Gå til innhold

Monopolet opphører - snart billigere frakt?

Anbefalte innlegg

Beklager om jeg feilposter her. Litt usikker på hvor den hører hjemme.

Uansett, noe av det sureste med å handle online er den sykelig høye prisen man må betale for frakt. Men EU (som vi er "medlem" av, bortsett fra det faktum at vi ikke har noe å si :smile:

For ikke å snakke om å frakte varene på en litt mer kvalitetsbevist måte (kvalitet er et fremmedord i Posten).

Det er uansett lov å håpe....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg vil så gjerne håpe at prisene går ned, men jeg er ikke alt for optimistisk. Liberalisering betyr ikke alltid lavere priser, se f.eks på taxi eller apotek-bransjen. Det er godt mulig at posten drives dårlig idag, men endel av problemet med høye priser ligger nok dessverre også i at Norge er et "vanskelig" land - store avstander og lav befolkningstetthet. De store utenlandske post-selskapene har sikkert veldig gjerne lyst til å melke maksimalt, men hvis ikke myndighetene tvinger gjennom reguleringer kan vi risikere at det bare blir konkurranse på de mer lukurative delene av landet. Stakkars Ola som bor ute på gården sin med kyra og har en mil til nærmeste nabo er kanskje ikke drømmekunden for post-selskapene, og i verste fall kan en slik liberalisering bety økt porto for "bygdefolket".

Lenke til kommentar

Det er et faktum at å drive posttjenester i Norge er ikke lønnsomt på landsbasis. Det som vil skje ved en privatisering av postsystemet er at store utenlandske aktører vil komme inn og overta en del av tjenesten i sentrale strøk mens utkantstrøkene vil fortsatt ha den tjenesten de har idag - sannsynligvis dyrere og dårligere. Dette begrunnes med at de store utenlandske aktørene (tenker her på et stort tysk firma jeg ikke husker navnet på) ønsker å gå inn og "stjele" en del av de norske postansatte, bl.a innen logistikk.

Kort oppsummert; får vi et "monopolfall" - vil de sentrale deler av Norge tjene på det - utkanstrøkene tape. Akkurat som i bredbåndsdebatten.

Ha en riktig fin dag :smile:

Lenke til kommentar

Slik systemet er idag er det befolkningen i de tettbebygde strøkene som "taper". Konsesjonen Posten har stiller blant annet betingelse om at portoen skal være den samme om du bor i Oslo eller Kautokeino. Distriktspolitikk kalles det vel :smile:

Noe som ville gjordt postgangen veldig mye billigere er å kutte ut levering på lørdager. Her taper Posten uttallige millioner på veldig dyr arbeidskraft (helgetillegg m.m).

Det at Posten nå er blitt et A/S og har krav på seg til å TJENE penger (før var de en "samfunnstjeneste" = utgiftspost i statsbudsjettet). Det dette faktisk har ført til er høyere priser og lavere kvalitet (folk sies opp). Forhåpentligvis bedres dette hvis andre aktører kommer på banen.

Det er litt kjipt å måtte betale frakt til dobbel pris fordi 10% av befolknig som bor på landet skal ha samme pris som oss. Men man kan vel ikke bare tenke på seg selv :grin:

Lenke til kommentar

Vel, personlig har jeg så liten tro på Posten at jeg ikke tør bruke dem uansett, så velkommen til alle nye aktører :smile:

Jeg importerer og selger utstyr for prestendatesting og telemetri for motorsport, og bestilte et parti varer for sesongen i mai (for et ikke ubetydelig beløp). Pakken ble sendt fra produsenten første uken i mai, men jeg fikk aldri noen hentemelding fra posten. Pakken ble sporet fra UK til tollen i Oslo, men etter flere uker med etterlysning og leting (hvem tror dere måtte ringe rundt og mase på folk hver j***a dag i flere uker?) så fant posten ut at den var borte. Ny pakke ble sendt fra england, og tror dere ikke den også ble borte?

Ny pakke - igjen - ble sendt med DHL, og levert fire dager etter bestilling. Store sjanser for at jeg bruker posten igjen... det hadde jo vært billigere for meg å ta fly over, ta varene under armen og fly hjem igjen!

Har gått glipp av en hel sesong og i tillegg ikke kunnet levere til kunder som har bestilt. Men jeg har tydeligvis i det minste fått noen trofaste kunder som jobber på Posten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...