Gå til innhold

To forslag til design

Gjest Slettet+56132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+56132

Jeg har laget to forslag til et design.

De er ganske like men :blush:

Jeg lager en liten "forklaring" på hva som er betyr hva:

Logo = Logoen til hjemmesida (har begynt på den)

Hurtig forklaring = Man forklarer fort hva teksten handler om

MENYEN = Menyen man finner emner i

Meny til teksten = Man linker til emner som handler om det samme etc

Copyright = Copyrighten på sida

Forslag 1

Forslag 2

Jeg lurte på om hva folk syntes om hva dere synes om de forslagene?

Eller om dere har deres egen type design!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+56132
Jeg syns «Forslag 1» virket mest brukervennlig. Med tanke på at i «Forslag 2» ble hurtig forklaring lagt helt i det øverste hjørnet.

5123317[/snapback]

OK, da skal jeg se om noen andre har noen meninger!

Lenke til kommentar

Tja, det spørs litt. Øyet vårt, (Vi som er vant til å lese fra høyre til venstre), søker automatisk i øverste venstre hjørnet, før det går digitalt ned til hjørnet i motsatt side. Sånnsett kan det være hennsiktsmessig å plassere kort info om teksten der, men samtidig, når du har begynt å lese, er det greiere å se opp til høyre, ala utkast 1 for å finne den samme boksen. MAO, avhengig av om du tror leserne kommer til din side med en slik iver at de vil lese det som står der, eller ikke.

Lenke til kommentar
Trodde det mennesklige øyet leste som en Z' jeg, men det gjelder kanskje ikke på web, mer print.

5124225[/snapback]

Så vidt jeg vet ser man som en Z.

Først øverst til venstere

Så øverst bortover mot høyre

Og så nedover på venstere side.

Logoen er det man først skal se. Sånn at man kan gjenskjenne siden, produktet, firmaet, klanet, osv. Logoen skal være gjenskjendende bilde, struktur, figur med lite eller ingen tekst. Logoen bør derfor plasseres øverst til venstere. Det er også vanlig å sette link til hovedsiden på logoen.

Det andre man skal se på er titelen. Den bør dermed være øverst, til høyre for logoen.

Viktige menyer bør være på venstere side siden Opera med funsjonene small-screen-rendering (eller noe sånt) viser først det på venstere siden, så det i midten og så det til høyre.

Hovedteksten bør derfor være til høyre for menyen.

Uviktige menyer eller tekst info som ikke har relasjon (f.eks. nye inlegg i forumet) til hovedteksten bør stå til høyre for hovedteksten.

Detter er ingen lov, bare en lur måte å lage siden på.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...