Gå til innhold

SCSI raid, hvilket hovedkort kan jeg bruke?


Meanman

Anbefalte innlegg

Jeg har planer om å sette opp 2 SCSI disker i Raid array. Jeg har nå et ordinært hovedkort av typen MSI Neo2 Platinium kort (socket 939).

 

Ser at de fleste SCSI kontrollerkort støtter PCI-X eller PCI 64 / 66 MHz, som f.eks dette Adaptech 2015S kortet.

 

Kan jeg bruke dette kortet på mitt hovedkort (med nForce3 chipset), eller må jeg bytte hovedkort til et såkalt serverkort? Har dere eventuelt noen gode forslag til dette?

 

Kortfattet:

Hva er den beste kombinasjonen av hovedkort og SCSI raid kort for å få mest mulig guffe ut av sakene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan bruke et PCI-X kort på vanlig PCI, altså på ditt nForce 3. Men du får jo ikke helt konge ytelse før du får det i et hovedkort som støtter PCI-X. Jeg merket ivertfall stor forskjellen da jeg bytta hovedkort i serveren min med et som støttet PCI-X

 

Tror det beste ville være et Opteron oppsett for deg da.

 

Men uansett SCSI er veldig gøy :cool:

Lenke til kommentar

Jeg har jo ikke Opteron system da.

Er litt usikker på hva som finnes av utstyr på de forskjellige kortene også. Er ganske mange av disse Opteron socket 940 hovedkortene som ikke har PCI-X engang :dontgetit:

 

Men jeg har sett at det er en del folk på forumet her som har diverse Opteron socket 940 systemer. Kan være de har noen anbefalinger å komme med.

 

Men hva skal systemet brukes til??

Lenke til kommentar

Jeg ser at dette fort blir litt overkill og litt for dyrt i forhold til mitt behov (gaming og videoredigering).

Tenkte bare jeg skulle finne et hovedkort med et PCI grensesnitt som gjør at en kan utnytte en SCSI raid 0 løsning fult ut.

Kjører i dag en singel SCSI løsning som boot disk. Dette gir meg en lesehastighet på 80MB/s. En raid 0 løsning skal vel da i teorien gi rund 160MB/s. PCI'en min setter jo en ytterligere begrensning på dette.

Det er stadig nye flaskehalser og et sted må en sette grensen :ermm:

 

Takk for gode svar :D

Endret av Meanman
Lenke til kommentar

Det Adaptec-kortet du linket til, er ikke en fullverdig kontroller. Det er et zero-channel kort som krever at hovedkortet også har en SCSI-kontroller. Og da snakker vi fort om et hk på en rundt 5000 kr. Et godt råd er å gå på bruktmarkedet og se om du finner noen rimelige fullverdige SCSI RAID kontrollere. Selv fant jeg en slik til 500 inkl. porto på QXL.

 

Edit: denne tråden passer best under kategorien "Lagringsmedier".

Endret av stigfjel
Lenke til kommentar

ja, du vil møte på begrensing pga PCI-bussen.. er vel ca 100 MB/s det.. MEN du vil jo fortsatt få mye bedre hastighet på kombinert lesing/skriving og "vanlig" bruk. Det er ikke ofte uansett at du leser en stor kontinuerlig fil uten at du også skal skrive litt osv..

 

Tror ikke den lille forskjellen ved å bytte til PCI-X vil være verdt det..

Men ved ENDA flere disker osv, DA ville jeg gått for HK beregnet til servere/workstations med PCI-X osv..

 

Har selv et raid array med 6 stk 15k scsi disker i raid5.. Har ca 280 MB/s lesehastighet.

Står på et MSI K8D Master3 opteron hovedkort.. PCI-X 133 Mhz slot

Endret av lohelle
Lenke til kommentar
Er det det Adaptec kortet du linket til tidligere du har?

Hva slags disk bruker du da?

 

Nei, jeg har dette Tekram kortet pr i dag. Kjøpte det for et par dager siden og testet ut i kombinsasjon med denne Cheetah 15K disken.

Hadde reknet med at hastigheten lå på det PCI porten klarte å skuffe unna, men den gav ei :hrm:

Lurte bare på om det var verdt å sende den tilbake for å få tak i et Raid kort i stedenfor. Etter hva jeg har lest av deres svar er det forholdsvis lite og hente på denne investeringa før jeg møter "veggen" med hovedkortet.

 

Tror jeg går for den løsningen jeg har nå i tillegg til at jeg investerer i en SCSI disk til som jeg kan kjøre spill og swap på. Høres denne konklusjonen grei ut?

:)

Lenke til kommentar
Er litt forvirret over funksjonene på det kortet der jeg.

Det står at kortet har to kanaler, en kanal med U320 og en som bare er Ultra SCSI?

Ser jo ut på Tekram sine sider at kortet har to U320 kanaler...

 

Noen som vet dette?

5126074[/snapback]

 

Virker veldig snodigt. Enten har kortet 2 U320-kanaler som blir totalt fucket hvis man kobler til ting på 50pin intern og 68pin ekstern kontakt. Eller så har den 1 U320-kanal på de 2 interne u320-kontaktene og en Ultra-kanal på de 2 andre. Personlig vil jeg tippe det første.

Lenke til kommentar

Vær klar over at U320 ikke betyr at du kan forvente 320MB/s fra en enslig disk. 320MB/s er båndbredden på intefacet.

Her er mange mulige flaskehalser:

Selve disken: Les databladet grundig!

SCSI adapter / driver: Hva er båndbredden??

Operativsystemet: LINUX er MYE kvikkere enn M$Windows på SCSI.

PCI: teoretisk max. 128 MB/s

Er CPU opptatt med andre ting? Virusprogrammer etc. etc..

 

Beste pris/ytelse får du med fire SerialATA mot en SiI3124 kontroller.

SCSI er fint bare hvis noen gir bort diskene til deg.

Lenke til kommentar
Vær klar over at U320 ikke betyr at du kan forvente 320MB/s fra en enslig disk. 320MB/s er båndbredden på intefacet.

Her er mange mulige flaskehalser:

Selve disken: Les databladet grundig!

SCSI adapter / driver: Hva er båndbredden??

Operativsystemet: LINUX er MYE kvikkere enn M$Windows på SCSI.

PCI: teoretisk max. 128 MB/s

Er CPU opptatt med andre ting? Virusprogrammer etc. etc..

 

Beste pris/ytelse får du med fire SerialATA mot en SiI3124 kontroller.

SCSI er fint bare hvis noen gir bort diskene til deg.

5126565[/snapback]

 

SCSI er jo bedre enn SATA og når han allerede har en SCSI disk som yter bedre enn noen SATA disker som finnes på markedet. Så blir det vel unødvendig å si at SATA er det beste i forhold til pris/ytelse.

 

Men tilbake til den kontrolleren. Tror dere han kjøre to disker på U320 på hver sin kanal??

CrZy_T: Virker som om du også forstod det som kortet hadde to U320 kanaler.

Da er det jo egentlig rart at kortet ikke har noen RAID muligheter.

Lenke til kommentar
Da er det jo egentlig rart at kortet ikke har noen RAID muligheter.

Det kan jo hende at det er en liten mulighet for det... syntes jeg så noe om Mirroing i biosen til kortet. Er mulig jeg på finlese litt i manualen til kortet (det er vel den som blir hivd til side når de harde pakkene kommer... er det ikke :innocent: )

 

Om Raid er en mulighet på kortet syntes jeg i så fall det er veldig rart om dette ikke er nevnt med et ord under spessifikasjonene til kortet.

På Tekram sine nettsider ligger kortet under SCSI adapter og ikke under SCSI Raid adaptere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...