Mr.Locke Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Tror nok ikke denne personene får sparken, stort sett alt du nevner som du påstår at jeg ikke har nevnt har jeg faktisk skrevet i denne tråden tidligere. F.eks angrefrist har jeg beskrevet som noe fraskilt / eget tidligere i nøyaktig samme ordlag du bruker: "Angrefristen er på 14 dager fra du mottar et produkt kjøpt via telefon eller postordre (nettbutikk)" bortsett fra at jeg brukte ordet "internett" istedet for nettbutikk". Og jo, angrefristen kan forlenges ikke bare hvis selger feiler å informere om rettighetene ved angrefrist, men også hvis selger unnlater å informere om reklamasjonsretten og/eller hvis selger påvirker kjøper til å benytte seg av reklamasjonsretten når han/hun egentlig kunne benyttet seg av angrefrist på det aktuelle tidspunktet. Opphevelsesrett av kjøpet gjelder heller ikke etter 2 reperasjoner med samme feil som du presiserte, men gjelder også hvis det ikke er samme feil hvis det ikke finnes saklig/forsvarlig grunnlag for å fortsette med reperasjoner, f.eks hvis produktet viser seg å ha problematikk med mange problemer som ikke er kjøpers feil. Dvs. grunnlag for reperasjon må være innen for saklige grenser for å beskytte kjøper mot evt. misbruk av denne retten fra selgers side, akkuratt som utlån av erstatning i mellomtiden må være innen saklige grunnlag og innenfor saklige kostnader for selger for å beskytte selger i en slik situasjon. Endret 9. november 2005 av Mr.Locke Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Du kommer med veldig mange merkelige påstander, men klarer ikke å komme med noen som helst form for dokumentasjon for påstandene dine. På tide at du klarer å vise til noe mer enn dine egne vrangforestillinger her. I hvilken lov (og paragraf i denne loven) eller FTU/rettsavgjørelse finner du dekning for at angrefristen utvides dersom selger ikke gjør deg oppmerksom på at du har krav på et låneprodukt ved reparasjon som tar mer enn en uke? Det var faktisk det du påstod. I hvilken lov (og paragraf) eller FTU/rettsavgjørelse finner du dekning for at selger må gjøre noe som helst annet enn å opplyse om angrerettsloven når kunden mottar produktet? Dersom det er snakk om en defekt på produktet kan du ikke bruke angrerettsloven. Angrerettsloven gjelder dersom du angrer på kjøpet fordi produktet ikke var slik du forventet i normal ytelse og mengde, ikke dersom produktet har en feil. Er produktet defekt, benytter du deg av reklamasjon om du ønsker det. Selger har ingen plikt til å nevne angreretten dersom du sier du ønsker å reklamere. Forutsatt at opplysninger om angrerett ble gitt på kjøpstidspunkt eller når du mottok varen. Selvfølgelig må antallet reparasjoner selger har krav på å få utføre på ett produkt være innen rimelige grenser. Men grensen for heving ligger enten på 3. gang samme feil er påvist, eller etter individuell vurdering. Du har ikke noen rett på heving etter 2 reparasjoner uansett hva feilen var ved disse. Påstandene dine er fulle av feil og det jeg velger å kalle misforståelser, da jeg velger å tro at du ikke bevisst lyver. Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) TEE skrev: Den endelige grensen er 2 eller 5 år, avhengig av produktets forventede levetid, og heter en reklamasjonsrett. Reklamasjonen forlenges ikke, men gjelder fra kjøpsdato, uansett om maskinen har vært på service eller ikke. Det eneste du har hatt rett i så langt er at selger har 2 forsøk til utbedring, og at man etter 3. gang med samme feil kan heve kjøpet. Akkurat når det gjelder dette punktet er det nok noe forvirring her , - det som er saken er at ved reparasjon så forlenges ikke reklamasjonsfirsten på produktet - selv om du i enkelte tilfeller vil ha reklamasjonsrett på selve reparasjonen, - men hvsi selger bytter ut produktet med et nytt! (gjelder uansett om dette er et "bytteprodukt" (reparert) så vidt jeg har forstått det) - så løper ny reklamasjonsfrist. - Dette er det mange selgere som ikke vil godta, og mener at reklamasjonsfristen løper fra kjøpsdato. - Men hvis f.eks mobiltelefonen din ryker etter 3 år, og elkjøp (f.eks) gir deg en ny, - så løper det altså nye 5 års reklasmasjonsrett fra du fikk denne nye telefonen. Endret 9. november 2005 av kjetilkl Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) kjetilkl skrev: Akkurat når det gjelder dette punktet er det nok noe forvirring her , - det som er saken er at ved reparasjon så forlenges ikke reklamasjonsfirsten på produktet - selv om du i enkelte tilfeller vil ha reklamasjonsrett på selve reparasjonen, - men hvsi selger bytter ut produktet med et nytt! (gjelder uansett om dette er et "bytteprodukt" (reparert) så vidt jeg har forstått det) - så løper ny reklamasjonsfrist. - Dette er det mange selgere som ikke vil godta, og mener at reklamasjonsfristen løper fra kjøpsdato. - Men hvis f.eks mobiltelefonen din ryker etter 3 år, og elkjøp (f.eks) gir deg en ny, - så løper det altså nye 5 års reklasmasjonsrett fra du fikk denne nye telefonen. 5126698[/snapback] Kan du vise til noe som backer opp den påstanden, f.eks. FTU-avgjørelser eller andre rettsavgjørelser. En uttalelse fra Forbrukerrådet har dessverre ekstremt lite å si i slike tilfeller, siden Forbrukerrådet ikke har noen makt til å tvinge forhandlere eller produsenter til å gjøre noe som helst. Endret 9. november 2005 av TEE Lenke til kommentar
SmoPe Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Har opp gjennom tiden vært igjennom noen diskusjoner med diverse forhandlere, og intresserer meg for slike diskusjoner som denne her. Men noe som går igjen i de fleste diskusjoner er at Forbrukerrådet ikke har noe makt. Men de sitter på såpass mye kompetanse at de fleste forhandlere hører på de. Da vil jeg påstå at de har reel makt. Problemet er vel at slike avgjørelser ikke setter noen presedens for liknende saker, så for å få alle forhandlere til å ta ett hint så må de komme en avgjørelse i FTU, eller andre organer med mer juridisk makt. Men det var nok halveis OT. Lenke til kommentar
Cocytor Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kanskje denne diskutsjonene kan føres videre i PM og så kan dere legge ut en konklusjon når dere har blitt enige? Det heller vel mot lukking av tråden og jeg er ikke sikker på om trådstarter har fått hjelp? Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 TEE skrev: Kan du vise til noe som backer opp den påstanden, f.eks. FTU-avgjørelser eller andre rettsavgjørelser. En uttalelse fra Forbrukerrådet har dessverre ekstremt lite å si i slike tilfeller, siden Forbrukerrådet ikke har noen makt til å tvinge forhandlere eller produsenter til å gjøre noe som helst. 5126811[/snapback] Nei desverre, - det er nok noe forbrukerrådet sier. - Men akkurat dette med at ny reklamasjonstid begynner å løpe hvis du får ny vare, det tror jeg nok en evt. rettsak ville stadfeste - tross alt får du et nytt produkt som er ment å vare like lenge som det du hadde. Lenke til kommentar
TEE Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 kjetilkl skrev: Nei desverre, - det er nok noe forbrukerrådet sier. - Men akkurat dette med at ny reklamasjonstid begynner å løpe hvis du får ny vare, det tror jeg nok en evt. rettsak ville stadfeste - tross alt får du et nytt produkt som er ment å vare like lenge som det du hadde. 5127177[/snapback] Jeg var bare nysgjerrig, siden vanlig praksis er at reklamasjonstid fortsatt løper fra kjøpsdato for opprinnelig produkt. Men har ikke funnet noen FTU-sak eller rettssak som stadfester noe prinsipp, så tenkte kanske noen hadde funnet mer enn jeg klarer Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå