Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problem med trådløs (wrt54gx)

Anbefalte innlegg

Kan noen hjelpe meg ?

Har kjøp meg trådløs nettverk . Linksys wrt54gx .

Trodde det var grei skurring ,

Men kommer meg ikke på nett .

Har en bærbar hp nx6125 og speedtouch 546i

Får koblet meg til router'n , men når jeg åpner explorer

finner den ikke server . (Monet)

Hva har jeg gjort feil ? Tror jeg har prøvd alt (bortsett fra det rette).

Kan noen gi meg en enkel bruksanvisning ?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal prøve . Som du skjønner så har jeg ikke noe særlig peiling på dette .

Har en stasjonær pc fra før .Har fra før en oppkobling som alltid er aktiv , og trenger ingen pålogging .

Kjørte bare igjennom veiviser for ny tilkobling og vips ...

Tror det er noe MONET bruker .

Det funker også på bærbaren når jeg kjører nettverkskabelen rett i pc'n.

Vet ikke helt hvordan jeg skal forklare meg helt .

Var å klusset med noe inne i egenskaper for trådløstnettv.

Men har satt det tilbake igjen , men er ikke helt sikker :innocent:

Får kontakt med router , men med begrenset eller ingen tillgang til nett .

Gul trekant med et ! tegn i .

Håper dette hjalp litt

Lenke til kommentar

Når du er koblet opp via ledning til MONET hvilken IP får du da?

Hvis du lurer på hvordan du finner det ut, gjør dette.

Start-->Run

Skriv inn cmd og trykk OK.

I ledeteksten skriver du ipconfig, der skal du finne en linje som heter IP Address, skriv det inn her. i tråden :)

Lenke til kommentar

Det er en del ting som kan være kjekt å vite for at folk her skal kunne hjelpe deg.

Har du i det hele tatt vært inne på Linksys'en og forsøkt å konfigurere den? Har du i så fall konfigurert kryptering, MAC-filter osv.? Hvordan har du koblet det hele sammen? IP-adresse på PC før og etter du tok i bruk Linksys'en. Ser du i det hele tatt routeren i det trådløse oppsettet på PC-en? osv. osv.

Før du i det hele tatt begynner å konfigurere Linksys'en må du vite om Speedtouch'en er konfigurert som modem (bridgemodem) eller som router (routermodem).

Dersom du er koblet direkte til Speedtouch'en (uten Linksys'en) og får IP-adresse automatisk og disse er private IP-adresser (typisk 10.x.x.x eller 192.168.x.x) er Speedtouch'en konfigurert som router. Da har du to alternativer, la Speedtouchen være som den er og bruke Linksy'en som et aksesspunkt eller konfigurere om Speedtouchen til å fungere som modem (forutsatt at ikke ISPen din har blokkert muligheten for dette) (Telenor har en guide som viser hvordan dette kan gjøres), for så å la Linksys'en ta over router/brannmur/DHCP-funksjonen.

Grunnen til at du bør bruke Linksys'en som aksesspunkt i stedet for router hvis du velger (eller er tvunget til) å ha Speedtouch'en som router er at det er unødvendig og uheldig å ha to routere etterhverandre (du får to brannmurer og dobbel NAT'ing). Til ren surfing vil du antakelig ikke merke noe, men du kan få problemer med mer kompliserte ting som Bittorrent osv.

Forskjellen på aksesspunkt og router er enkelt forklart at aksesspunktet bare fungere som en "port" inn i nettverket, mens routeren sørger for å route pakker til og fra internett, samt at den typisk også fungerer som DHCP-server (selv om DHCP egentlig ikke har noe med routing å gjøre).

Hvis du har kommet til at du skal bruke Linksys'en som router gjøre du følgende:

- Koble WAN-porten på Linksys'en til LAN-siden på Speedtouch'en.

- Koble PCen til Linksys'en med KABEL

- Finn adressen til Linksys'en vha IPCONFIG eller les bruksanvisningen (RTFM=Read the fu..ing manual)

- Start Internet Explorer og skriv inn IP-adressen til Linksysen (som er det samme som default gw som du finner med ipconfig) og logg på med brukernavn og passord (RTFM).

- Forandre admin-passordet til Linksys'en med en gang.

- Konfigurer WAN (hvilket oppsett du må ha her avhenger av ISPen, men sannsynligvis er det enten PPPoE med brukernavn/passord eller DHCP du skal velge).

- Når du har fått internett til å fungere via LAN (kabel) kan du begynne å konfiguere den trådløse biten, dvs. Sette SSID (og evt. slå av SSID broadcast), kryptering (WEP eller WPA) og evt. MAC-filterering.

Hvis du har kommet til at du skal bruke Linksys'en som et aksesspunkt gjør du følgende:

1.Koble PCen direkte til Speedtouch'en.

2. Finn ut IP-adressen til Speedtouchen og IP-adressen til PCen, f.eks. vha. ipconfig (jeg forutsetter at du bruker DCHP og ikke fast adresse på PC-en). Litt avhengig av hvordan DHCP'en på Speedtouch'en er konfigurert har du kanskje noen ledige adresser mellom gateway-adressen (adressen til Speedtouch'en) og IP-adressen til PCen. Hvis det er ledige adresser mellom gw-adressen og PCens adresse velger du en av disse når du skal konfiguere fast adresse på Linksys'en senere. Alternativt kan du velge en adresse som er så langt ut i rekken at du ikke risikerer at DHCP tildeler denne adressen til noen enhet. Du kan også endre konfig'en på DHCP-serveren i Speedtouch'en slik at du får noen "ledige" adresser enten mellom GW og første adresse eller at du lar det stå noen adresser "ledige" i slutten av IP-range'n. Et eksempel: Fra ipconfig finner du at gw=192.168.1.1 og at PCen har 192.168.1.10. Da kan du velge 192.168.1.2 som fast adresse for Linksys'en.

3. Koble PCen til en LAN-port på Linksys'en, vent med å koble Linksys'en til Speedtouch'en.

4. Finn adressen til Linksys'en vha IPCONFIG eller les bruksanvisningen.

5. Start Internet Explorer og skriv inn IP-adressen til Linksysen (som er det samme som default gw som du finner med ipconfig) og logg på med brukernavn og passord (RTFM).

6. Forandre admin-passordet til Linksys'en med en gang.

7. Slå av DHCP-server og sett fast adresse på Linksys'en jfr. pkt. 2.

8. Koble en LAN-port på Linksys'en til en LAN-port på Speedtouchen. (På enkelte routere er det mulig å konfiguere WAN-porten til å fungere som LAN-port. Om dette er mulig på Linksys'en din vet jeg ikke.)

9. Forny ip-adressen på PCen (ipconfig /renew)

5. Start Internet Explorer og skriv inn den nye faste IP-adressen til Linksysen og logg på med brukernavn og passord.

10. Hvis internett fungerer via LAN (kabel) kan du begynne å konfiguere den trådløse biten, dvs. Sette SSID (og evt. slå av SSID broadcast), kryptering (WEP eller WPA) og evt. MAC-filterering.

Endret av Pengu
Lenke til kommentar

Har nå prøvd det du har skrevet , Pengu .

Men ikke f.. om jeg kommer meg på nett .

Kommer ikke på nett med kabel via linksys'n heller .

Tror jeg kapitulerer .

Var en god beskrivelse du ga meg , men nope .

Dette ligger vell ikke for meg . Får vell ta kontakt med en lokal helt

som kan hjelpe meg . Er sikkert ikke så vanskelig , det er nok

bare meg .

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...