Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er med på det matematiske beviset. Er du med på den praktiske tankegangen?

5176633[/snapback]

 

Jeg ser godt hva du mener, jeg ser også hvorfor dette kan kan tolkes feil.

Det har blitt fremstilt opptil flere beviser på at begge sider er uendelige, og jeg mener det blir rart at vi skal se bort ifra bevisene siden du mener det blir feil.

 

Det er nesten som med sum(1/n,1,inf), altså summen 1/1 + 1/2 + 1/3 + ... + 1/n, vi vet at den divergerer. 1/n^2 ser ganske lik ut, så darfor kan vi tro at den også divergerer, men det gjør den ikke.

Poenget mitt er, selv om det kan se ut som noe vil skje, så skjer det ikke alltid. Jeg kan bevise at 1/n divergerer og at 1/n^2 konvergerer, men hvis en kommer å sier at det ser dumt ut, skal vi da gå med på det han sier?

 

Svaret er selvfølgelig nei. Et bevis er et bevis, og så lenge det er riktig er det slik det fungerer.

Lenke til kommentar
Er det noen som ikke forstår det?

 

Edit: Hvis noen nevner et heltall som eksisterer i den positive rekken, kan det alltid nevnes et tilsvarende heltall som eksisterer i den negative rekken (Sånn kan man holde på i det uendelige). Dog kan det nevnes 100 heltall av negativ eller positiv verdi som ikke eksisterer i den rekken i positiv retning. Man skal være passe firkantet og lite medgjørlig for ikke å forstå den tankegangen.

5176486[/snapback]

For hvert av de hundre tallene kan jeg nevne hundre andre tall. No problem... det er uendelig tall å ta av på begge sider.

Lenke til kommentar
Er det noen som ikke forstår det?

 

Edit: Hvis noen nevner et heltall som eksisterer i den positive rekken, kan det alltid nevnes et tilsvarende heltall som eksisterer i den negative rekken (Sånn kan man holde på i det uendelige). Dog kan det nevnes 100 heltall av negativ eller positiv verdi som ikke eksisterer i den rekken i positiv retning. Man skal være passe firkantet og lite medgjørlig for ikke å forstå den tankegangen.

5176486[/snapback]

 

Jeg sier til deg gang på gang, med nøyaktig samme type bevisføring som i din siterte post, at jeg for hvert tall som er x større enn 100 kan nevne et tall som er x mindre enn 100. Og vips er det plutselig likt igjen.

 

hvorfor tar du aldri stilling til dette.

Lenke til kommentar

Jeg tar ikke stilling til det, fordi du vrir på det. Vi teller ikke på X-større, men bare på heltallet X. Det blir spurt etter antall, og ikke differanse. Og da bruker jeg X på begge sider som samme heltall med motsatt polaritet. Jeg har samtidig antallet 200 heltall på ene siden som mangler på andre siden. Hvor blir de 200 tallene som mangler på ene siden av? Feier du dem under teppet?

 

Edit: Vi har ikke en slutt i dette stykket, men vi har da for f*** en start som viser nok.

Endret av anth
Lenke til kommentar

Hvilken start? Den udefinerbare midten mellom -inf og inf?

 

Se for deg at du er figuren "streken":

8959_7efee.jpg

 

Og at du kommer fallende ned fra tomme lufta og lander på en linje. Linja har ingen ende uansett hvor langt du går til høyre eller venstre. Du har tallet "0" i hånda og skal plassere den på midten av linja for å lage en tallinje. Hvor plasserer du nullen? Og hvis du plasserer nullen noen plass, er det lengst å gå mot høyre eller mot venstre? (Husk: Linja har ingen ende i noen retning.) Hvis du går 100 skritt mot høyre, hvilken retning er da lengst?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

0 blir sett på som midten fordi det er i dette punktet vi skiller positive tall (heltall, om du vil), fra negative heltall. Anta at 0 er det totale sentrum på tallinjen, da kan jeg telle tall i positiv retning, og en annen vil kunne finne tilsvarende negative. Da kan vi lett se at vi får ca. (ca. fordi 0 er med) dobbelt så mange elementer i Z (heltall) som i N (positive heltall). Derfor kan vi skrive kardinaliteten til Z som 2 ganger kardinaliteten til N. Altså ca. dobbelt så mange.

Men det er jo kjent at kardinaliteten til N er like stor som den til Z, derfor må noe være galt. Hva kan være galt? Jo, begge mengdene har uendelig mange elementer. Hvis vi har et tall, f.eks. 100 og skal finne halvparten, tar vi 100/2 = 50. Hvis vi nå vet at for hvert positive tall har vi et tilsvarende negativt, kan vi ikke da ta antall elementer i Z og dele på to for å finne midten? Vi prøver: uendelig/2 = uendelig. Oi da, ikke noe sentrum her. Eller sentrum ligger i uendelig, men det kan vi ikke si så mye om, så derfor konkluderer vi med at det ikke finnes noe sentrum. Med dette følger det også at 0 heller ikke er sentrum.

Lenke til kommentar
Du forstår godt hva jeg mener, så dette er det ingen vits å å fortsette å diskutere...

5181578[/snapback]

 

EDIT: ... og vil du ha på deg at du argumenterer som DrKarlsen? (;))

 

Nei. Og jo.

 

Dine tallpar (negative tall og positive tall) som fordeler seg likt under ditt valgte punkt 0, har kun det til felles at de ligger like langt fra dette valgte punktet 0

 

Mine tallpar, 99,101 og 98,102 etc.. har det til felles at de er like langt fra et midtpunkt, 100.

 

Du har tilgode å vise at tallene over 100 ikke skal starte å telles før tallene under 100 har kommet ned til 0.

Endret av Torbjørn
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...