Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

To kurver med forskjellig stigningstall vil aldri møtes, om de så går mot uendelig.

5187689[/snapback]

Dette er feil. Det jeg tror du mener er to kurver som har konstante stigningstall. Da hvis stigningstallene er forskjellige så vil de alltid møtes en gang. Er stigningstallene like vil de enten aldri møtes eller være like. Hvis stignigstallene varrierende i forhold til hvor en er på kurvene, er det håpløst å si noe uten å vite mer om dem.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror anth tenker på f.eks følgende to funksjoner:

 

Y1=X

Y2=2X

 

Den første har et stigningstall på 1 og den andre har et stigningstall på 2. Disse krysser hverandre i punktet 0, men vil ellers ikke møtes. Når man lar X gå mot uendelig så vil også Y1 og Y2 gå mot uendelig. Når X er uendelig så vil også Y1 og Y2 være uendelig. Y1 vil altså være lik Y2 siden det ikke finnes noe mer enn uendelig. Når Y1 er uendelig så blir det meningsløst å si at Y2 er dobbelt så uendelig. Begge deler er uendelig.

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker på to linære kurver med fast stigningstall. De krysser bare hverandre en gang. Hvorfor vrir du på det? Du vet det var det jeg tenkte på...

5187857[/snapback]

 

To kurver med forskjellig stigningstall vil aldri møtes, om de så går mot uendelig. Dette mener jeg er et godt nok bevis for at man kan definere hva man får mest av. E.ks: Antall tall som inneholder tallet 3, kontra antall tall som inneholder tallet 0,1,2,4,5,6,7,8 eller 9.

5187689[/snapback]

 

Nå må du bestemme deg.

5187930[/snapback]

 

Ja, ser det ble feil. Nytt eksempel: En kurve for partall kontra en kurve for hvert tiende tall.

Lenke til kommentar
Jeg tror anth tenker på f.eks følgende to funksjoner:

 

Y1=X

Y2=2X

 

Den første har et stigningstall på 1 og den andre har et stigningstall på 2. Disse krysser hverandre i punktet 0, men vil ellers ikke møtes. Når man lar X gå mot uendelig så vil også Y1 og Y2 gå mot uendelig. Når X er uendelig så vil også Y1 og Y2 være uendelig. Y1 vil altså være lik Y2 siden det ikke finnes noe mer enn uendelig. Når Y1 er uendelig så blir det meningsløst å si at Y2 er dobbelt så uendelig. Begge deler er uendelig.

5188157[/snapback]

 

Jepp! Kurvene vil ikke møtes etter 0, og det er poenget...

Lenke til kommentar
I denne tråden er det 3 svar.

 

1: Uløselig

2: Like mange over som under 100

3: Flere under 100

 

Kan en moderator sette opp en poll med disse 3 alternativene?

5187108[/snapback]

 

Dork. Matte er ikke egnet for demokratisering på hw.no ;)

 

Poenget mitt var at det finnes uendelig mange forskjellige svar - ergo er det uløselig da det ikke er mulig å komme fram til ett entydig svar.

 

Anth: ikke noe galt med deg, men hvor mye matte har du? Bare nyskjerrig.

Lenke til kommentar
Jeg tror anth tenker på f.eks følgende to funksjoner:

 

Y1=X

Y2=2X

 

Den første har et stigningstall på 1 og den andre har et stigningstall på 2. Disse krysser hverandre i punktet 0, men vil ellers ikke møtes. Når man lar X gå mot uendelig så vil også Y1 og Y2 gå mot uendelig. Når X er uendelig så vil også Y1 og Y2 være uendelig. Y1 vil altså være lik Y2 siden det ikke finnes noe mer enn uendelig. Når Y1 er uendelig så blir det meningsløst å si at Y2 er dobbelt så uendelig. Begge deler er uendelig.

5188157[/snapback]

 

Jepp! Kurvene vil ikke møtes etter 0, og det er poenget...

5188181[/snapback]

Hehe, tror kanskje du overså siste delen av svaret hans, så jeg uthever for deg.

Lenke til kommentar

Ser at premium er tilbake og lyser opp med sine matekunnskaper igjen.

 

Anth: bra du hvertfall ser at det ikke er like mange på hver side.

 

inf kan ikke sammenlignes med inf, men inf kan sammenliknes med 9, dette er et faktum uavhengig av hva du kaller barnet. hvorfor er dette uklart? og hvorfor er dette et argument for noen av sidene?

 

EIT: Eventuelt kan du droppe dette hvis vi kaller inf en størrelse som vokser over alle grenser? da er det åpenbart at den er større enn 9, men det er ikke åpenbart at den er større enn en annen størrelse som våkser over alle grenser.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Hmmm.. Kommer denne tråden til å leve ut i det uendelige?

 

Jeg trodde svaret var skrevet allerede på side 5 eller hvor det var, men nei, nå er vi på side 22...

5188322[/snapback]

Side 3 dersom man bruker kranglefant-instillinger (100 posts per page elns.) :p

5188348[/snapback]

 

 

La meg gjøre oppmerksom på følgende post på side 2 (uten kranglefantinnstillinger):

 

Jeg tror følgende svar burde være korrekt.

 

Gitt en tallinje fra a til b, og et punkt c på linja. For å vise om det er fler tall fra a til c enn det er fra c til b finner vi sentrum s på talllinja. Dersom s ligger mellom a og c, så er det flest tall mellom a og c. Dersom s ligger mellom c og b, så er det flest tall her.

 

Alle enige? Bra!

 

For å finne s så gjør vi:

 

s = (a+b)/2.

 

Alle enige? bra!

 

I oppgaven er a = -inf og b = +inf og c = 100.

 

s = (a+b)/2 = (-inf + inf)/2 = udefinert!

 

Vi kan ikke finne sentrum! Dermed kan vi ikke avgjøre om s er større eller mindre enn c.

 

Svaret på oggaven er altså at fordi linja er åpen i begge ender, det vil si går fra minus uendelig til pluss uendelig, så er det umulig å avgjøre hvor midten på linja er. Det er umulig å avgjøre om 100 er til høyre eller venstre. Svaret er derfor at man ikke kan avgjøre det.

 

Alle enige? Bra!  :w00t:

5123765[/snapback]

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
Hehe, tror kanskje du overså siste delen av svaret hans, så jeg uthever for deg.

5188274[/snapback]

 

Jeg gjorde ikke det ;)

 

Til de som lurte på matematikkgraden min, så er det 2mx. Men det er 7 år siden, og den formen for matematikk er ikke min store interesse.

Nå håper jeg videre at dere ser at jeg bare forsøker å sette ting i et annet perspektiv. Jeg trenger ikke personig å mene at det skal være slik jeg sier, det trenger ikke være et fasitsvar. Jeg er åpen for flere tankeganger, og da særlig i et spørsmål som er litt mer abstrakt enn "Hva er 2+2?".

 

bra du hvertfall ser at det ikke er like mange på hver side.
Hva jeg ser og ikke ser, vet du ingenting om. Jeg håper du ikke dømmer meg utifra kveruleringen. Endret av anth
Lenke til kommentar
bra du hvertfall ser at det ikke er like mange på hver side.
Hva jeg ser og ikke ser, vet du ingenting om. Jeg håper du ikke dømmer meg utifra kveruleringen.

5189312[/snapback]

 

Det var da en formulering fra min side som på ingen måte var upassende for å adressere den generelle debatten i tråden?

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar
Det er riktig!

Vi har også andre estimat for primtall mindre enn n:

 

n/(log(n) - 1.08366) (Legendre)

Li(n) = int(fra 2 til n av 1/u)du (Gauss)

 

Legendre sin er bra i starten, men når n blir stor ville jeg gått for Gauss sin metode!

5188531[/snapback]

 

Oki! Legger ved plott. (fikk ikke til integralet her&nu. Plottene er generert i gnuplot, hakke peiling på hvordan man bruker matlab/matematica.)

 

Til de som lurte på matematikkgraden min, så er det 2mx. Men det er 7 år siden, og den formen for matematikk er ikke min store interesse.

Nå håper jeg videre at dere ser at jeg bare forsøker å sette ting i et annet perspektiv. Jeg trenger ikke personig å mene at det skal være slik jeg sier, det trenger ikke være et fasitsvar. Jeg er åpen for flere tankeganger, og da særlig i et spørsmål som er litt mer abstrakt enn "Hva er 2+2?".

5189312[/snapback]

 

Ta et laveregradskurs i matte på et universitet eller.no, ala MAT1000 i Oslo. Nå har ikke jeg tatt det kurset (vi begynnte rett på 1100), men etterhvert får du bryne deg på en del grenseverdier etc. Ikke 2+2 ;)

 

Gnuplot-kommandoer:

gnuplot> set term png
Terminal type set to 'png'
Options are 'small color picsize 640 480 '
gnuplot> set output "plot2.png"
gnuplot> plot [0:500] [0:250] x/2, x/log(x), x/(log(x)-1.08366)

post-25283-1132670105_thumb.png

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...