Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tillat meg å formalisere. Ikke ta deg nær av dette, det er bare en måte å konkretisere utsagnene dine. Si ifra hvis du er uenig med tolkningen.

1: Hvor hver tiende x finnes det en y.

Hvilke x gjelder dette for? ...-30, -20, -10, 0, 10, 20, 30,... osv osv? Antar dette dersom du ikke har innvendinger. Antar videre at x er de hele tall vi har beskjeftiget oss med tidligere i denne tråden.

Da gjelder:

x er et element i {...,-2, -1, 0, 1, 2,...}

og

y er et element i {..., -20, -10, 0, 10, 20,...}.

Vi kaller disse to mengdene henholdsvis X og Y.

Dersom du vil at y skal være definert forskjellig, må du bare si fra.

3: Det finnes derfor uendelig mange x-er og y-er.

Derfor og derfor, men ja, uendelig.

4: Det finnes like mange x-er som y-er

Riktig! |X|=|Y|

Hva er det egentlig vi er uenige om?

Lenke til kommentar

Sukk. Vi kan like godt ta det et skritt videre, og se hva du syns om denne påstanden, da, anth:

Jeg fremsetter følgende: Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under!

For å klarifisere: Under null finnes det like mange heltall som det gjør over null, og som det gjør over og under null til sammen.

Enig?

Endret av gspr
Lenke til kommentar

anth: Og ja, jeg er fullstendig klar over at dette VIRKER sykt og uforståelig.

Det er ikke uten grunn at Galileos paradoks kalles nettopp et paradoks:

Det finnes like mange naturlige tall som det finnes kvadrat av naturlige tall.

Altså: Hvis x=1,2,3,4,... og y=x^2, så finnes det like mange x'er som y'er.

Ja, det ER "rart" og vanskelig å forstå rent intuitivt, men det gjør det ikke feil.

Lenke til kommentar

Jeg forstår synet ditt. Jeg forstår dog også at det er feil.

Jeg prøver å forklare deg hvorfor det er feil, men det er vanskelig når du ikke blir med på forklaringen engang.

Er du enig i følgende?

Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under!

For å klarifisere: Under null finnes det like mange heltall som det gjør over null, og som det gjør over og under null til sammen.

Lenke til kommentar
Det var naturligvis hanen som kom først.

5757638[/snapback]

Hanen er ikke en del av verken høna eller egget. Egget kom først, lagt av en pre-høne. Høna utvikler seg i egget, og det kalles evolusjon. Egg kom lenge, lenge, lenge før fjækre i det hele tatt var "påtenkt".

5757653[/snapback]

Det var en vits. Den trenger ikke å motbevises.

Lenke til kommentar
anth: Og ja, jeg er fullstendig klar over at dette VIRKER sykt og uforståelig.

Det er ikke uten grunn at Galileos paradoks kalles nettopp et paradoks:

Det finnes like mange naturlige tall som det finnes kvadrat av naturlige tall.

Altså: Hvis x=1,2,3,4,... og y=x^2, så finnes det like mange x'er som y'er.

Ja, det ER "rart" og vanskelig å forstå rent intuitivt, men det gjør det ikke feil.

5757716[/snapback]

Hrm... Du kan vel ikke si "like mange" ettersom det er uendelig mange av begge to, og det ikke er mulig å si uendelighet_1 = uendelighet_2. Derimot innen et vist område (f.eks. alle tall mellom 0 og gogolpleks), vil jeg påstå at det finnes flere tall enn kvadrater.

Lenke til kommentar
Ikke og uten? Bestem deg!

5757680[/snapback]

Vel, takk for at du lar meg henge etter å ha ropt til meg og beskyldt meg for dårlig og uklar argumentasjon.

jeg sier at to mengder som begge er uendelige ikke er like store. hva annet jeg skal bestemme meg for skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Er du enig i følgende?

Der finnes like mange heltall større enn 0, som det finnes heltall mindre enn 0, som - hold deg fast - det finnes både over og under!

5757732[/snapback]

Kan du ta denne videre - hvorfor skulle han med sin argumentasjon være med på at det er like mange tall over null, som det er tall til sammen over og under null?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...