Gå til innhold

Forandre fast linjeavstand i Word

theDurkan

Anbefalte innlegg

Jeg går nå i 10. klasse, og alt av innleveringer og ting vi skriver på PC, skal ha linjeavstand 1,5. Dette er jo greit, men det hender ofte at jeg glemmer å forandre denne avstanden før jeg leverer. Noen som vet hvordan jeg kan sette linjeavstand som 1,5 til standard?

Gjelder Word (uvisst versjonnummer)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Her var det sannelig mange svar fra folk som ikke har greie på hva de prater om...:)

Det du gjør er følgende: Start Word. Legg merke til stilboksen som er til venstre for knappen som viser skrifttype. Der står det nå Normal. Dette er standard stil for vanlig tekst i dokumenter. Du kan velge å endre denne stilen slik at den har linjeavstand 1,5, da vil du alltid få det. Det gjøres på følgende måte:

Klikk Format -> Stiler og formatering. Oppgaveruten for Stiler kommer da frem. Klikk pilen ved siden av Normal og velg Endre. Klikk knappen for halvannen i linjeavstand, hak av for Legg til i mal og klikk Ok. Hold deretter nede skift og klikk Fil -> Lagre alt. Lagre dokumentet ditt et eller annet sted. Lukk programmet og slett dokumentet du lagret. Start Word og du vil ha halvannen som standard linjeavstand. Det du har gjort da er å lagre endringene i grunnmalen Normal.dot som Word henter sine innstillinger fra når den starter opp.

Men: Akkurat som normal.dot er en grunnmal så er stilen normal en grunnstil som alle andre stiler er basert på. Ved å endre denne kan du risikere at også andre stiler og avsnitt blir seende annerledes ut enn det som var meningen. For å unngå dette kan du i stedet opprette en egen stil ved å klikke Ny stil i oppgaveruten. Still inn denne med linjeavstand halvannen og kall den for eksempel minnormal. Husk å hake av for legg til i mal.

Sørg så for at innsettingspunktet står i begynnelsen av dokumentet og klikk i stilboksen og velg min normal. Hold nede skift og klikk Fil -> Lagre alt. Gjør akkurat det samme som i forrige punkt, du kan slette dokumentet når programmet er lukket.

Når du nå starter Word vil den som standard begynne med stilen minnormal og det vil ikke gå utover andre stiler eller avsnitt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...