Tafsen Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Når eg instalerte Ubuntu fekk eg aldri førespørsel om å velge root passord. Korleis får eg tak i det då? Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Ubuntu setter ikke passord på root kontoen som standard. Den legger opp til at første bruker som blir registrert har tilgang som root via sudo. Hver bruker sin egen root så å si Jeg er lat og gidder dermed ikke skrive om sudo Derfor klipper jeg fra en artikkel på linux.com: CLI Magic: sudo voodoo Sudo is a handy little tool that is of value to both system administrators and common folks like us. What does it do? It allows you to temporarily assume the permissions of another user, up to and including root. Ubuntu vil spørre om passordet ditt når du starter et program som krever root rettigheter. Endret 8. november 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Timur Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hvis du skriver sudo -s -H så blir du på en måte innlogget som root, og du slipper å bli spurt om passordet hele tiden. Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Hvis du skriver sudo -s -H så blir du på en måte innlogget som root, og du slipper å bli spurt om passordet hele tiden.Og det *kan* være en sikkerhetsrisiko. Men bare for oss virkelig sikkerhetsparanoide (kanskje) Mer om sudo fra Ubuntu: ding! HER. Endret 8. november 2005 av olefiver Lenke til kommentar
Ueland Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det universale spørsmålet er jo hvorfor man skal være root når alt kan gjøres via su kommandoen, er jo ikke det tryggste å være innlogget som root hele tiden. (Men vil man det gjør sudo su jobben) Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Hvis du skriver sudo -s -H så blir du på en måte innlogget som root, og du slipper å bli spurt om passordet hele tiden. 5122487[/snapback] Du blir ikke spurt om passord hele tiden. Har du skrevet sudo en gang i samme "session", så slipper du å skrive passord mer enn en gang. Men klart, litt tungvint å skrive sudo foran hver eneste ting for det. Ikke virker <TAB> heller Endret 8. november 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
olefiver Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Det universale spørsmålet er jo hvorfor man skal være root når alt kan gjøres via su kommandoen, er jo ikke det tryggste å være innlogget som root hele tiden. 5122504[/snapback] (vanligvis) blir en root når en bruker su uten flere argumenter. Men da forblir du innlogget som root inntil du skriver exit. Med sudo kan du kjøre "oneshot" kommandoer uten å gå veien om su. Dessuten er sudo en mye bedre kommando når en skal administrere flere maskiner &/ brukere. For å bli root med su bruker en root passordet, mens en bare trenger brukerens passord med sudo. Hvis du administrerer familiens pc'er og ikke vil at din linux-lærende far skal kunne kjøre rm -rf /, men likevell gjøre enkelte admin oppgaver (shutdown f.eks.) er sudo overlegent. Har du skrevet sudo en gang i samme "session", så slipper du å skrive passord mer enn en gang. Men klart, litt tungvint å skrive sudo foran hver eneste ting for det. Ikke virker <TAB> heller En "session" er fem minutter som standard, men det kan stilles på i sudoers, configfila til sudo (merk *MÅ* editeres med visudo ) <TAB> funker ikke fordi de kommandoene du skal "tabbe" ikke er i din path. Jeg bruker å skrive sudo /sb<TAB>ha<TAB> som gir sudo /sbin/halt uten problemer. Endret 8. november 2005 av olefiver Lenke til kommentar
RattleBattle Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Jøss, er ganske sikker på at <TAB> + sudo ikke fungerte i Hoary, men fungerer hos med med Breezy ja... Men så begynner jeg å bli lettere dement tror jeg. Endret 8. november 2005 av RattleBattle Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå