Gå til innhold

Er det flest tall OVER eller UNDER 100 ?


Anbefalte innlegg

Å joda!

Her er formlene nok en gang:

 

yv=x+100
yh=x-100

 

De som vil putte inn "inf", kan gjøre det. De som vil putte inn et tall, kan gjøre det. Men lar man "x" stå som den er, så vises det at yv er lengst. Dette er elementert.

5136711[/snapback]

Tallinjen er åpen og går derfor per definisjon mot uendelig. Derfor vi sette inn inf, og ikke noe annet.

 

Med mindre du holder på med en annen oppgave enn det som er tema, og der x er et definert tall.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Så synd, for det er sant og det er forklart for mange sider siden.

 

a = inf+100

b= inf-100

 

a-b=inf+100-(inf-100) = inf-inf +100+100 = udefinert + 200 = udefinert

 

inf-inf er per definisjon udefinert.

 

Ref: http://functions.wolfram.com/Constants/Infinity/16/01/02/

5136642[/snapback]

Jeg er fortsatt uenig jeg :)

Linken din viser at inf+inf=inf. Det kan ikke være riktig med mindre inf=0.

5136795[/snapback]

Ved å bevisst ignorere fakta og gjeldende definisjoner er du hervede å erklære som en ignorant. Du velger å være dum, og det er trist. Jeg beklager.

 

Det er ikke noe mer vi andre kan si eller gjøre for deg i denne tråden før du velger å slutte å være ignorant.

 

Edit: Det er greit å ikke forstå en ting. Det er greit å lure på hvorfor ting er som de er. Ingen forstår alt, og vi er alle dumme nå og da. Men når man selv velger å bare se bort fra fakta fordi man ikke er enig, det er da man velger dumskapen fremfor å prøve å lære. Og det er da man er en ignorant.

 

Ikke noe personlig. Ikke uhøflig. Det er bare slik det er.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

inf+inf = inf, det er riktig. Du har noe veldig stort og legger til noe veldig stort. Du kan ikke si nøyaktig hvor stort det er, men det er klart at det også må være veldig stort. (Dette er kanskje litt dårlig sagt, men det illustrerer et poeng.)

 

inf-inf = udefinert. Dette er fordi du har noe veldig stort og trekker fra noe veldig stort. Du vet ikke helt hva du får, det kan være veldig stort eller veldig lite. Siden det kan være begge deler er det udefinert.

 

Siden vi fant ut at inf + inf = inf, må også 2*inf = inf. Vi kan vise ved induksjon at n*inf = inf for alle naturlige tall n.

Sjekk for n = 1, 1 * inf = inf. OK.

Anta sant for n = k, k*inf = inf.

Vi vil sjekke n = k+1.

Da legger vil til inf på begge sider.

k*inf + inf = inf + inf

(k+1)*inf = inf + inf = inf. OK.

Lenke til kommentar
Ved å bevisst ignorere fakta og gjeldende definisjoner er du hervede å erklære som en ignorant. Du velger å være dum, og det er trist. Jeg beklager.

 

Det er ikke noe mer vi andre kan si eller gjøre for deg i denne tråden før du velger å slutte å være ignorant.

5136809[/snapback]

Du kan vel starte med å vise meg bevis for faktaene dine.

Jeg sier meg uenig i definisjonene også. Dette gjør meg ikke til en ignorant, men det viser at jeg har egne meninger :)

Lenke til kommentar
Ved å bevisst ignorere fakta og gjeldende definisjoner er du hervede å erklære som en ignorant. Du velger å være dum, og det er trist. Jeg beklager.

 

Det er ikke noe mer vi andre kan si eller gjøre for deg i denne tråden før du velger å slutte å være ignorant.

5136809[/snapback]

Du kan vel starte med å vise meg bevis for faktaene dine.

Jeg sier meg uenig i definisjonene også. Dette gjør meg ikke til en ignorant, men det viser at jeg har egne meninger :)

5136822[/snapback]

Jeg har gitt bevis. Jeg har gitt referanse.

 

At du ignorerer fakta viser ikke at du har egne meninger, det viser at du i stedet for å prøve å forstå hvorfor ting er som de er, så benekter du det. Det viser ikke at du har egne meninger, men at du er lukket og ikke evner å tilegne deg kunnskap. Og du velger det selv. Og det gjør deg til en ignorant.

 

Edit: En som ikke var ignorant ville akseptert at han tok feil, og så heller prøvd å forstå hvorfor.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Jeg har gitt bevis. Jeg har gitt referanse.

Den referansen kan ikke betraktes som et bevis. snarere en påstand.

 

At du ignorerer fakta viser ikke at du har egne meninger, det viser at du i stedet for å prøve å forstå hvorfor ting er som de er, så benekter du det. Det viser ikke at du har egne meninger, men at du er lukket og ikke evner å tilegne deg kunnskap. Og du velger det selv. Og det gjør deg til en ignorant.

 

Vis meg at det er fakta da.

Endret av premium
Lenke til kommentar
DrKarlsen: Du og Torbjørn drar alltid inn inf, og bruker det for alt det er verdt i alle sammenhenger for å vinne diskusjoner.

 

yv og hv har forskjellig verdi. yv har størst verdi, og står for den tallskalaen under +100. Jeg vil gjerne at du viser meg hva som er galt med formlene mine. Det har vært tynt med argumentasjon fra både deg og Torbjørn om akkurat det. Det holder ikke å bare si "Det er tull", "Du har ikke peiling", "Hva er poenget" osv. osv. Akk så håpløst...

5136646[/snapback]

 

Jeg kan peke på mange diskusjoner der jeg ikke trekker inn inf. Vennligst ikke lyv.

 

Det er ellers ikke noe galt å bruke inf. Problemet ditt er bare å vite hva det er.

 

Dine ligninger gjelder per def ikke for inf. Kommer jeg på et bra eksempel, skal jeg poste det her.

 

 

Ellers har du bare å kaste deg i støvet, for du (og premium (hvilken selvmotsigelse av et nikk)) demonstrerte at du ikke hadde snøring på selv banalt enkle matematiske operasjoner. Gikk det noen gang opp for deg hva jeg prøvde å si med min 2=1?

 

Der har du mer enn godt nok bevis for at du ikke kan regne med inf som andre tall.

Lenke til kommentar

Hvorfor er ikke tråden merket løst for lenge siden? Torbjørn, JBlack, DrKarlsen og Zethyr har jo bestemt hva svaret er. De som mener noe annet er "ignorante", "dumme", "uvitende", "vranglærte" osv. Tror dere ikke jeg vet - etter 3 år på skolebenken med blant annet faget elektroteknikk - hva uendelig er for noe? Jeg har vist en ligning der uendelig ikke var satt inn. Det er veldig vanskelig for våre "avanserte" matematikere å forstå, her på forumet. Setter man inn "inf", får man "inf" som svar. Altså: "Setter man inn en ukjent for ukjent, får man ukjent som svar." Er det et svar? Nei, det er bare et ukjent svar. Men ligningen viser fortsatt at den ene tallrekken alltid inneholder 200 tall mer. -100 til 100 tilhører den ene rekken, ikke begge. Alle personene jeg har nevnt ovenfor tenker alt for tungt og avansert, og har vanskelig for å kunne gi seg når de tar feil, har jeg en mistanke om. Dere har fått matematiske skylapper som ikke viser dere det som er enkelt.

 

Her en modell som viser hvor enkelt det er:

Endret av anth
Lenke til kommentar
Heltall: enten udefinerbart eller flest under hundre

5122530[/snapback]

 

:whistle:

5137226[/snapback]

Skjerp deg, dette er leeenge siden og jeg har, i motsetning til enkelte andre, lært siden den gang.

 

Nå er du bare totalt usaklig.

 

Kunne du ikke sitert denne i stedet: 5123765[/snapback] (fra side 2)

Endret av JBlack
Lenke til kommentar
Hvorfor er ikke tråden merket løst for lenge siden? Torbjørn, JBlack, DrKarlsen og Zethyr har jo bestemt hva svaret er. De som mener noe annet er "ignorante", "dumme", "uvitende", "vranglærte" osv. Tror dere ikke jeg vet - etter 3 år på skolebenken med blant annet faget elektroteknikk - hva uendelig er for noe?

5137203[/snapback]

Siden du spør: skremmende nok så ser det ikke slik ut.

 

Jeg har vist en ligning der uendelig ikke var satt inn. Det er veldig vanskelig for våre "avanserte" matematikere å forstå, her på forumet.

5137203[/snapback]

Nei, det er ikke vanskelig å forstå. Som jeg har skrevet dersom du forholder deg til en annen oppgave en det som er trådstarters oppgave så har du rett. Men ligningene dine gir bare at venstre side er større enn høyreside når x ikke er uendelig. Og skal du forholde deg til tema, så er x uendelig. Og det er det siste du tydeligvis nekter å forstå.

 

Setter man inn "inf", får man "inf" som svar. Altså: "Setter man inn en ukjent for ukjent, får man ukjent som svar." Er det et svar? Nei, det er bare et ukjent svar. Men ligningen viser fortsatt at den ene tallrekken alltid inneholder 200 tall mer.

Nei. :wallbash:

 

Ligningen din er ikke gyldig når x er uendelig!

 

Og du har en åpen tallinje som går mot uendelig i begge retninger.

 

-100 til 100 tilhører den ene rekken, ikke begge. Alle personene jeg har nevnt ovenfor tenker alt for tungt og avansert, og har vanskelig for å kunne gi seg når de tar feil, har jeg en mistanke om. Dere har fått matematiske skylapper som ikke viser dere det som er enkelt.

5137203[/snapback]

Tallinja går mot uendelig i begge retninger.

Tallinja går mot uendelig i begge retninger.

Tallinja går mot uendelig i begge retninger.

Tallinja går mot uendelig i begge retninger.

Tallinja går mot uendelig i begge retninger.

 

 

Her en modell som viser hvor enkelt det er:

5137203[/snapback]

Du har selv valgt å putte null i midten og latt de uendelig linjene være like lange. To feil.

 

Kan du ikke heller innse at du selv vet at linjene går mot uendelig i begge retninger, og at du selv har markert dette med pil. Slutt å ignorere sannheten og kverrulere tull, så ser du selv hva svaret er.

 

Det er ikke om å gjøre å ha rett, på bekostning av all fornuft og logikk.

Lenke til kommentar

Anth, jeg aner ikke hva du mener lenger. Siden vi driver og quoter hverandre i hytt og gevær, kan du si hva du egentlig mener?

 

Hvis vi skal holde oss slavisk til trådstarters spørsmål, så spør han om tall. Han spør ikke etter inf, fordi inf ikke kan defineres som tall.

 

X= antall tall

Y= mengde

I negativ retning: Y=x+100

I positiv retning: Y=x-100

 

Hvis x=inf, y=udefinert

 

Punktum.

5132877[/snapback]

 

Trådstarter spør ikke om tall, han spør om antall

Lenke til kommentar

Jeg spurte professoren min om dette, og han var helt enig i det som har blitt sagt av meg, Torbjørn, Jblack, Zethyr etc.

 

Sitat:

"Det kommer ann på hva man mener, men dersom man mener de reelle tallene går de like langt begge veier."

 

Altså de går mot uendelig begge veier. Selv om han ikke skrev det med ord så var det underforstått, da han regner med at studentene forstår såpass.

 

anth, denne mannen har vel ca. åtte år på skolebenken (etter vgs.) med passe avansert matematikk, så du kan jo selv sammenligne det med dine tre år på skolebenken i elektronikk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...