Gå til innhold

Skjerm på bærbar flimrer ved strømbruk

Anbefalte innlegg

Dattera har en HP-bærbar. Feilen har vært periodisk men er nå mer og mer tilstede.

Normalt: Når hun setter i strømadapteret blir skjermbaklyset lysere. Når den kjøre på batteri sparer den strøm ved å senke bakbelysningen.

Men det som skjer når problemet oppstår er følgende; skjermlyset blinker mellom de ulike lyssettingene som er når den kjører batteri og skjerm. Det vil si at skjermen veksler mellom lyst og mørkere - noe som er veldig irriterende, mildt sagt.

Når hun kjører på batteri er baklyset alltid stabilt. Det er kun når hun kjører på strøm at lysflimringen oppstår, oftest etter en halvtime eller så.

har noen erfaringer her?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dattera har en HP-bærbar. Feilen har vært periodisk men er nå mer og mer tilstede.

Normalt: Når hun setter i strømadapteret blir skjermbaklyset lysere. Når den kjøre på batteri sparer den strøm ved å senke bakbelysningen.

Men det som skjer når problemet oppstår er følgende; skjermlyset blinker mellom de ulike lyssettingene som er når den kjører batteri og skjerm. Det vil si at skjermen veksler mellom lyst og mørkere - noe som er veldig irriterende, mildt sagt.

Når hun kjører på batteri er baklyset alltid stabilt. Det er kun når hun kjører på strøm at  lysflimringen oppstår, oftest etter en halvtime eller så.

har noen erfaringer her?

5121726[/snapback]

Er det en laptop med crt skjerm da el? :p

Kan jo tenkes at det er en software feil. Er jo ikke sjeldent whinedows får feil på seg. Er det et eget program som styrer lys/batteri instillingene på maskinen? Prøvd å avinstallere/installere dette igjen? Prøv å sjekk dette først, evt. formater om du ikke får vekk flimringa uansett hva du gjør. Etter dette kan du kanskje begynne å lure på om det er noe galt med poweret (strømforsyninga) inni maskina, evt. den på ledninga.

Jeg er ingen ekspert, så hør med noen andre først.. Men du kan trygt avinstallere firmwaren om det finnes noe slikt på maskina di.

Endret av w3p
Lenke til kommentar

Når hun kjører på batteri er baklyset alltid stabilt. Det er kun når hun kjører på strøm at  lysflimringen oppstår, oftest etter en halvtime eller så.

har noen erfaringer her?

5121726[/snapback]

Kan jo tenkes at det er en software feil. Er jo ikke sjeldent whinedows får feil på seg. Er det et eget program som styrer lys/batteri instillingene på maskinen? Prøvd å avinstallere/installere dette igjen? Prøv å sjekk dette først, evt. formater om du ikke får vekk flimringa uansett hva du gjør. Etter dette kan du kanskje begynne å lure på om det er noe galt med poweret (strømforsyninga) inni maskina, evt. den på ledninga.

Jeg er ingen ekspert, så hør med noen andre først.. Men du kan trygt avinstallere firmwaren om det finnes noe slikt på maskina di.

5121819[/snapback]

CRT? Nei da skulle hu jaggu ha slitt på bæringa - ikke sant? :cool:

Tviler på om dette er softwarerelatert - men en kan jo aldri vite. Det er derfor jeg lurer på om noen har hatt lignende problemer, og eventuelt hva de har funnet ut det var som forårsaket dette.

det er i egenskaper for skjerm at instillinger for lys med mer ligger, og her er det intet at gjøre som ikke er gjort - uten at det hjalp da. :hmm:

Lenke til kommentar

har noen erfaringer her?

5121726[/snapback]

5121819[/snapback]

Tviler på om dette er softwarerelatert - men en kan jo aldri vite. Det er derfor jeg lurer på om noen har hatt lignende problemer, og eventuelt hva de har funnet ut det var som forårsaket dette.

det er i egenskaper for skjerm at instillinger for lys med mer ligger, og her er det intet at gjøre som ikke er gjort - uten at det hjalp da. :hmm:

5121878[/snapback]

Ok.

Men da kan det godt hende det er noe galt med en av strømadapterne, enten den interne eller den eksterne (på ledninga). Prøvd med en annen lader? Ville alikevel sjekket firmwaren, evt. formatert før jeg gikk til innkjøp av nye komponenter...

Lenke til kommentar

Neida, Commodore hadde en bærbar maskin med CRT en gang for flerfoldige år siden. Se bare her (det er en bærbar variant av Commodore 64 faktisk) :) :

post-52269-1131739967_thumb.jpg

Endret av Juke
Lenke til kommentar

For hva det er verdt...

Søstera mi har en bærbar HP. Jeg har lagt merke til det samme fenomenet på den maskinen - altså at skjermen veksler mellom fullstrøm og strømsparende modus på en slik måte at det ser ut som om den blinker. Og ja, det er veldig irriterende :(

Jeg hadde egentlig tenkt å kikke nærmere på (og helst løse) problemet neste gang jeg måtte trø hjelpende til med noe på maskinen.

Men det er ikke lengre nødvendig - strømadapteret har nå takket for seg. Kaputt. Jeg venter nå på å finne en løsning for å skaffe nytt adapter (selgeren/HP ville ikke høre ordet reklamasjon), men jeg forventer at skjermen kommer til å oppføre seg pent med et nytt adapter.

Til info: Adapteret ble litt over 1,5 år gammelt før det gav seg. Blinkingen i skjermen la jeg først merke til for to-tre måneder siden, men siden den ikke er min, så kan den ha holdt på lengre.

Lenke til kommentar
Jeg venter nå på å finne en løsning for å skaffe nytt adapter (selgeren/HP ville ikke høre ordet reklamasjon), men jeg forventer at skjermen kommer til å oppføre seg pent med et nytt adapter.

Til info: Adapteret ble litt over 1,5 år gammelt før det gav seg. Blinkingen i skjermen la jeg først merke til for to-tre måneder siden, men siden den ikke er min, så kan den ha holdt på lengre.

Jeg er ganske sikker på at reklamasjonsretten er på 5 år for bærbare PCer, og i såfall har du krav på nytt strømadapter eller evt reparasjon av det gamle i henhold til kjøpsloven. Da kan selgeren og/eller HP synes hva de vil, men de må enten fikse det eller hoste opp et nytt uansett. Du finner helt sikkert mer info om dette på http://www.forbrukerportalen.no.
Lenke til kommentar
For hva det er verdt...

Søstera mi har en bærbar HP. Jeg har lagt merke til det samme fenomenet på den maskinen - altså at skjermen veksler mellom fullstrøm og strømsparende modus på en slik måte at det ser ut som om den blinker. Og ja, det er veldig irriterende :(

Jeg hadde egentlig tenkt å kikke nærmere på (og helst løse) problemet neste gang jeg måtte trø hjelpende til med noe på maskinen.

Men det er ikke lengre nødvendig - strømadapteret har nå takket for seg. Kaputt. Jeg venter nå på å finne en løsning for å skaffe nytt adapter (selgeren/HP ville ikke høre ordet reklamasjon), men jeg forventer at skjermen kommer til å oppføre seg pent med et nytt adapter.

5150511[/snapback]

Jo dette var mye verdt! Er nå mer og mer sikker på at det er adapteret. Kan du ikke gi et vink når du får deg et nytt og si om det løste saken?

Som Juke sier så har du helt sikkert rett på nytt, da adapter antakelig skal vare i 5 år?

takk skal dere alle ha uansett! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Jeg har hatt samme problemet med min bærbare HP. Den har flimret i et år nå og vekslet mellom batteri og strøm. Til slutt ble strømadapteret ødelagt og jeg måtte kjøpe nytt for de godtok ikke reklamasjon.

Men skjermen flimrer fremdeles, og skifter mellom batteri og strøm.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Her er en oppdatering:

Etter å ha anskaffet nytt strømadapter hadde jeg selvfølgelig forhåpninger om at skjermflimmeret skulle forsvinne. Det gjorde det altså ikke.

Videre tenkte jeg at ved å ta ut batteriet av maskinen og kjøre kun på nettstrøm, så kunne det kanskje hjelpe. Men nei, skjermen flimret fortsatt.

Så slo det meg at maskinen generelt var ganske varm. Jeg så at vifta hadde samlet en del støv og satte dermed i gang... det ble et større prosjekt ettersom maskinen ikke har noen luke for enkel tilgang til vifta. Bortimot hele maskinen måtte demonteres før jeg endelig kom frem til vifta og kjøleribbene. Der viste det seg at det lå et tykt støvlag som blokkerte for omtrent all luftgjennomstrømning. Så etter en rask vask var det bare å sette sammen alle delene med de 63 tilhørende skruene.

Maskinen har nå kjørt noen dager uten det tykke støvteppet i vifta. Så den er nå betraktelig kjøligere (harddisken rapporterer om ca 20 grader lavere enn før) og, ikke minst, skjermen har sluttet å flimre :yes:

Håper dette kan være til hjelp for noen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...