Gå til innhold

Skal vifta blåse innover?

Anbefalte innlegg

Føler meg ganske dom når jeg poster dette men men skal kunn ha en bekreftelse på dette.

HAr skaffet meg en 12cm vifte jeg skal ha bakerst i mitt kabinett,

når jeg slår op viften blåser det på den ene siden og den andre er relatift stille.

Er det rigtig jeg da skal sette denne deler som blåser inn i kabinett og den andre ut? det er vell det som er mest logisk får og kjøle inni kabinettet.

HAr lest at den skal dra ut varm luft, men den blåser jo bare kald inn ikke drar noe ut da ...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den skal blåse luften ut av kabinettet, bare prøv deg frem og finn ut hvilken av sidene som blåser. Så setter du den siden som blåser utover :)

5122611[/snapback]

Da tokk jeg helt feil i stad da :p

Så den siden som blåser skal ikke inn i kabinettet men ut av det :p

Og den siden som står stille skal være innover til og trekke til seg luft right?

Gjelder dette også vifter i sidedører?

Lenke til kommentar

Bare å prøve seg fram... ja...

Jeg ente opp med å ha en 8cm som blåser inn i front nede...

Å de bak blåser ut, det gir best luft gjennomstrømning til meg i allefall... At alle blåser i samme retning (bakover..) hvis det er forståelig...

Lenke til kommentar
Bare å prøve seg fram... ja...

Jeg ente opp med å ha en 8cm som blåser inn i front nede...

Å de bak blåser ut, det gir best luft gjennomstrømning til meg i allefall... At alle blåser i samme retning (bakover..) hvis det er forståelig...

5122651[/snapback]

Skjønner bedre nå ja :D takk for alle svar.

Lenke til kommentar
Den skal blåse luften ut av kabinettet, bare prøv deg frem og finn ut hvilken av sidene som blåser. Så setter du den siden som blåser utover :)

5122611[/snapback]

Og den siden som står stille skal være innover til og trekke til seg luft right?

5122631[/snapback]

tja, om du har en vifte bak og en i sidedøren, bør nok den ene blåse ut, og om du har en foran i kabinettet og så kan den blåse inn og den bak ut, og den i sidedøren inn, slik ville jeg gjort det for å ikke få underttrykk og masse støv

Lenke til kommentar

5122611[/snapback]

5122631[/snapback]

tja, om du har en vifte bak og en i sidedøren, bør nok den ene blåse ut, og om du har en foran i kabinettet og så kan den blåse inn og den bak ut, og den i sidedøren inn, slik ville jeg gjort det for å ikke få underttrykk og masse støv

5122849[/snapback]

Hadde det oppsettet du beskrev tidligere, men min erfaring er at vifta i sidedøra som blåste luft inn bare var noe tull. Hovedkortet og Cpuen ble varmere, og dermed begynnte CPU vifta å spinne fortere også. Nå har jeg en vifte foran som blåser inn og en vifte bak som blåser ut. Har nå derfor god luftgjennomstrømmning, og ikke noe som skaper turbulens.

Lenke til kommentar

HAr lest at den skal dra ut varm luft, men den blåser jo bare kald inn ikke drar noe ut da ...

5122592[/snapback]

den blåser ut varm luft gjennom alle andre alternative utganger, ellers ville jo kabinettet ditt blitt en dykkerflaske til slutt... som sa poooooff når du åpnet kabinettdøra :no:

Lenke til kommentar

Det som er viktig å passe på er at du suger mer luft inn i kabinettet enn du blåser ut. Hvis du blåser mer luft ut enn du suger inn vil kabinettet trekke til seg støv gjennom alle alternative åpninger, og det vil etterhvert danne seg tykke støvbelegg rundt omkring. Dette er ikke bra. Hvis du lar viftene dine suge luft inn i kabinettet, og setter støvfilter på dem, unngår du dette (uten støvfilter blir det jo hipp som happ, da får du støv uansett). Egentlig er viften i PSU mer enn nok for å blåse luften ut, derfor bør du sette alle andre vifter til å suge luft inn. En i front og en i bakkant er mer enn nok.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...