4310 26" LCD-TV. Info om TV'en

Jeg syns at med de TV-signalene jeg får med antenna mi, og scart-signalene fra DVD'en så blir bildene litt kornete og jeg får litt etterslep.

Vil denne TV'en være bedre enn forholdsvis moderne normale billedrørsTV'er?

Håper denne TV'en glinser til med en gang den får en Xbox 360 koblet inn med HD-kabel og alt, men er det mulig? :)

5125903[/snapback]

Hei,

det er allerede en diskusjon angående Xbox360 og HDTV i denne tråden her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=488701

Les innleggene der , delta, og du blir en klokere (eller mer forvirret :D ) mann.

Dr. Peedee

Endret av Dr.Peedee
Lenke til kommentar
Nå var det ikke bilder av folks utstyr jeg var på jakt etter da. Dessuten sier ikke den tråden noe om ha som er best å spille på, billig LCD eller billedrør.

Edit: Den sa vel noe om det, men på side 5! :p

5126132[/snapback]

Du må ha "lest" den tråden på samme måte som jeg "leser" VG og Dagbladet - bare sett på bildene. :!: Min venn, les teksten også. Veit det tar lang tid, men du finner info der om spilling på LCD, HDTV, TV, samt veldig mange linker til aktuelle steder du finner svar på spørsmålene dine.

Billig LCD sliter med dårlig responstid på panelet - som gir etterslep ved bevegelser. Samt dårlig kontrast og dårlig innsynsvinkel.

På billig modeller LCD så blir bildet fra vanlige kilder som analog kabel TV og vanlig husantenne ofte dårligere enn dyrere modeller. Det er spart penger på tuneren også gjerne. Og når du må blåse opp bildet fra 720x576 (vårt PAL signal idag) til den oppløsningen TV'n din har, 1280x768, så gjør en billig TV den jobben dårligere enn en dyrere modell. Den modellen du så på, hvis jeg husker riktig, har 16ms responstid, 500:1 i kontrast. Personlig synes jeg slike spesifikajoner er for dårlig. Dyrere LCD gir deg mindre eller null merkbart etterslep for de fleste med 8ms responstid, samt at de ofte ligger på 800:1 eller mere i kontrast - noe som for mange er viktig at man ting faktisk ser litt svart ut i stedet for lyst grått og at man kan se noe detaljer/mønster i mørke områder også. Det er også fint selv for en som spiller.

Det du derimot får, selv på billig LCD av typen mange har valgt når du spiller, er større oppløsning (1280 eller 1366x768) enn bildrør TV (720x576). Har du spilt på PC så veit du jo litt om hvor mye ting ser lekrere ut i større oppløsning. I tillegg får du kjørt bilde ditt progresivt i motsetning interlaced på enn vanlig billedrørstv. Det har også mye å si for opplevelsen av bildet.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar

HD er jo ikke bare en betegnelse for oppløsningen, det går også på hva slags innganger TV'n har, hvilke sendinger den kan ta imot, kopibeskyttelse osv... Men jeg tar poenget ditt. HD ready sier ikke noe om kvaliteten på disse tingene, bare at de har det.

Det som er enda teitere da er jo at det finnes TV'er som har oppløsningen som kreves etter HD spesifikasjon, men som ikke er HD ready alikvel.

Dr.Peedee

Lenke til kommentar
HD er jo ikke bare en betegnelse for oppløsningen, det går også på hva slags innganger TV'n har, hvilke sendinger den kan ta imot, kopibeskyttelse osv... Men jeg tar poenget ditt. HD ready sier ikke noe om kvaliteten på disse tingene, bare at de har det.

Det som er enda teitere da er jo at det finnes TV'er som har oppløsningen som kreves etter HD spesifikasjon, men som ikke er HD ready alikvel.

Dr.Peedee

5128703[/snapback]

For de som er interesserte, les denne om den minimume standaren som kreves: (NB! PDF-dokuemt!)

http://www.eicta.org/files/MinReqHDTV08-05-174441A.pdf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...