Gå til innhold

Trenger veiledning til kjøp av videokamera

Anbefalte innlegg

Hallais.

Jeg skal på utveksling i forbindelse med studiene mine til Mexico :D og i den forbindelsen ønsker jeg å kjøpe et videokamera. Er helt nybegynner og trenger sikkert ikke verdens beste kamera, men vil ha et så godt kamera som mulig innen den prisrammen jeg har budsjettert med, altså +-6500

Det jeg vet jeg vil ha er et kamera som ikke veier for mye, må kunne brukes som webkamera, relativt enkelt i bruk, bra byggekvalitet (bør tåle litt), helst ha med redigeringsprogram og være helt ok på filming i skumring/dimmet belysning.

Jeg har sett litt på JVC GZMG20 som jo er et HDD-basert kamera som for meg ser ypperlig ut i og med at jeg slipper å tenke på å kjøpe nye kassetter til kameraet titt og ofte. Hvordan er dette kameraet i forhold til redigeringsmuligheter? Jeg ser at det har USB vil det automatisk tilsi at det kan brukes som webkamera?

Noen som har kjennskap til dette kameraet som vil si noen ord både positivt og negativt? Har også lurt litt på Sony's HC42....Ellers ser jeg at Panasonic kommer bra ut med sine billige 3 CCD kameraer...

Hva tror dere er det beste kjøpet med tanke på at jeg vil farte litt rundt? Som sagt tidligere så trenger jeg nødvendigvis ikke den aller beste bildekvaliteten hvis jeg får et kamera som er mer hendig til mitt bruk....

Håper at noen glupe hoder der ute kan komme med noen anbefalinger til meg... :w00t:

Endret av SuperHeMan
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Har ingen førsthåndserfaring med HDD kamera, men mange klager over at teknologien ikke er helt fri for barnesykdommer enda, samt at det vanskeliggjør redigering pga. kompresjonsteknologi. Og du behøver ikke kjøpe nye kassetter til mini-DV kamera hele tiden heller. Du bare laster videomaterialet inn på en PC for redigering og brenner det deretter ut på en DVD, akkurat som du ville gjort med et HDD kamera. Og deretter kan du bruke kassettene om igjen, akkurat som med et HDD kamera.

Skal du på en lang tur, vil du økonomisk komme mye bedre ut av det med mini-DV kassetter enn en stor harddisk. Én mini-DV kassett er på 13GB og koster fra 60 kroner. Så da kan du jo regne ut hvor mye du sparer på det fremfor å måtte kjøpe et kamera med diger harddisk :) Selvfølgelig komprimeres videoen hardere på harddiskkamera, men det er jo ikke bare positivt det (redigering vanskeliggjøres og kvalitet forringes).

En annen ting... du vil ha et kamera som tåler litt. Da er ikke hdd basert kamera noe for deg. De inneholder en harddisk som er meget følsom for støt i forhold til mini-DV tape.

Kan anbefale Panasonics 3CCD kamera. Flere tester hyller de som de beste på markedet for tiden (i sine prisklasser så klart). I siste forbrukerrapport tok Panasonic sine 3CCD kamera de første tre plassene i konkurranse med 41 andre kamera.

Endret av Afseth
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...