Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Konfigurere en router til å være en repeater?

Anbefalte innlegg

Kan jeg konfigurere en av mine D-Link 624+ (litt nyere modell) eller D-Link 614+ (gammel sak) til å være en repeater?

Har lyst å forsterke det trådløse signalet i hjemmet ved å bruke to sendere, i stedet for at den ene routeren bare støver ned i skuffen.

Tenker da på at den mottar signalet trådløst og sender dette videre, uten noen fysisk kontakt mellom dem.

Kunne ikke finne noen menyvalg eller noe for dette.

Stygge dumme TP6 kabel :thumbdown:

/Espen

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jeg også EKSTREMT opptatt av å finne ut av.

Jeg har nettopp kjøpt en ny Linksys SRX (WRT54GX) for at de jeg bor sammens med, som ikke fikk inn signal skulle få inn signal.

Er det mulig å koble en kabel fra en av ethernet-portene på denne, for å koble den andre enden inn i WAN/internett porten på en annen ruter?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet kan ikke et vanlig tilgangspunkt repeate trådløse signal.

Det finnes noen tilgangspunkt/routere med to antenner. Hvorvidt disse kan håndtere en slik datamengde vet jeg ikke, men man kan med to tilgangspunkt repeate et signal uten problemer - man trenger bare å ha kabel mellom tilgangspunktene.

Når det gjelder signalstyrke kan man jo fint bytte ut den isotropiske radiatoren med en direksjonell (type parabolutforming) på stasjonære klienter i et infrastruktur nettverk. Da får man bedre forsterkning av mottatt signal, og kraftigere signal ut fra enheten. Dette kan også gjøres på en eventuell mottaker på en repeater(kobling) for å forsterke.

Det som er viktig er å huske på at man må kjøre de to tilgangspunktene på hver sin kanal. Hvis man har flere tilgangspunkt på samme kanal vil man få mye støy. Det er mange sysadminer som ikke gjør dette, og slik som på skolen min ble nettverket mye mer stabilt da vi fikk overtalt admin til å bytte kanal på det ene av de to aksesspunktene vi mottok. Til tider hadde vi nokså spennende site surveys. Tre tilganspunkt på samme kanal, men alle med forskjellig BSSID - o.l.

Lenke til kommentar

Hmm.. Nei, det er nok i hvert fall ikke vanlig at en router har en trådløs repeater funksjon slik som diverse AP'er. Så jeg er vel nødt til å kjøpe et AP i tillegg da. Kunne selvfølgelig strukket en kabel, men siden jeg på død og liv lovte min bedre halvdel at slikt var det helt slutt på når vi investerte i trådløst, er det ikke å foretrekke :p

Men jeg mener det skal være mulig. For før hadde jeg en Linksys WRT54G som jeg la inn den modifiserte firmware'en til Sveasoft. Og da la jeg merke til en ny modus man kunne sette routeren i som jeg tror var en repeater funksjon. Den routeren har jo også to antenner.

Det har forresten den ene D-Linken min også :)

Synd Sveasoft bare modifiserer firmware for brikkesettene som er i Linksys/Belkin.

/Espen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...