Gå til innhold

Samme feil 3 ganger?

Anbefalte innlegg

Jeg lurte bare hvor lenge loven om at man har krav på å få pengen tilbake hvis den samme feilen på mobilen oppstår 3 ganger?

Er det noen som har peiling på det og eventulet kan henvis peragrafen?

Garantien på mobilen min har gått ut, men gjelder dette bare i garanti perioden eller lenger?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Reklamasjonsretten gjelder i minimum 2 år. Så er telefonen din yngre enn det, og har fått samme feil for 3. gang kan du heve kjøpet og få alle pengene igjen.

5131781[/snapback]

Men butikken har vel krav på å få sjekke den for feil? Har de lov til å sende den inn?

5137258[/snapback]

Hvis jeg ikke husker feil så ble det sagt på tv2 hjelper deg at det er 5 - fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Det er mulig at jeg husker feil, men du har i alle fall 2 år som flere her har sagt. Garanti er noe som gis utover de rettigheter som forbrukerkjøpsloven gir deg.

Lenke til kommentar
Reklamasjonsretten gjelder i minimum 2 år. Så er telefonen din yngre enn det, og har fått samme feil for 3. gang kan du heve kjøpet og få alle pengene igjen.

5131781[/snapback]

Men butikken har vel krav på å få sjekke den for feil? Har de lov til å sende den inn?

5137258[/snapback]

Jo, det er riktig. Men det skal være en sjekk - konstatering at feilen stemmer. Derfor er det viktig når man leverer inn telefonen for 3. gang å presentere hevingskravet med en gang - så risikerer man ikke at telefonen plutselig blir reparert igjen, fordi man bare leverte den inn med feilmelding.

Lenke til kommentar

5131781[/snapback]

5137258[/snapback]

Hvis jeg ikke husker feil så ble det sagt på tv2 hjelper deg at det er 5 - fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner. Det er mulig at jeg husker feil, men du har i alle fall 2 år som flere her har sagt. Garanti er noe som gis utover de rettigheter som forbrukerkjøpsloven gir deg.

5137333[/snapback]

Jeg er også rimelig sikker på at man har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, siden produsentene ikke tør innrømme overfor kjøperne at telefonene sannsynligvis ikke holder i fem år.

Endret av noseh
Lenke til kommentar

Hvor mange mobiltlf'er holder i 5 år trur dere?

Hvis man passer på å aldri bruke den ute når det regner, aldri mister den i bakken, aldri søler øl på den, alltid passer på å la den temperere seg før bruk når man beveger seg inn/ut i kuldeperioder osv osv.... Ja da kan jeg tenke meg at en mobil holder så lenge.

Men så lenge en mobil utsettes for det den blir utsatt for så synes jeg det er direkte urealistisk å forvente 5 års levetid.

:p

Lenke til kommentar

5131781[/snapback]

5137258[/snapback]

5137333[/snapback]

Jeg er også rimelig sikker på at man har fem års reklamasjonsrett på mobiltelefoner, siden produsentene ikke tør innrømme overfor kjøperne at telefonene sannsynligvis ikke holder i fem år.

5145942[/snapback]

Er vel ikke 100% sikkert hva som blir praktisert ennå, må nok rettens vei først, men det er jo kun nye telefoner evt. som har 5 års reklamasjon da, de som er kjøpt før det ble "bestemt" har den gamle loven.

Lenke til kommentar
Joda, men så lenge produsentene ikke innrømmer det har man 5 års reklamasjonsrett ;)

5146001[/snapback]

Innrømmer hva? Det står jo i bruksanvisningen at du ikke skal utsette den for de tingene som ble nevnt her.

5 års reklamasjonstid på mobiltelefoner er langt fra en absolutt sannhet. Jeg forstår godt en forhandler/leverandør/produsent som står på 2 års reklamasjonsrett som det så havner i retten. Reklamasjonstiden blir bestemt av rettspraksis, og så vidt meg bekjent finnes det ingen saker om dette som er avgjort i retten. Så intill det må man prøve å bli enige ved hjelp av de klageinstanser vi har.

Endret av oro2
Lenke til kommentar

Vel, det står (hos forbrukerrådet) at en når et vedtak er rettskraftig kan man ikke reise en ny sak om det samme senere. Men det er nå ganske urimelig hvis alle produsenter må føye seg etter dette fordi Nokia ikke ville føre det inn for tingretten.

Og hva "det samme" omfatter aner jeg ikke, men hver mobiltelefonmodell har jo sin egen forventede levetid.

Lenke til kommentar

En avgjørelse i FTU er sidestillt med en avgjørelse i en vanlig tingrett, i det at begge dommene er like rettskraftige og skaper lik rettspraksis (etter hva jeg vet iallefall). Så om det du sier - at reklamasjon blir bestemt av rettspraksis - stemmer, så har vi allerede rettspraksis på 5 år.

Dermed så vi ldet ikke være noe forskjell på følgene av en dom i ftu og en dom i tingretten.

Vi må nok til høyesterett før vi får en prinsipiell endelig avgjørelse på en forventet levetid på en mobiltelefon...fram til da vil det fremdeles være krangel.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...