inaktiv000 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Det var naturligvis hanen som kom først. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Tillat meg å formalisere. Ikke ta deg nær av dette, det er bare en måte å konkretisere utsagnene dine. Si ifra hvis du er uenig med tolkningen. 1: Hvor hver tiende x finnes det en y. Hvilke x gjelder dette for? ...-30, -20, -10, 0, 10, 20, 30,... osv osv? Antar dette dersom du ikke har innvendinger. Antar videre at x er de hele tall vi har beskjeftiget oss med tidligere i denne tråden. Da gjelder: x er et element i {...,-2, -1, 0, 1, 2,...} og y er et element i {..., -20, -10, 0, 10, 20,...}. Vi kaller disse to mengdene henholdsvis X og Y. Dersom du vil at y skal være definert forskjellig, må du bare si fra. 3: Det finnes derfor uendelig mange x-er og y-er. Derfor og derfor, men ja, uendelig. 4: Det finnes like mange x-er som y-er Riktig! |X|=|Y| Hva er det egentlig vi er uenige om? Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hanen er ikke en del av verken høna eller egget. Egget kom først, lagt av en pre-høne. Høna utvikler seg i egget, og det kalles evolusjon. Egg kom lenge, lenge, lenge før fjækre i det hele tatt var "påtenkt". Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Hva er det egentlig vi er uenige om? 5757641[/snapback] Vi er uenige om kardinaliteten! Det er ikke samsvar mellom punkt 1 og 4 (som jeg siden endret til 3 fordi jeg fjernet punkt 2). Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 det er ikke like mange x'er og y'er hvis begge er uendelig i antall - uten at man trenger å trekke inn et matematisk begrepsapparat for å si det. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ikke og uten? Bestem deg! Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Sukk. Vi kan like godt ta det et skritt videre, og se hva du syns om denne påstanden, da, anth: Jeg fremsetter følgende: Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under! For å klarifisere: Under null finnes det like mange heltall som det gjør over null, og som det gjør over og under null til sammen. Enig? Endret 15. mars 2006 av gspr Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 anth: Og ja, jeg er fullstendig klar over at dette VIRKER sykt og uforståelig. Det er ikke uten grunn at Galileos paradoks kalles nettopp et paradoks: Det finnes like mange naturlige tall som det finnes kvadrat av naturlige tall. Altså: Hvis x=1,2,3,4,... og y=x^2, så finnes det like mange x'er som y'er. Ja, det ER "rart" og vanskelig å forstå rent intuitivt, men det gjør det ikke feil. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Som sagt, ikke alle forstår andre syn på ting enn sitt eget. Du forstår det ikke, og jeg tar meg ikke bryet med å forklare deg. Les bakover i tråden. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jeg forstår synet ditt. Jeg forstår dog også at det er feil. Jeg prøver å forklare deg hvorfor det er feil, men det er vanskelig når du ikke blir med på forklaringen engang. Er du enig i følgende? Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under! For å klarifisere: Under null finnes det like mange heltall som det gjør over null, og som det gjør over og under null til sammen. Lenke til kommentar
gspr Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ikke for å si for mye på en gang her, men jeg anbefaler deg å lese litt på http://www.stormloader.com/ajy/howmany.html . Den siden gir en kort og enkel forklaring på hva det vil si å telle hvor mange tall der er. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ikke og uten? Bestem deg! 5757680[/snapback] hva er uklart? Lenke til kommentar
inaktiv000 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Det var naturligvis hanen som kom først. 5757638[/snapback] Hanen er ikke en del av verken høna eller egget. Egget kom først, lagt av en pre-høne. Høna utvikler seg i egget, og det kalles evolusjon. Egg kom lenge, lenge, lenge før fjækre i det hele tatt var "påtenkt". 5757653[/snapback] Det var en vits. Den trenger ikke å motbevises. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Jepp. Første setning var til deg, mens det resterende var generelt. Tok din vits, men minner deg samtidig på at dette ikke er forumdelen for vitser Lenke til kommentar
kyrsjo Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 anth: Og ja, jeg er fullstendig klar over at dette VIRKER sykt og uforståelig. Det er ikke uten grunn at Galileos paradoks kalles nettopp et paradoks: Det finnes like mange naturlige tall som det finnes kvadrat av naturlige tall. Altså: Hvis x=1,2,3,4,... og y=x^2, så finnes det like mange x'er som y'er. Ja, det ER "rart" og vanskelig å forstå rent intuitivt, men det gjør det ikke feil. 5757716[/snapback] Hrm... Du kan vel ikke si "like mange" ettersom det er uendelig mange av begge to, og det ikke er mulig å si uendelighet_1 = uendelighet_2. Derimot innen et vist område (f.eks. alle tall mellom 0 og gogolpleks), vil jeg påstå at det finnes flere tall enn kvadrater. Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Ikke og uten? Bestem deg! 5757680[/snapback] Vel, takk for at du lar meg henge etter å ha ropt til meg og beskyldt meg for dårlig og uklar argumentasjon. jeg sier at to mengder som begge er uendelige ikke er like store. hva annet jeg skal bestemme meg for skjønner jeg ikke. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Leste deg nok feil. Det kunne se ut som du mente mengdene ikke var like store med mindre du trakk inn et matematisk begrepsapparat for å si det. Lenke til kommentar
DrKarlsen Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 gspr, jeg pleier å bruke "avbilding" når jeg mener "mapping". Jeg har selv boken fra Fraleigh (4. utgave), men jeg har dessverre ikke fullført kurset abstrakt algebra enda. Har du det nå, eller har du hatt det før? Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 ah ok - ser hva du mener, så faktisk ikke den mulge feiltolkningen før nå Lenke til kommentar
Torbjørn Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 Er du enig i følgende?Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under! For å klarifisere: Under null finnes det like mange heltall som det gjør over null, og som det gjør over og under null til sammen. 5757732[/snapback] Kan du ta denne videre - hvorfor skulle han med sin argumentasjon være med på at det er like mange tall over null, som det er tall til sammen over og under null? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå