Gå til innhold

Trenger noen innspill på ny maskin til rundt 10k

Anbefalte innlegg

1) Først og fremst lurer jeg på om GeForce 7800GTX er verdt snaue tusenlappen mer enn 7800GT, vil det bli en merkbar forskjell ?

Har kikket på Asus og Gainward sitt kort, men er litt usikker på hvor jeg skal handle.

2) Så når det gjelder det dobbelkjerne prosessor, verdt å investere i, eller kjøpe en litt raskere singelkjerne prosessor ? Prosessoren jeg da har kikket på er en AMD X2 4200+. Vil det være lurt å investere i en slik for evnt. fremtidig bruk. Er litt usikker på hvordan dobbelkjerne utnyttes i dagens programvare / spill.

3) Egen Raptor 10.000 RPM som system disk ? Verdt kronene ?

4) RAM PC3200 eller PC4200, hva er forskjellen her ? Er det kun at PC4200 er bedre overklokkingsvenlig ? Tror jeg går for 1GB til å begynne med. (Litt stramt budsjett.)

5) Så til slutt, hvor stor strøm forsyning burde jeg ha for å drive GeForce 7800GT/GTX, AMD Athlon X2 4200+, en Raptor 36.7 GB + en WD 320 GB disk + "det vanlige".

(PC'en skal forøvring handles inn i anledning TES IV: Oblivion, 2. desember, så får håpe priser har sunket litt da.)

På forhånd takk,

Tom.

Endret av voodo0
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1) Først og fremst lurer jeg på om GeForce 7800GTX er verdt snaue tusenlappen mer enn 7800GT, vil det bli en merkbar forskjell ?

Har kikket på Asus og Gainward sitt kort, men er litt usikker på hvor jeg skal handle.

2) Så når det gjelder det dobbelkjerne prosessor, verdt å investere i, eller kjøpe en litt raskere singelkjerne prosessor ? Prosessoren jeg da har kikket på er en AMD X2 4200+. Vil det være lurt å investere i en slik for evnt. fremtidig bruk. Er litt usikker på hvordan dobbelkjerne utnyttes i dagens programvare / spill.

3) Egen Raptor 10.000 RPM som system disk ? Verdt kronene ?

4) RAM PC3200 eller PC4200, hva er forskjellen her ? Er det kun at PC4200 er bedre overklokkingsvenlig ? Tror jeg går for 1GB til å begynne med. (Litt stramt budsjett.)

5) Så til slutt, hvor stor strøm forsyning burde jeg ha for å drive GeForce 7800GT/GTX, AMD Athlon X2 4200+, en Raptor 36.7 GB + en WD 320 GB disk + "det vanlige".

(PC'en skal forøvring handles inn i anledning TES IV: Oblivion, 2. desember, så får håpe priser har sunket litt da.)

På forhånd takk,

Tom.

5125293[/snapback]

skal du spare penger, så kjøper du 7800GT kortet, er ikke så utrolig mye forskjell at det er verdt de ekstra 1000kr, også kjøper du heller X2 3800+ som gir mest for pengene, og som i tillegg er svært oc vennlig. pc4200 kan du ikke bruke på et amd oppsett, så finn heller noen noen pc3200 ram med stramme timings. UltraX til Geil eller Corsair 3200C, evnt Patriot 2048 ram brikkene er svært gode. den raptor disken er for dyr også, skal du ha lik ytelse men til en mye billigere peng så kjøper du deg en Hitachi disk

http://www.cluboc.net/reviews/hard_drives/...7K250/index.htm

Lenke til kommentar

1. Nei, det er ikke verd prisforskjellen... :cool:

2. Langsiktig vil de lønne seg og kjøpe en dobbeltkjernet. Spill i dag bruker bare en kjerne, men det kommer spill som vil bruke begge kjernene.

3. Ja!

4. Du trenger ikke bedre enn PC3200.

5. ca. 450W kanskje (er ikke så stødig på dette området :ermm: )

Endret av tommy_89
Lenke til kommentar

husk at en X2 3800+ ikke tilsvarer en vanlig enkeltkjerne 3800+. Da må du opp i 4400+ eller 4600+ for å få samme ytelse pr kjerne. Og hvis du tenker på fremtiden, så ta så høy pr reating som mulig.

GT vs GTX så er det greit å vite hvor bra grafikk du vil spille med. GTen drar det meste på high i 1280x1024, men har du en skjerm som støtter 1600x1200 så gå for GTX (vanlige 17 og 19 tommer LCD skjermer har nok kun 1280x1024, og får ikke kjørt høyere oppløsninger).

PSU: Minimum 450 w, Men kjøp heller en dyr 450w PSU fra en kvalitets produsent enn en billige 500+w fra en dårlig produsent. Styr for all del unna Q-tec.

Minne, skal du ikke overklokke ekstremt så holder det lenge med PC3200. Kjøpte selv dyre PC4400 brikker, men klokket aldri mer enn til 460-480 MHz, noe som tilsier at de siste Hz opp til 550 er bortkastet for min del. Men det er anbefalt med 2 GB når man skal gjøre bra fra grafikk som med GT/GTX, hakkingen forsvinner med en gang. Men kjøp heller senere hvis du ikke får råd med en gang.

Men når PCkjøpet nærmer seg, sett opp de delene du har lyst på, og spør igjen med flere detaljer, samt budsjett, så får du fort hjelpt.

Lenke til kommentar
Har ikke noe å si angående pcen, men ville bare si at Oblivion er utsatt til "Early 2006." :\

5129180[/snapback]

Var på tothegame.com og sjekket, og ja, det stemmer. Release 31. mars 2006 :cry:

Da drøyer jeg ny pc.

Innen den tid vil vel nye teknologier være på markedet, og jeg får mer tid til å spare.

Uansett, takk alle for vettuge svar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...