Gå til innhold

Svart hull Ergosfære

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Plasma? Er Ergosfæren plasma? Trodde da dette var en relativistisk effekt (spacetime blir dratt rundt et roterende objekt)? Er ikke noen ekspert, men jeg trodde at Ergosfæren bare er et navn på "frame-dragging" som forkommer av et roterende sort hull. Alle massive objekter som roterer har denne effekten.

Lenke til kommentar

Ergosfæren kan sammenliknes med om du har en rund (ruglete) kule som du spinner ekstremt fort rundt i vann. På sidene av den vil du kjenne en heftig strømning, og partikler vil bli dratt med rundt i løpet. Ovenfor vil du derimot ikke merke så mye, når man når en viss avstand. (Vel, litt drøyt eksempel, men det fungerer dersom man bruker litt godvilje)

Merk at dersom vi har en x,y,z-koordinatsystem, vil ergosfæren kun være ellipsoidal på den ene aksen. Tverrsnittet over de to andre aksene vil alltid være en sirkel.

Der løy jeg faktisk litt også, for den vil heller være en ring enn en sirkel. Ergosfæren er området mellom grensen for der hvor man blir tvunget med på rotasjonen, og grensen for der man blir sugd inn av gravitasjon. Førstnevnte er ellipsoidal rundt én akse, mens sistnevnte er kulerund.

Leste du i det hele tatt lenken jeg gav deg?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...