Gå til innhold

LG LW 20 - evt. alternativer

arildos82

Anbefalte innlegg

Noen som har noen erfaringer med LG LW 20? Vurderer å kjøpe denne pc'en i nærmeste fremtid, da jeg er på jakt etter:

- en stillegående pc

- pent design

- ganske bra ytelse

- 12" skjerm

- forholdsviss tynn - max 30mm.

- lang batterilevetid

Noen som har prøvd denne - evt vet om andre alternativer på høyde med denne?

Reiser mye, og bruker pc mest til skole, musikk og spill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok LW20 er noe av det beste du kan få tak i når. Har selv ASUS M5A, og kan trygt anbefale den, men LW20 har noen fordeler, bl.a. mulighet for 2048MB minne mot ASUS'ens 768MB. Den har også mulighet til å bytte ut det optiske drevet med en weight saver, men den blir allikevel tyngre enn ASUS'en (1,78kg mot 1,55 kg) ASUS'en har dårlig batterilevetid på standardbatteriet, men det følger med et ekstrabatteri med dobbel kapasitet, og du får kjøpt batterier med trippel kapasitet.

Endret av Paragrafrytteren
Lenke til kommentar

Har selv lw 20 med 2 ghz og 1 gb minne. Hadde egentlig bestilt x41, men leveringstiden endret seg nesten hver dag, og etter 3 ukers venting bestillte jeg lw 20 istedenfor. Fikk den på døra dagen etter.

Foreløpig er jeg svært fornøyd. Pen maskin med god og lyssterk skjerm. Kabinettet er av plast men virker solid, uten tegn til å bøye ved belasning. Henslene er solide, men lokket har ikke låsemekanisme. Lokket har "fotofinish" og er nok lett å ripe. Et godt "slipon" cover vil nok løse dette problemet. Maskinen er overraskende stille. Helt lydløs ved vanlig bruk, og kun lett viftestøy ved belastning. Ytelsen er god nok til å ha innebygd grafikkort. PCMark04 på 3440 uten å optimalisere systemet. Savner bluetooth, men integrert dvd brenner trekker opp. Tastatur er av god kvalitet, uten tegn til svikt,men ikke på thinkpad nivå. Veldig god touchpad. Mange hurtigtaster for strømstyring, nettverkstilkoblinger, viftestyring, skjermstyrke++. Oppløsningen på skjermen er nok optimal størrelse tatt i betraktning. Vifteutgang ved ve side, som er fint dersom en bruker ekstern mus. Batterilevetiden er også god. Har ikke målt den objektivt, men surfing/lett arbeid gir over 4 timers batterilevetid. Høytalerene er gode til å være på en ultraportabel, men ikke hifi, men mye bedre enn på min 1557. Ved tilkobling til hodetelefoner/stereoanlegg er lyden veldig bra.

Alt i alt anbefaler jeg maskinen sterkt, så lenge en ikke er avhengig av bluetooth.

Lenke til kommentar
... PCMark04 på 3440 uten å optimalisere systemet.

5125052[/snapback]

Interessant. Dinside testet pc'en og fikk mildt sagt skuffende resultater på ytelsestestene de kjørte, bl.a. 1823 poeng i PCMark04.

Hva synes du om skjermen? Jeg er litt skeptisk til "glossy" skjermer, synes de gir en uheldig "speileffekt".

Bortsett fra prisen virker LG LW-20 som en genial ultraportabel.

Lenke til kommentar

Nå hadde dinside en maskin med 1,86ghz og 512 i RAM så det har sikkert en del å si for ytelse. Merker den glossy skjermen på kontoret det jeg har et stort lysrørarmatur over pulten. Så lenge skjermen er lys fungerer deg godt, men med noe mørkere skjerm blir det fort refleksjoner. Det er min første laptop med glossy skjerm og bilde er penere og mer behagelig å se på så lenge du ikke har refleksjoner. Nå er jo ikke en ultraportabel ment å bruke i kontormiljø, men dersom en planlegger å bruke pc i områder med store, nedovervendte lys over arbeidsplassen bør en unngå glossy skjerm. Hadde jeg hatt valget mellom glossy/ikke glossy ville jeg valgt glossy igjen. Det er klart at pc ikke er av de billigste, selv betalte jeg 15750,- for laptopen. Du har billigere alternativer, men også en god del dyrere.

Lenke til kommentar

Takk for svar.

Jøss, du har 2,0 GHz og 1 gb ram ja. Thorthunder: - Hvor kjøpte du din utgave?

Litt dumt spørsmål kanskje - men hvilken farge har du i? Er egentlig på jakt etter den grå utgaven :)

15750 virker ikke så galt - iom. at jeg får fratrekt 24 % moms.

Lenke til kommentar

Internasjonalt finnes LG LW20 i tre farger - blå, hvit og sølvgrå - og etter det jeg har forstått kan alle fargene fåes med alle konfigurasjoner.

http://www.lge.com/prodmodeldetail.do?actT...e=&pagePerNum=6

Den grå har jeg ikke sett i Norge. Har selv den hvite kjøpt av PSdata med PM 750 (1,86) prosessor og 512 ram. Kjøpte til 512 ram, slik at jeg har installert 1024. Svært fornøyd med maskina, og da spesielt med at batteritiden holdt over 4 timer selv da jeg oppdaterte drivere og XP samt innstallerte Office fra CD-rom. Maskina oppdaterte selv automatisk alle drivere. Har ikke brukt maskina til spill. Prøvde å laste ned noe HD-materiale for testing. Dette kjørte knirkefritt, og bildet var utrolig bra.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hehe, må visst komme med en rettelse angående RAM på M5A; jeg googlet modelnummeret på maskinen min (M5674AMP) og det virker som om det faktisk er den nye modellen M5Ae som har 512MB onboard pluss en ledig slot. I følge PSData er det imidlertid en M5A med maks 768MB RAM. Vil ikke åpne den for å sjekke, men jeg tror som sagt det er en Ae. På serienyummeret står det M5674/AMP og M5200AE, men på klistrelappene under maskinen står det bare M5A og M5200.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 3 uker senere...

Jeg har selv fått øynene opp for denne LW20-maskinen. Har ikke helt bestemt meg for om jeg skal gå for PentiumM 750/1x512MB RAM-varianten til ca 14795,- (billigste jeg har funnet er PSData. Noen bedre?) eller PentiumM 760/2x512MB RAM-varianten til ca 16125,- (billigste jeg har funnet er D@fiks. Noen bedre?).

Det ser ut til at den billigste av disse to kun kommer i hvit, og den dyre i blå, ifølge de norske nettbutikkene jeg har vært innom. Har mest lyst på en blå, kanskje, men tenkte at den billigste kanskje ville bruke mindre strøm (pga CPUen) og ha litt lengre batteritid (regner med å gjøre som fose og sette inn mer RAM selv i så fall).

thorthunder og fose: nå som dere har brukt maskinene deres en god stund. Hvilke ulemper/negative sider har dere funnet ved dem? Og slik jeg har forstått det, den "Weight saver"-saken går kun ut på at du kan ta ut den optiske leseren for å spare vekt, ikke sant? Det er ikke snakk om tilleggsbatteri eller putte andre ting inn der? Hvordan holder batteriet deres seg i kapasitet -- har dere måttet kjøpe ekstra batteri i ettertid? Hvordan blir 2.0 GHz-varianten med tanke på varme på underside og håndleddstøtte foran tastaturet ved bruk?

Takk for alle svar.

Lenke til kommentar

En ting til: har noen av dere testet å kjøre f.eks. GNU/Linux på den?

Edit: Etter å ha lest på diverse andre forum ser det ut til å burde gå greit. Er ikke helt sikker på om minnekortleseren vil funke, men minnekortlesere og Linux er vel et kjent problem...

Endret av kommers
Lenke til kommentar

Jeg har ikke testet maskina med annet enn xp-proff, som fulgte med maskina ved levering. Har lest det samme som deg mht til Linux. Mener at det var mer enn minnekortleseren som ikke vil virke helt tilfredsstillende med Linux.

Weight saver er kun muligheten til å ta ut det optiske drevet for å spare litt vekt. Det følger med en "plastikk drev", som dekker åpningen der drevet sitter.

Det er pre-installert et program som heter Battery Miser 2005 som styrer strømforbruket på maskina. Ved hjelp av hurtigtaster kan man skille mellom "Silent", "Cool" og "Normal" modus. Åpner man selve programmet kan strømforbruket reguleres forholdsvis detaljert. Batteritiden er svært bra (fortsatt).

Dessuten er det pre-installert LG Intelligent Updater, som automatisk ser etter og innstallerer alle nye drivere.

Har ingen ting å utsette på maskina, bortsett fra Touchpaden, som av og til har hengt litt. Er uansett ikke glad i å bruke Touchpaden, slik at jeg bruker en annen (ekstern) mus.

Jeg har testet maskina med HD-materiale (720p), og dette fungerer upåklagelig. Ellers har jeg bare brukt maskina til jobb (Office pakka), litt brenning av musikk, samt at jeg har sett litt DVD-film.

Er alt i alt storfornøyd med maskina. :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...