KayAU Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Systemkrav på dette spillet? 5122663[/snapback] Minimum: 1.2 GHz P4, Athlon eller tilsvarande 256 MB RAM 64 MB grafikkort (Radeon 7500/GeForce2 eller betre) DVD-ROM, 1,7 GB harddiskplass DirectX7-kompatibelt lydkort Anbefalt: 1.8 GHz P4, Athlon eller tilsvarande 512 MB RAM 128 MB grafikkort (DirectX8-kompatibelt) DVD-ROM, 1,7 GB harddiskplass DirectX7-kompatibelt lydkort Kay Lenke til kommentar
sdfno Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg har hatt problemer med bugs i spillet og tar du en titt på flere Civ-forums (civfanatics.com f.eks), så er det flere som har rapporter om problemer. Bluescreen og crash to desktop forekommer ofte hos noen. Samt at spillet kryper av gårde når man kommer et stykke ut i spillet på store kart med mange motstandere. Dette rapporteres av folk med highend systemer også. Dog har også folk på sempron maskiner med 512 MB minne kjørt uten problemer. Selv har jeg hatt problemer med CTD, dette skjer langt ut i gamet på large eller huge maps etter at jeg har fått hele verdenskartet. Har nå funnet en imidlertidig løsning ved å rulle tilbake til catalyst 4.12 samt ta i bruk workarounden i forbindelse med installsjonproblemer for enkelte med Radeon-grafikkkort. Det går dog litt sakte late game på huge maps med mange AI-motstandere selv om systemet mitt er tilfredsstiller maskinvare kravene(Ahtlon 64 3000+, 1 gig minne, X600 pro). Jeg må uansett si, at selv med disse problemene så er ingen tvil hos meg om at dette er det beste civ spillet. Forhåpentligvis vil patchen(ene) fikse de fleste feilene. Lenke til kommentar
Alt-Ctrl Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Savner noen ting. Trade teknologi mot ressurser. Flere diplomati valg (husker ikke hvilke jeg tenkte på) Flere teknologier. Kunne vært morsomt hvis to land hadde vært omtrent like utviklet men at man hadde gått i hver sin retning når det gjalt utvikling. Spionene skulle vært mye bedre. Men et helt sinnsykt bra spill. Det har ødelagt den siste lille resten av sosialt samkvem jeg hadde :-P Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg liker det veldig godt, og det fortjener absolutt 9! Men, jeg hadde egentlig håpet at spillet ville blitt mer avansert. Nå er jeg veldig fan av Hearts of iron 2 ;derfor jeg syns det hadde vært veldig kult hvis civ4 hadde flere teknologi begreninger, slik at sivilisasjoner kunne bli avanserte uten nødvendigvis å ha de samme kunskapene. Syns også at de kunne da selfølgelig tatt med flere teknologier, og tatt det litt ut i sci fi teknologier .. Det jeg også savner er litt mere avanserte kamper, føler ofte det blir litt tåpelig å stå i kø for å innta en by, altså angripe med en og en enhet. Og ja, syns også spillet er for kort,, syns det gikk mye rasker enn tidliger spill.. Men uansett , veldig bra spill, liker de forbedringene en kan ha til landskapet rundt, og den måten styreformen konfigureres på ny.. Veldig bra 5122048[/snapback] Du kan velge "stack attack" i options og derme angripe med alle unitsa dine samtidig, velg quick combat for å slippe å se animasjonene. Dette gjør at AI hele tiden velger de unitsa med best odds for å seire, helt til du enten har vunnet eller tapt. Animasjonene er flotte de men man blir fort lei etterhvert Lenke til kommentar
ShAvAnO Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 I "hotseat"-modus klarte jeg for eksempel ikke å handle teknologi og ressurser med medspilleren min, noe som var veldig irriterende. Måten enhetene dine velger å reise fra ett sted til et annet (om du ikke leder dem skritt for skritt) er også temmelig ineffektiv. Dessuten synes jeg ikke den siste delen av spillet fungerer like godt som den første - plutselig skjer tingene veldig mye raskere, og du får den ene nye teknologien etter den andre før du får tid til å bruke dem til noe. Enkelte ganger oppleves også irriterende "crash to desktop". Totalt sett er det ingenting her som burde hindre deg i å kjøpe spillet, men det hindrer Civilization IV i å få den tieren det egentlig fortjener. Hvis du først skulle snyte Civ4 for tieren synes jeg du skulle ha funnet på noe bedre enn dette. Begrunnelsen går hovedsakelig på bugs (handel i hotseat, ineffektiv bevegelse av units, systemkrasj). Hvis du kjenner til Civilization-seriens historie (noe det virker som du gjør) burde du vite at disse svært avanserte spillene aldri kommer ut fullstendig feilfrie, men at det forholdsvis raskt produseres patcher ettersom utviklerne mottar tilbakemeldinger fra brukerne. Å bruke disse småfeilene som begrunnelse for å sette ned karakteren synes jeg derfor blir tøvete, da de etter alle solemerker vil forsvinne i løpet av noen uker. Det at den siste delen av spillet går for raskt er i og for seg en helt valid klage. Men da må jeg bare spørre: Du spiller selvsagt på "Epic" hastighet under single-player? Du bruker selvsagt største kartstørrelse? Max antall sivilisasjoner? Min erfaring er at med disse innstillingene er problemet snarere treghet sent i spillet grunnet svært høye systemkrav, enn at ting går for kjapt unna. Lenke til kommentar
benyeah Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 P4 1.5 GHZ, 512 RAM, FX5200 128 MB, vil det systemet kjøre CiV4 greit, eller vil det bli mye hakking? Lenke til kommentar
Radial Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Fin omtale. Civ IV er vel en type spill jeg er skeptisk til å anskaffe, ikke fordi det er dårlig, men fordi det antakelig er så sinnsykt bra og avhengighetsskapende at man bare vil isolere seg fra den virkelige verden og mye heller fordype seg i spillets verden. Skummelt. Sånne spill burde komme med en klar advarsel. Lenke til kommentar
Laserlasse Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Klarte ikke helt å få med meg av anmeldelsen hvorfor spillet bare fikk 8/10 for grafikk? Skulle gjerne likt å visst hvordan spillet kunne hatt *bedre* grafikk enn det har nå. Smak og behag kanskje Lenke til kommentar
baltie Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 P4 1.5 GHZ, 512 RAM, FX5200 128 MB, vil det systemet kjøre CiV4 greit, eller vil det bli mye hakking? 5122957[/snapback] Vel... det spørs om du ikke vil slite litt sent i spillet med større maps. Men jeg tror nok systemet ditt vil klare det på lavere grafikkinstillinger (FX5200 er ikke akkurat noe bra grafikkort rent spillmessig, og det var det ikke da det ble sluppet heller..). Du ligger litt over minimumspecen, men ikke helt på anbefalt. Selv har jeg P4 2.8GHz, 9600XT 128MB og 1024MB RAM. Funker helt greit med Civ4 (rent bortsett fra enkelte bugs...). Lenke til kommentar
benyeah Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 P4 1.5 GHZ, 512 RAM, FX5200 128 MB, vil det systemet kjøre CiV4 greit, eller vil det bli mye hakking? 5122957[/snapback] Vel... det spørs om du ikke vil slite litt sent i spillet med større maps. Men jeg tror nok systemet ditt vil klare det på lavere grafikkinstillinger (FX5200 er ikke akkurat noe bra grafikkort rent spillmessig, og det var det ikke da det ble sluppet heller..). Du ligger litt over minimumspecen, men ikke helt på anbefalt. Selv har jeg P4 2.8GHz, 9600XT 128MB og 1024MB RAM. Funker helt greit med Civ4 (rent bortsett fra enkelte bugs...). 5123368[/snapback] Jaja, jeg bryr meg ikke om grafikken ikke er helt topp! Høres ihvertfall ut som et spennende spill. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Noen innspill: 1. Spillet suger mye minne, 1300 Meg har jeg fått det til å bruke Til spillet generelt (uttalelsene basert på alt for mange timer med civ 1 og 2, ikke spilt noe særlig 3). Settlere: De koster mye å bygge settlere i fireren, antaklig for å hindre settler-rushing, men det gjør fordelen med å finne setllere i landsbyer veldig stor, man kan spare hundrevis av år i spillet på å få noen settlere i starten. Kultur: Bra konsept, men det tar lang tid å overta byer med det, såpass lang tid at jeg foreløpig ikke synes det er et bra alternativ i forhold til militærmakt, kjøping av byer var mer brukbart i 1 og 2. Men det er også mye vanskligere å angripe enn før, og dette veier til en viss grad opp. Religion: Litt usikker, det virker ikke å ha så mye å si åssen religion man har, litt kvasi-irrelevant iforhold til civics o.l, Ellers er civics en OK ide, virker som det har litt mindre å si, forskjellige styresett i civ2 mer eller mindre tvang deg til meget forskjellige strategier. Alt i alt synes jeg det virker som en bra oppgradering AtW Lenke til kommentar
avtrekkeren Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Noen innspill: 1. Spillet suger mye minne, 1300 Meg har jeg fått det til å bruke Til spillet generelt (uttalelsene basert på alt for mange timer med civ 1 og 2, ikke spilt noe særlig 3). Settlere: De koster mye å bygge settlere i fireren, antaklig for å hindre settler-rushing, men det gjør fordelen med å finne setllere i landsbyer veldig stor, man kan spare hundrevis av år i spillet på å få noen settlere i starten. Kultur: Bra konsept, men det tar lang tid å overta byer med det, såpass lang tid at jeg foreløpig ikke synes det er et bra alternativ i forhold til militærmakt, kjøping av byer var mer brukbart i 1 og 2. Men det er også mye vanskligere å angripe enn før, og dette veier til en viss grad opp. Religion: Litt usikker, det virker ikke å ha så mye å si åssen religion man har, litt kvasi-irrelevant iforhold til civics o.l, Ellers er civics en OK ide, virker som det har litt mindre å si, forskjellige styresett i civ2 mer eller mindre tvang deg til meget forskjellige strategier. Alt i alt synes jeg det virker som en bra oppgradering AtW 5123514[/snapback] Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV. Har spilt mine games nå, senest i dag vant jeg Time Victory (flest poeng ved 2050) på Emperor - var noen lusne stemmer unna Diplomatic Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Noen innspill: 1. Spillet suger mye minne, 1300 Meg har jeg fått det til å bruke Til spillet generelt (uttalelsene basert på alt for mange timer med civ 1 og 2, ikke spilt noe særlig 3). Settlere: De koster mye å bygge settlere i fireren, antaklig for å hindre settler-rushing, men det gjør fordelen med å finne setllere i landsbyer veldig stor, man kan spare hundrevis av år i spillet på å få noen settlere i starten. Kultur: Bra konsept, men det tar lang tid å overta byer med det, såpass lang tid at jeg foreløpig ikke synes det er et bra alternativ i forhold til militærmakt, kjøping av byer var mer brukbart i 1 og 2. Men det er også mye vanskligere å angripe enn før, og dette veier til en viss grad opp. Religion: Litt usikker, det virker ikke å ha så mye å si åssen religion man har, litt kvasi-irrelevant iforhold til civics o.l, Ellers er civics en OK ide, virker som det har litt mindre å si, forskjellige styresett i civ2 mer eller mindre tvang deg til meget forskjellige strategier. Alt i alt synes jeg det virker som en bra oppgradering AtW 5123514[/snapback] Vet ikke med deg, men jeg har aldri fått en eneste settler i ei hytte, trodde også dette var fjernet fra CivIV. Har spilt mine games nå, senest i dag vant jeg Time Victory (flest poeng ved 2050) på Emperor - var noen lusne stemmer unna Diplomatic 5123636[/snapback] Da tror jeg enten at du har uflaks eller at det er avhengig av vansklighetsgrad (eller en annen innstilling), har bre prøvd et par ganger på noble elelr hva enn defaulten er for å sette meg inn i spillet, på den ene omgangen fikk jeg to settlere veldig tidlig i landsbyer, og det hjelper enormt. AtW Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Fin omtale. Civ IV er vel en type spill jeg er skeptisk til å anskaffe, ikke fordi det er dårlig, men fordi det antakelig er så sinnsykt bra og avhengighetsskapende at man bare vil isolere seg fra den virkelige verden og mye heller fordype seg i spillets verden. Skummelt. Sånne spill burde komme med en klar advarsel. 5123202[/snapback] Faktisk var Firaxis ute og "advarte" i forkant av utgivelesen...eg foreslår at du tar ein tur hit, og ser på "Civilization IV Official Trailer 1". Kay Lenke til kommentar
pertm Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Starter ikke spillet fire tusen år før kristus? Det står to tusen år i artikelen. Det er i det minste da de andre spillene i serien har startet. Endret 8. november 2005 av pertm Lenke til kommentar
benyeah Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Beklager at jeg stadig kommer tilbake til det, men vil det være forsvarlig av meg å kjøpe dette spillet med et slikt system; P4 1,5 GHZ, 512 MB RAM og FX5200 128 MB RAM? Jeg bryr meg ikke om lave grafikkinnstillinger. Og en ting til, er det en versjon som ikke er DVD-DISC? Altså vanlig PC CD-ROM. Endret 8. november 2005 av benyeah Lenke til kommentar
KayAU Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Kultur: Bra konsept, men det tar lang tid å overta byer med det, såpass lang tid at jeg foreløpig ikke synes det er et bra alternativ i forhold til militærmakt, kjøping av byer var mer brukbart i 1 og 2. Men det er også mye vanskligere å angripe enn før, og dette veier til en viss grad opp. I 3-aren var det ganske mykje lettare å ta over byar med kultur. Det gjorde ting veldig lett for dei av oss som likar å spele som "turtles", sidan vi kunne knuse fiendane våre utan å erklære krig. Men eigentleg synest eg det er betre slik dei har gjort det no. Hovudhensikta med kultur er no forsvar, ikkje angrep. Kultur sett grensene, og grensene har som kjent blitt mykje meir verdifulle enn dei var tidlegare (hugsar fortsatt med sinne korleis konkurrentane fullstendig ignorerte grensene mine i tidlegare Civ-spel). I tillegg gir kultur ein vesentleg forsvarbonus når du blir angripen. Religion: Litt usikker, det virker ikke å ha så mye å si åssen religion man har, litt kvasi-irrelevant iforhold til civics o.l, Ellers er civics en OK ide, virker som det har litt mindre å si, forskjellige styresett i civ2 mer eller mindre tvang deg til meget forskjellige strategier. Tok ei stund før eg òg heilt "forstod" religion . Alle religionane er likestilte, og på den måten unngår Firaxis både å bli sprengt i lufta av islamske fanatikarar og å bli skutt av amerikanske kristen-ekstremistar. Det religion har betydning for er: *kva bygningar du kan bygge (eit tempel er nyttig, sju tempel endå betre) *tilhøva til andre spelarar (samme religion=veldig bra, forskjellig religion=potensielt problematisk) Alt i alt synes jeg det virker som en bra oppgradering AtW 5123514[/snapback] Amen. Kay Lenke til kommentar
Brighto Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Eg hadde problem med å få starta spelet med mitt Radeon 9600 256mb skjermkort, men denne guiden fiksa problemet -> http://www.2kgames.com/civ4/support_ati.htm Lenke til kommentar
baltie Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Beklager at jeg stadig kommer tilbake til det, men vil det være forsvarlig av meg å kjøpe dette spillet med et slikt system; P4 1,5 GHZ, 512 MB RAM og FX5200 128 MB RAM? Jeg bryr meg ikke om lave grafikkinnstillinger. Og en ting til, er det en versjon som ikke er DVD-DISC? Altså vanlig PC CD-ROM. 5123900[/snapback] Beklager at jeg stadig svarer. Helt konkret, P4 1.5GHz er litt lite. 512MB RAM er lite. FX5200 128 MB er lite. Spillet er som en annen nevnte veldig minnehungrig, og det var det jeg tenkte på da jeg sa at du kunne komme til å slite på større maps sent ut i spillet. Jeg tror nok det går helt fint grafisk om du overlever lave grafikkinstillinger. Om det vil være forsvarlig... det kommer jo an på hva du forventer. Jeg tror spillet vil fungere på din maskin, men jeg tror ikke du får en like god grafisk opplevelse som du kunne fått, og jeg tror maskinen din vil bruke en del tid mellom rundene. Du vil nok også oppleve en del diskaksessering pga at minnet ditt blir brukt opp og at data må lagres i virtuelt minne (med andre ord på harddisken din). Ellers kan jeg anbefale en titt på CivIV-forumene på apolyton.net, det er en del som har stilt tilsvarende spørsmål som deg der, kanskje finner du noen med tilsvarende system og hva slags erfaringer de har gjort seg. Lykke til! Lenke til kommentar
Ithkul Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 multiplayer er så genialt prøv å skift på team slik at dere er på samme team. da deler dere automatisk all tech og wonder benefits. helt genialt! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg