Kvaster Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Sitter og planlegger monteringen av vannkjølingen, hvor har dere montert pumpen? Tenkte å plassere den helt nede i bunnen av kabinettet, ikke langt unna vanntaken. Hvordan kommer det til å gå? Har bestillt denne tanken Alphacool vanntank, Cape Coolplex 25 Hva skal man feste pumpen i? har en Eheim 1046 pumpe Endret 8. november 2005 av Kvaster Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 For å være på den sikre siden så har jeg alltid satt den lengst mulig vekk fra harddisker samt skjermkort, siden slike pumper skaper ganske bra magnetfelt så gjør jeg dette. Men det er ikke noe kjent problem hvor du setter pumpen men i teorien kan du eventuelt skade en harddisk etc.. Lenke til kommentar
Kvaster Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Hmm det hadde jeg ikke tenkt på, hvis det skaper et magnetfelt så kan det vel ha innvirkning på stort sett alle komponenter Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Nå er dette som sagt ikke et kjent problem, men hvis du har plass så sett den lengs mulig vekk fra div komponenter. Spes harddisk som sies å være følsom for magnetisme. Edit; Så også at du spurte hva du skulle feste pumpen i. Bruk disse til å feste pumpen fast til underlaget/veggen. Så slipper du å bli plaget med vibrasjons lyder. Endret 8. november 2005 av 8-Ball Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Har aldrig opplevd problemer med å ha pumpen stående bnede i kabinettet, den stod da mellom skjermkort og diskene. Det er en fordel å ha pumpen lavest mulig, dette for å unngå at eventuell luft ikke samler seg iden. Lenke til kommentar
Evil Knivel Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 nyere pumper har jordings kabel for å unngå problemet med magnetfeltet. ellers vill jeg si bunnen er en bra plassering av pumpa Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har noen ledige 5" brønner, 2 stykker faktisk, kan jeg sette pompa der da helt nederst i kabinette har jeg mine harddisker.. Lenke til kommentar
tbend Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jer har også pumpa i bunnen,,, synes det er best! Dere skimter den igjennom Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Bare for å si det; har både high end crt-skjerm og high end LCD og begge blir påvirket av pumpa hvis pcén står intil skjermene. Så magnetfelt er tilstede, det er banka sikkert det. Men hvorvidt det er skadelig for pc komponenter vil jeg ikke utale meg om, men jeg setter den lengst vekk for sikkerhetsskyld. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Joda men skjermer blir jo påvirket av det meste da,selv mobiltelefonen, selv har jeg hatt vannkjøling i 2-3 år ikke merket noen problemer på mine maskiner . Lenke til kommentar
8-Ball Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Så lenge sjansen er tilstede for korrupt data på hardisken kommer jeg alltid å plassere pumpen lurt. Bedre føre var. Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Enig der! Har ganske mye verdifult på HD'ene og vil ikke miste dette! Så jeg tror jeg plaserer min pumpe nederst til venstre som du har gjort jeg å =) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Må si meg enig med sistnevnte taler; for å være 100% sikker bør nok pumpa holdes unna diskene. Men vil allikevel ta med et apropos her: Jeg har jo holdt på med "materien" i atskillige år, og har rukket å få med meg omtrent alle mulige og "umulige" plasseringer av pumpa i kabinettet. Og har faktisk sett den plassert oppå disker også! Nå skal jeg ikke dermed påstå at den løsningen var fullstendig ufarlig, men risken for at det skal oppstå problemer tror jeg egentlig er svært liten. Ellers vil jeg tilstrebe plassering av pumpa som laveste punkt i systemet uansett. Da unngår man i alle fall luftansamlinger i pumpa, som i verste fall kan gå utover levetiden. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Joda,jeg sier ikke at det er totalt ufarlig,men som sagt jeg har kjørt noen år med vannkjøling og har ikke fått problemer med noe pga pumpen, vil uansett etterstrebe å ha den lavest mulig :-) Lenke til kommentar
henningml Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Har man ting som er så verdifullt på harddisken at man ikke tåler kræsj får man ta backup.. Å plassere pumpen unna disker og tro at man er tryggere for havari er desverre litt for naivt Det er nok ikke helt bra å montere pumpe OPPÅ diskene, både med tanke på elektronisk støy, vibrasjoner, og lekasjer.. Men å plassere den noen tommer unna burde gå helt fint. Harddisker er tross alt laget for å operere i et elektronisk støyende miljø. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå