Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Problemer med IP-adresse!


Anbefalte innlegg

Hei.

Håper noen kan hjelpe meg med et digert problem.

 

Mitt oppsett:

Vegg med nettsignal fra kabeltv-->kabelmodem Thomson MCW420-->Trådløsrouter Topcom Skyracer Pro WBR 654--->nettverkskortet i min pc.

Altså, alt er knyttet til min pc med nettverkskabler.

 

Grunnen til at jeg har trådløsrouter er for å få nett på pc nr 2 i huset, som da selvfølgelig får sitt signal fra denne routeren.

 

Først satte jeg alt sammen uten topcom'en, altså rett fra kabelmodem til pc, og da var det absolutt ingen problemer. Satte så topcom'en mellom kabelmodemet og pc'en, og det var heller ingen problemer.

 

Skulle så, med topcom'en i rekka, hoste server til et onlinespill, og til tross for at jeg åpnet alle porter i routeren for å spille gikk det ikke å hoste server med den i rekken. Tok så bort den, fordi at jeg visste at det gikk å hoste server når jeg bare hadde kabelmodemet. Da begynte problemene. PC'en fant overhodet ingen IP-adresse fra kabelmodemet; det var som om enten pc'en eller modemet var "låst" på IP-adressen fra topcom'en. Som om topcom'en hadde fullstendig tatt over sysemet på en måte. Prøvde det meste; restarte pc, restarte modemet; trykke kjør-cmd-ipconfig/clear og -renew, ingenting hjalp. Symptomet var at med en gang jeg koblet på bare kabelmodemet viste det tilkoblet i ca 10 sekunder før pc'en igjen begynte å lete etter netteverksadresse. Når jeg hadde gjort dette ca "100" ganger funket det plutselig. Så her er første spørsmål: Trenger kabelmodem eller pc tid på seg for å "glemme" gammel ip-adresse for å godta en ny?

 

Andre spørsmål: Er det noen som har Topcom WBR 654 koblet slik jeg har det som får til å hoste server? Snakket med en ekspert på området i dag, og han sier at topcom'en bare gir en "fake" ip-adresse til pc'en, og at det er derfor det omtrent er umulig å hoste med den mellom modem og pc.

 

Tredje: Jeg skal hoste mange servere framover, og ser for meg at eneste mulighet er å bytte mellom å ha Topcom'en i rekka og å ta den vekk når jeg skal hoste. Hva må jeg gjøre for at det skal gå mest mulig smertefritt å skifte mellom kabelmodem rett i pc'en og det å ha topcom'en mellom kabelmodemet og pc'en?

Er det en mulighet å installere et nettverkskort i PC'en som har en port inn og en port ut, og i stedet ha kabel mellom min pc og pc nr 2?

 

Kjempetakknemlig for hjelp!

Endret av FVH
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er fullstendig mulig å dele en internettforbindelse ved hjelp av pc nr 1 via "internet connection sharing" gå inn på egenskaper for en tilkobling, velg så avansert og "deling av internett-tilkobling"

 

Du kan ellers, hvis internettilbyderen din gir ut flere ip'r (bluecom gjør f. eks. dette), sette opp routeren som en bridge. Eller du kan velge å kun bruke LAN portene som en switch. (husk da å disable dhcp serveren i routeren)

 

Ellers så skal det jo være mulig å nat'e gjennom vanlige serverapplikasjoner, les litt mer om akkurat hvilke porter det er snakk om:)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...