Gå til innhold

Første digitalkamera til far: 60år og utålmodig

Anbefalte innlegg

Min kjære far skal få et digitalkamera i julegave. Dette er nå fjerde ettermiddagen jeg leser anbefalinger og tester og det begynner nå å gå rimelig i surr. Så derfor, kjære eksperter. Hjelp. Her er caset:

Min far på 60 skal få sitt første digitale kamera.

Han er utålmodig og vil helst ikke lese bruksanvisningen mer enn én gang, dvs han trenger et godt og brukervennlig grensesnitt som er rimelig intuitivt.

Han ser litt dårlig på sine "gamle dager" (bruker briller), og trenger et tydelig display.

Videre trenger han også "gode knapper"

Kameraet bør ligge noenlunde godt i handen.

Derimot har han en relativt liten mobiltelefon, så han har litt peiling navigering. Han har nylig lært å sende SMS. Min mor kan også bistå med lesing av bruksanvisning og tålmodighet. Altså er det håp.

Kameraet vil bli brukt til fotografering av festligheter, ferier og andre hverdagsbegivenheter.

Fordi min kjære far er utålmodig, bør kameraet ikke være for tregt når han plutselig vil å fotografere.

Det kan godt hende han ønsker å printe ut bilder i A4 format.

Han vil se bildene på sin TV.

Bør være ok batterikapasitet.

Har tatt utgangspunkt i prisklassen ca 2500 (max 3000) kr. Sitter forøvrig i USA, og kommer mest sannsynligvis til å kjøpe kameraet her, med mindre det byr på problemer.

Hittil sitter jeg selv igjen med et ok inntrykk av Fujifilm F10, Nikon Coolpix 7900, Canon Ixus 40/50 (men kanskje lite?), Canon Ixus 700 (lite?), Canon Powershot s60. Er jeg helt på jordet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hittil sitter jeg selv igjen med et ok inntrykk av Fujifilm F10, Nikon Coolpix 7900, Canon Ixus 40/50 (men kanskje lite?), Canon Ixus 700 (lite?), Canon Powershot s60. Er jeg helt på jordet?

5121174[/snapback]

Hei KristinaK

Det er riktig som du sier at det er lettere å bli mer forvirret enn å bli noe klokere ved å lese anbefalinger, for mange mener forskjellige ting.

Utifra kameraene du har nevnt her, er du på riktig spor, da du nevner noen av de beste kameraene i klassen.

Når det gjelder bildekvalitet og hastighet er de aller fleste kameraene i dag mer enn tilfredstillende. De vil nok tilfredstille din utålmodige far omtrent uansett.

De kameraene du nevner er og i stand til å ta bilder som kan skrives ut i A4 størrelse uten problemer. Du vil og være i stand til å skrive ut enda større med litt tukling i et bildeprogram.

Personlig har jeg brukt Nikon og Canon kameraene du nevner, og begge er gode valg. Jeg ville kanskje holdt en aldri så liten knapp på Canon IXUS 50 (Tror kanskje du må kjøpe IXUS 55 nå, som har tatt over for 50'en), da det er et kamera som har meget god bildekvalitet rett i fra kameraet, er kjapt og har kanskje et av de mest brukervennlige grensesnittene på markedet.

Hvis ikke far din har meget store hender, tror jeg ikke størrelsen på kameraet vil nære noe problem.

Det eneste ankepunktet jeg har lest om med IXUS serien, er at de har noe kortere batterilevetid enn noen av de andre kameraene i klassen. Men jeg leser ut i fra testen på akam.no at IXUS 40 kan ta over 800 bilder pr oppladning, og du kan regne med at dette er forbedret på IXUS 50 og 55. Testen de tar hos akam.no er nok en del mer ekstreme enn det som vil være vanlig ved normal bruk, så jeg er rimelig sikker på at batteritiden vil være mer enn tilfredstillende.

Du nevner også IXUS 700, men jeg mener at siden det her er snakk om et førstegangs kamera, så vil ikke din far savne noe med et IXUS 50 / 55 og de pengene ekstra det koster for et 700 kan legges i et større minnekort eller annet tilleggsutstyr med større gevinst.

Det du skal være obs på ved handel i USA er å få internasjonal garanti, ellers kan det bli stritt å få reparert kameraet hvis noe skulle gå galt hjemme i Norge. En annen ting er at du vil ikke få med Norsk bruksanvisning til kameraet, noe mange ser som en stor ulempe. Jeg er usikker på om det er mulig å få tak i denne på nettet. Menyene i kameraet vil sannsynligvis heller ikke ha norsk språk lagt inn, men dette er nok mulig å oppgradere her hjemme. Men igjen betyr dette mer arbeid, og det blir en oppveiing om de sparte pengene er verdt de ekstra problemene dette drar med seg!

Til slutt vil jeg få legge til at jeg ikke jobber for noen produsent av noen av disse merkene, men at det jeg har sagt er basert på erfaringer jeg har hatt, og der kommer Canon best ut.

Ble mye ord dette her, men håper det hjalp litt i allefall!

-Ottern

Lenke til kommentar

Har nettopp vært igjennom samme prosess til min far, og endte opp med F10. Først og fremst pga ISO mulighetene. Så for meg at det ville bli mye innebilder, hvor blitz kan ta bort all stemning. Kameraet har også vunnet priser og det er ikke bare pga ISO kvalitetene. Knappene på kameraet virket også "riktige" for fatter.

Lykke til..

Lenke til kommentar
Men jeg leser ut i fra testen på akam.no at IXUS 40 kan ta over 800 bilder pr oppladning, og du kan regne med at dette er forbedret på IXUS 50 og 55. Testen de tar hos akam.no er nok en del mer ekstreme enn det som vil være vanlig ved normal bruk, så jeg er rimelig sikker på at batteritiden vil være mer enn tilfredstillende.

Disse batteritestene er nok mindre ekstreme enn det en vanlig bruker er vant til. For å få så mange bilder ut av batteriet til Ixus 40/50/55, må du slå av skjerm og blits og ta bilder fortløpende uten å slå kamera av og på. Det gir et fullstendig feil bilde av reell batterilevetid da du gjerne har på skjermen det meste av tiden, blits på ca. 50% av bildene, du ser på bildene etterpå, sletter noen, slår av og på en del ganger, fikler i menyene, overfører til datamaskin og så videre. Har sett mer reelle tall på batterilevetid, og de små Ixus kameraene er forventet å vare ca. 200 bilder alt etter bruk og temperatur. Til sammenligning er f.eks Nikon Coolpix 7900/5900 forventet å vare ca. 400 bilder.

Du nevner også IXUS 700, men jeg mener at siden det her er snakk om et førstegangs kamera, så vil ikke din far savne noe med et IXUS 50 / 55 og de pengene ekstra det koster for et 700 kan legges i et større minnekort eller annet tilleggsutstyr med større gevinst.

Jeg vil faktisk anbefale et Nikon Coolpix 5900 for din far i stedet for disse små Ixus'ene. Hvorfor?

*Mye lettere å holde. Det er ikke mye større, men du har et meget godt grep på siden av kamera

*Bedre batterilevetid

*Skarpere optikk og større bildebrikke=skarpere bilder med mindre støy

*Nyttige funksjoner som fullstendig fjerning av røde øyne (fungerer faktisk), oppletting av for store kontraster og mørke partier samt funksjon som automatisk finner ansiktet i bildet og stiller fokus på det, slik at du slipper bilder der personen du tar bilde av er uskarp, og bakgrunnen skarp.

*Billigere enn Ixus 55

Hvorfor kjøpe Ixus 55 fremfor Nikon Coolpix 5900?

*Noe raskere på utløser, uten at jeg merker stor forskjell. Personlig tror jeg en godt voksen person vil bruke mye lengre tid på å få godt nok grep på Ixus'en til å trykke ned utløseren, enn den ekstra tiden det tar før Coolpix'en har stilt fokus.

*Stiligere design

Det er skrevet mye om dette kameraet på forumet, så søker du så finner du mye skryt.

Det du skal være obs på ved handel i USA er å få internasjonal garanti, ellers kan det bli stritt å få reparert kameraet hvis noe skulle gå galt hjemme i Norge. En annen ting er at du vil ikke få med Norsk bruksanvisning til kameraet, noe mange ser som en stor ulempe. Jeg er usikker på om det er mulig å få tak i denne på nettet. Menyene i kameraet vil sannsynligvis heller ikke ha norsk språk lagt inn, men dette er nok mulig å oppgradere her hjemme. Men igjen betyr dette mer arbeid, og det blir en oppveiing om de sparte pengene er verdt de ekstra problemene dette drar med seg!

Nikon har ikke norske menyer hvor enn du kjøper kamera... Canon har norske menyer samme hvor du kjøper det. Menyene kan ikke senere oppgraderes til et flere språk. Men Nikon har svensk meny som et alternativ, og kjøper du det i Norge får du med norsk bruksanvisning (vel å merke hos en seriøs leverandør) og det gjør du ikke med Canon. Der får du dansk bruksanvisning. Når det gjelder kjøp i utlandet og garanti, så får du ikke nødvendigvis verdensgaranti uansett hvor mye du trygler og ber i butikken, og du får ihvertfall ikke fem års reklamasjonsrett som man får ved kjøp i Norge.

Til slutt vil jeg få legge til at jeg ikke jobber for noen produsent av noen av disse merkene, men at det jeg har sagt er basert på erfaringer jeg har hatt, og der kommer Canon best ut.

5121236[/snapback]

Alle har forskjellige meninger, og takk og pris for det :) Etter å ha jobbet i fotobutikk i tre år, og ført de fleste større merker inkludert Canon og Nikon, så mener jeg at for tiden har Nikon de beste kameraene i denne klassen, etter at Canon lå på toppen for 1-2 år siden.

Her er forresten en link til en slags a-b-c for hvilket kamera som passer deg. Den var nå sånn helt ok, men fornøyelig nok:

Jeg har skrevet en liten begynnerguide for digitalkamera selv, som ligger helt øverst i dette forumet. Kan lønne seg å ta en titt der også kanskje? :)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=296349

Lykke til med kamerakjøp :)

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Hallo igjen,

Hadde bestemt meg for å øke kvantumet og kjøpe 2 stk Ixus 700, et til min far og et til min bror, så min bror kunne lære opp min far... hehe.

Men, nå synes det som en greie her i USA at LCD-skjermene på Ixus modellene har en tendens til å gå i stykker, og dette omfattes ikke av Canons garanti, uansett hvilken garanti du har. Er dette et problem som dere kjenner til? Eller er hele greia bare hypet opp. Forsøkte å søke på forumet, men kunne ikke finne noe om temaet.

Så nå er jeg litt i tvil. Hva er best:

2 stk Canon Ixus 700 el

1 stk Nikon CP 7900 (er visst noen småting som er bedre enn på 5900(?) iflg imaging-res: http://www.imaging-resource.com/MFR1.HTM?view=Nikon)

samt

1 stk Canon S80 som gir min bror mulighet til å utforske og leke litt "manuell fotograf", samtidig som ha en knips-i-vei kamera.

Hva tror dere?

Fuji F10 er forresten forkastet ettersom det ikke har søkervindu på solfylte dager (mht mørk LCD skjerm)

Tusentusentusentakk for alle gode råd og svar!

:) K

Lenke til kommentar

Har du mulighet til å kjøpe et S80 mtp pris ol. Så føler jeg at kameraet er i en annen liga enn de andre. Vet selv at jeg hadde blitt utrolig mye mer gla for en s8o kontra ixus ol.

Dette med garantien høres jo helt sprøtt ut, men forbrukeren i statene står ikke akkurat sterk, så fullt mulig det er sånn. Hvis lcd skjermen ikke er med i garantien, ville jeg i hvert fall sett på det som kameraets svakeste ledd. Virker logisk at canon tar bort lcd'en fra garantien siden de vat det hadde kostet dem mye penger. På en annen side er det åpenlyst at lcd-skjermer er dyrt(og utsatt), så skal et selskap først fjerne noe fra garantien, er lcd et klart første valg.

Kjenner du til forumet hos DP? Overlegent forum med egne merke forum. Her er canons ikke speilrefleks forum;

http://forums.dpreview.com/forums/forum.asp?forum=1010

Er lsd'en en svakhet ville du høre det her.....

Lykke til videre.....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...