Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så mye meningsløst det går an å diskutere over 70 innlegg på.

 

Jeg mener at svaret er udefinert siden man ikke kan telle til uendelig i noen retning. Spørsmålet er meningsløst.

5130456[/snapback]

 

drar med denne siden denne posten er den som i det hele tatt har noe for seg.

 

..ikke bare er spørsmålet meningsløst, det er ugyldig. å pluddre fram en respons for/imot vil være å godta premissen(e) for spørsmålet.

 

+/- uendelig er en uendelig mengde, det er fullstendig irrelevant hvor du står og ser forover/bakover (opp/ned, inn/ut for den saks skyld), det er uendelig uansett...eller på tross av, om man vil.

 

la meg understreke uendelig en gang til

Lenke til kommentar
Nei, det sa jeg ikke. Jeg har et begrep om hva det er. Du bør lese mer om uendelig og uendelighet før du begynner å krangle med folk som faktisk vet hva de snakker om.

5131686[/snapback]

 

Så så. Jeg vet godt hva du mener uendelighet er for noe. Det er da ikke vanskelig å se for seg det. Men å gjøre ting så enkelt og se på det som ferdig diskutert bare ved å slenge på uendelighetsargumentet, det synes jeg blir for enkelt.

Det er vanskelig å argumentere mot uendelighetsbegrepet, men det går an å prøve å få frem litt andre syn på saken, uten at en skal bli fortalt at en ikke forstår hva motparten argumenterer om. Jeg synes faktisk det er litt dårlig gjort av deg, da det ikke tilfører debatten noe særlig fornuftig.

Lenke til kommentar
Gitt at det største tallet som eksisterer er antall minstebestanddeler i universet, kan dette skrives som positivt og negativt. Da er de flere tall  under 100 enn over.

5131161[/snapback]

Slik spørsmålet "Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?" ble stilt er det ikke begrenset til antall minstebestanddeler i universet. Jeg ser ingen begrensninger tallmengden, ergo er svaret udefinert fordi spørsmålet er meningsløst.

 

PS. Til dere med høyresvingene og venstresvingene: Er det mer oppoverbakke i verden enn nedoverbakke? :p

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Gitt at det største tallet som eksisterer er antall minstebestanddeler i universet, kan dette skrives som positivt og negativt. Da er de flere tall  under 100 enn over.

5131161[/snapback]

 

Det er riktig, men som Simen1 også sier, å definere et største tall har ingenting med trådstartesr spørsmål å gjøre eller vår andres videre diskusjon å gjøre.

Lenke til kommentar
Jeg kan finne et større tall enn det tallet du har der, uansett hvor lenge du holder på.

 

Det simen sier er også helt riktig, 2*inf = inf.

inf - 100 = inf + 100 = inf.

 

5131545[/snapback]

Det kan ikke stemme, for uansett hvordan man vrir på det vil det alltid være 200 i forskjell mellom inf - 100 og inf + 100

 

Man kan ikke gange inf med to. da har man ikke valgt det riktige tallet for inf.

Lenke til kommentar
anth: Er du ALDRI fornøyd med en diskusjon før du får aksept for din egen vri på fasit? Noen ganger må man bøye seg for de allerede definerte reglene.

5132426[/snapback]

"Man må ingenting": https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=494618 :p

 

Man kan også velge å være ignorant og ignorere all kunnskap og fakta, og bare fortsette å vri på ting. På samme måte som sansynligheten for å få en sekser på terningen aldri blir null, så vil sansynligheten for at det finnes enda en måte å vri på ting på heller aldri bli null. :ohmy:

Lenke til kommentar
Man kan ikke gange inf med to. da har man ikke valgt det riktige tallet for inf.

5132572[/snapback]

inf. (uendelig) er ikke et tall. Hvis det hadde vært det så kunne man beskrevet tallverdien fullt ut. Uandelig blir ikek mer uendelig av å ganges med noe eller at man legger til noe, derfor er uendelig = uendelig + 100 og 2*uendelig = uendelig.

 

(jeg mener man kan bruke likhetstegn siden man kan dele et positivt tall på uendelig og få null)

Lenke til kommentar
Legion, det samme argumentet har blitt brukt mange ganger nå, men anth nekter fortsatt å godta at det er uendelig begge veier.

5131750[/snapback]

 

jeg argumenterte for at spørsmålet er ugyldig og dermed ikke kan gi noe meningsfullt svar, men greit nok.

 

la meg utføre et lite tankeeksperiment:

 

en sirkel har hverken start eller slutt og består av uendelig mange punkter. vi setter to vilkårlige punkter A og B. ved et pussig sammentreff er A på 0 grader og B på 100 grader.

 

så...har A eller B flest punkter motsols/medsols?

Lenke til kommentar
Hvis vi skal holde oss slavisk til trådstarters spørsmål, så spør han om tall. Han spør ikke etter inf, fordi inf ikke kan defineres som tall.

 

X= antall tall

Y= mengde

I negativ retning: Y=x+100

I positiv retning: Y=x-100

 

Hvis x=inf, y=udefinert

 

Punktum.

5132877[/snapback]

 

Mener du med dette å si noe om hvilken side det er flest tall på?

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det anth skriver. Dersom grensa X er uendelig er mengden tall Y også uendelig. Jeg ser ingen begrensning i spørsmålet og tolker dermed X til å være grenseløst (uendelig). Uendelig vil si at spørsmålet ikke gir noen mening. Man kan hverken svare "over" eller "under" på spørsmålet.

Lenke til kommentar
inf. (uendelig) er ikke et tall. Hvis det hadde vært det så kunne man beskrevet tallverdien fullt ut. Uandelig blir ikek mer uendelig av å ganges med noe eller at man legger til noe, derfor er uendelig = uendelig + 100 og 2*uendelig = uendelig.

 

(jeg mener man kan bruke likhetstegn siden man kan dele et positivt tall på uendelig og få null)

5132858[/snapback]

 

Hva så om det ikke er et tall? I stedet for uendelig kunne man si ostesmørbrød. Et ostesmørbrød minus 100 er mindre enn et ostesmørbrød pluss 100.

Å påstå at ostesmørbrød+100=ostesmørbrød-100=ostesmørbrød blir i drøyeste laget. Det er nemmelig 200 i forskjell.

 

Å dele et positivt tall med uendelig kan ikke gi null, det kan bare gi noe som er uendelig lite.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...