Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg går med på, til nøds, at den ene mengden er tellbar og den andre ikke.

 

Hva har det med skjevheten av antall tall på begge sider av 100 å gjøre?

 

Så lenge man ser på samme type tall på begge sider, er det vel rimelig å anta at et tall på høyre side kan finnes like langt til venstre, uansett hvor tellbart det er?

Lenke til kommentar
Samme hva dere sier, så er det flere tall under 100. Hvis ikke, så er ikke 0 senter i tallsystemet lenger, og da må 99 være et negativt tall.

Kom gjerne med disse uendelighetsteoriene, men den ene uendeligheten er ikke større enn den andre.

5128846[/snapback]

Her motsier du deg selv. Hvis den ene uendeligheten ikke er større enn den andre, noe jeg er enig i, hvordan kan da uendeligheten under 100 være større enn uendeligheten over 100?

Lenke til kommentar
Jeg går med på, til nøds, at den ene mengden er tellbar og den andre ikke.

 

Hva har det med skjevheten av antall tall på begge sider av 100 å gjøre?

Jeg hadde en påstand: mengder som ikke kan telles, kan heller ikke sammenlignes. Jeg har gått bort fra den for lenge siden.

 

 

Jeg har også et svar på topic, med forsøk på formelt bevis, her: 5123765[/snapback]

 

Kort oppsumert: På et åpent linjestykke kan man ikke spesifisere hvor sentrum er. Derfor er det ikke mulig å si om det er flere tall over eller under 100. Uavhengig om man snakker om reelle tall eller heltall.

Lenke til kommentar
Samme hva dere sier, så er det flere tall under 100. Hvis ikke, så er ikke 0 senter i tallsystemet lenger, og da må 99 være et negativt tall.

Kom gjerne med disse uendelighetsteoriene, men den ene uendeligheten er ikke større enn den andre.

5128846[/snapback]

Her motsier du deg selv. Hvis den ene uendeligheten ikke er større enn den andre, noe jeg er enig i, hvordan kan da uendeligheten under 100 være større enn uendeligheten over 100?

5129602[/snapback]

 

Hehe! Fint du vrir det til egen fordel...

 

1: Uendelig <- o -> Uendelig

2: Uendelig <- 100 -> Uendelig

 

Hvilken uendelighet beveget vi oss fra i punkt 2?

Forskjellen er 100 heltall i den negative linjens favør.

Lenke til kommentar
Åja for all del. Er med på den tanken... Men som sagt så kan vi ikke sette 100 i senter samme hvor langt eller kort uendelig er. 0 er tallinjens senter, og derfra er det like langt i positiv og negativ retning.

5129912[/snapback]

0 er tallinjens sentrum. Men hva er sentrum mellom -uendelig og +uendelig?

 

Hvis du ser mitt forsøk på formellt bevis, så kan vi finne sentrum mellom a og b på denne måten:

 

(a+b)/2

 

F.x:

a=-5, b=+5 => sentrum = (-5+5)/2 = 0

a=2, b=10 => sentrum = (2+10)/2 = 6

 

Men nå a = -inf og b = +inf

(-inf + inf)/2 = udefinert

 

Man kan ikke finne sentrum av en linje som strekker seg uendlig i begge retninger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...