tha_lode Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Hei. Vi har en gammel XPsp2 maskin som har et stort filarkiv som vi trenger å søke i over nett og kopiere ut filer mange ganger i løpet av dagen. Arbeidsstasjonene er MACer med OS 10.3.9. Søk tar typisk 1.5 til 2 minutter hver gang. Det er rundt 47000 filer som samlet opptar ca 300 gig. Filene ligger på en Seagate 400gig PATA med NTFS formatering. Jeg har indeksert disken på severen, men det virker ikke som det hadde noe å si. Mac 10.4 skal visstnok ha raffere søkefunksjoner. Kan det nye OSet indeksere innholdet på en delt disk på en pc-server? Maskinen: WinXP sp2, PIII 800 mhz med 512 ram, 3com 10/100 3c905c-TX og et VIA hovedkort Gode råd mottas med takk. (Dette er tidligere postet på serverforumet, men kanskje jeg får noen gode råd her) Edit: leif Endret 8. november 2005 av tha_lode Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Løsningen er nok å oppgradere til Mac OS X "Tiger" (10.4)! Det du er på jakt etter er nemlig Spotlight. Spotlight indekserer harddisken på Macen din og alle harddisker du har "mountet", indekseringen foregår i bakgrunnen hvilket betyr at du vil få opp resultatet i løpet av få sekunder. Spotlight er et fantastisk raskt verktøy som jeg bruker hele tiden, selv for å starte programmer... Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Spotlight er aldeles utmerket. i Huset har vi totalt 8 klieneter (hvor 2 er mac'er) og en server. Jeg har ikke fått Spotligt til å indeksere netverksdiskene, men ved å Søke via spotlight går det allikevel grådig raskt. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Er litt forvirret. Vil spotlight indeksere nettverksdisker, eller vil den ikke gjøre det? Når du sier aty søket allikevel går fort, så ville jeg anta at macen har en eller annen oversikt over mountede disker. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Spotlight indekserer alle mountede devicer, jeg har faktisk lest masse om folk som klager på at de ikke vil at Spotlight skal indeksere mountede disker og hvordan man kan disable dette. Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Akkurat. Hvis spotlight ikke suger opp alt som er av CPU, så høres jo dette ganske alreit ut. Hvordan holder den styr på eventuelle endringer på nettverksdisker? Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 2. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2006 Oppdatering om fildelingsprblemene våre: Vi har kjøpt inn en vesentlig hvassere pc-server og kjøpt oss et fil-database-program for mac som heter Audio-finder fra Iced Audio. Programmet anbefales på det varmeste. Etterhvert som vi skreller unna problemene står vi nå egentlig igjen med bare ett. Det tar ca. 10 ganger så lang tid for macene å kopiere fra serveren som det tar å kopiere til serveren. Rimelig snodig spør du meg. Macene aksesserer serveren via samba. Pcene på nettverket vårt har ikke dette problemet. Noen ideer? Lenke til kommentar
toretors Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 http://www.macosx.com/content/faq.php/q2341/Mac%3C og http://www.enigmarelle.com/broadbandoptimizer.py Lenke til kommentar
tha_lode Skrevet 3. januar 2006 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2006 Mange slags takk. Broadbandoptimizer virker som knalle saker! Har installert den og ting virker tilsynelatende mye bedre. Litt på siden: Denne nøtten var et helvete å søke etter løsninger på. Det fantes ingen gode innsnevrende ord å bruke på google. Lan, file, share, Mac, PC, speed, upload og download er liksom ikke sjeldne ord å finne der ute. Lenke til kommentar
Roberto Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Prøv å sette slike ord sammen med "" til å bil en setning, dersom du er heldig klarer du å søke deg til en webside eller et forum der noen har skrevet akkurat "din" setning. Dette har i hvert fall fungert for meg under min Mac-noob periode! Lenke til kommentar
toretors Skrevet 3. januar 2006 Del Skrevet 3. januar 2006 Søkte på: slow network osx windows Resultat nummer 3 ledet til svaret. Lenke til kommentar
fixxer Skrevet 18. januar 2006 Del Skrevet 18. januar 2006 Har selv dette scenariet hjemme, 2 mac'er med tiger 4.4 som skal akksessere filer på windows server. Spotlight vil ikke indeksere dette automatisk, søket tar ikke lang til men det tar tid nok! Jeg skulle virkelig ønske at apple kunne oppdatere spotlight til å indeksere via nettverk og helst lagre indeksen på nettverket også. (det 'beste' ville jo ha vært å ha en spotlight index som kjørte på serveren og lagret databasen der og at klientene kun leste av den..) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå