filosofix Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Oppsett av nettverk: NGT -> Netopia 3351 -> Belkin Trådløs ruter m/4 port switch (model nr : F5D7230-4 + har og DSL-modem innebygd) -> 4 stk maskiner til switch og 2 til trådløst nett. Problem : Sliter med det vanlige problemet som oppstår når en kobler to rutere etter hverandre i et nettverk. Å rute spesiell trafikk blir vanskelig og problematisk. Eventuelle løsninger kanskje? : 1. Kan jeg deaktivere brannmur/filter/NAT i Netopia 3351-ruteren og dermed rute alt til Belkin-ruteren? Er det dette som er å sette den som "BRIDGE"?? Noen som har erfaring med akkuratt denne ruteren? 2. Kan jeg sette Belkin ruteren opp som et Acces Point? Vil da Netopia-ruteren bli gateway da? (Belkin skriver : ADVANCED FEATURE! The Router can be configured to act as strictly an Access Point, bypassing all of the routing and firewall functions. To do so, select "Enable" and type in the IP address you want the Access Point to have.) Dersom det er mulig så kommer dette opp når jeg skal aktivere Access Point-funksjonen: Access Point When using the Router as an Access Point, you must specify an IP address for the Access Point. This IP address must fall into the same range as the network that you will be connecting it to. To access the advanced setup interface of the Router again, type in the IP address in the web browser and login. Så dersom Netopia-ruteren har IP'en 10.24.80.41 så må belkin-ruteren få en IP i den serien og? Må vel kanskje spesifisere det med MAC-adresse og IP i Netopia-ruteren og da kanskje? Det ble mye spørsmål her, men håper noen ser et system i rotet eller kanskje noe rot i systemet som kan gi meg og andre et godt svar På forhånd takk Endret 7. november 2005 av filosofix Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 For å løse dette må du sette Netopiaen i Bridge-modus som du sier. Det som skjer da er vel at netopia-ruteren videresender all ruting til den andre ruteren din. Dersom du har mulighet for å sette Belkin-ruteren til accesspunkt-modus er det også en løsning. Om det lar seg gjøre kan du lese ut ifra brukermanualen. Har selv Netopia ruteren du nevner og har styrt en del for å få til ruter etter ruter. For min del var det enkleste å benytte seg av akksesspunkt funksjonen som var i min ruter (Asus). Lykke til! Mvh JDM Lenke til kommentar
jdmonstad Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du kan også gjøre følgende: Sett IP-en til den trådløse til en eller annen IP som er utenfor DHCP-rangen, skru av DHCP i den trådløse ruteren og plugg ledningen fra Netopiaen inn i en av LAN-portene på den trådløse ruteren. Altså ikke WAN-porten som er det vanlige. Du vil da få et accesspoint. Men, dersom denne muligheten ligger i ruteren er det enklest. Mvh JDM Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 (endret) | jdmonstad wrote,07/11-2005 : 22:39 | For å løse dette må du sette Netopiaen i Bridge-modus som du sier. Det som skjer | da er vel at netopia-ruteren videresender all ruting til den andre ruteren din. S : Takker! Skal teste det ut | Dersom du har mulighet for å sette Belkin-ruteren til accesspunkt-modus er det | også en løsning. Om det lar seg gjøre kan du lese ut ifra brukermanualen. S: La nå merke til at Access-point-funksjonen står oppført under "Wireless Settings" så da gjelder det vel bare for den trådløse delen av nettverket. Kan vel kanskje bypasse ruteren i Belkin-koksa ved å plugge kabelen fra Netopiaen i switchen og ikke i WAN-inngangen for å få det til på det kablede nettverket og da? Faen, da mister jeg en port til en av maskinene... Hmm... Mon tro om Bridging av Netopiaen blir løsningen... Støtter NGT dette? Vil Belkin ruteren få IP fra NGT sin DHCP da eller vil Netopiaen få det og Belkinen og resten av nettverket 10.x.x.x? | Har selv Netopia ruteren du nevner og har styrt en del for å få til ruter etter ruter. | For min del var det enkleste å benytte seg av akksesspunkt funksjonen som var i | min ruter (Asus). | Lykke til! | Mvh | JDM | 5120254[/snapback] Endret 7. november 2005 av filosofix Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Du kan også gjøre følgende:Sett IP-en til den trådløse til en eller annen IP som er utenfor DHCP-rangen, skru av DHCP i den trådløse ruteren og plugg ledningen fra Netopiaen inn i en av LAN-portene på den trådløse ruteren. Altså ikke WAN-porten som er det vanlige. Du vil da få et accesspoint. Men, dersom denne muligheten ligger i ruteren er det enklest. Mvh JDM 5120359[/snapback] Akkurat det jeg tenkte, men som jeg skrev, i det andre svaret mitt ovenfor, vil jeg miste en port og det er ikke ønskelig siden jeg foretrekker kabling når det er mulig. Men å bridge Netopiaen må vel funke? Lenke til kommentar
Olaaaaa Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Som du selv sier, du har et routermodem og en router/gateway med innebygget switch. Det er i og for seg ikke noe som står iveien for å koble sammen flere routere (ærlig talt, internett er bygget opp av routere som er koblet sammen) men den routing-funskonaliteten som finnes på de fleste gatewayene er kun når de står som, nettopp, gateway. Nå er det sånn med NGT at de AFAIK bruker noen litt funky propeteriære kodesnutter, samt PPPoA, noe som er litt vanskelig å få dyttet på ordinære gatewayer. Den vanligste løsningen på det du sitter med er å gjøre noe enklere enn beskrevet over, du trenger bare å koble Netopia-routeren inn i en av de swithede portene, den tar IP'en 10.0.0.1, you're good to go. Tror ikke engang du trenger å skrive inn primær og sekundær DNS, men ikke arrester meg på det punktet. Har aldri prøvd å bridge noe gjennom WAN-porten på en gateway, men om du bridger, blir det jo til at du bare får internett på én av de andre portene. Du kan jo ikke sette opp en bridge som en en-til-mange-kobling. Det som kommer fra Netopia-routeren er ordinære ethernet-signaler, det nytter ikke å kjøre dem gjennom WAN-porten på noe fornuftig vis. Mye teknisk babbel fra min side nå, men det er nå sånn jeg og de fleste jeg kjenner med tilnærmet samme hardware har satt det opp. Kjørte en stund Telenor, da funket det å bruke gatewayen istedenfor noen telenor-router eller -software, da telenor kjører(-te) PPPoE. Lenke til kommentar
knut Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Det du bør gjøre her er som du selv var inne på i din første post. Altså å sette belkin boksen i aksesspunkt modus. Det som skjer da er at alle fem nettverksportene bak vil fungere som en switch. Om jeg husker riktig så har ngt boksen din ip 10.0.0.1, du kan da sette belkin boksen til 10.0.0.254 slik at du får tak i den etter du har satt den i aksesspunkt modusen. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Har nå konfigurert Belkin ruteren til å være kun accespoint. Det virker helt supert på de kablede maskinene, men hos de som benytter trådløs tilgang virker ikke nettet i det hele tatt (Det virket på den ene litt i starten, men veeeldig tregt. Rart!?) De får tildelt IP og kan nåes av de kablede maskinene. NB : Har ikke flyttet ledningen fra WAN-inngangen til switch delen av Belkin-ruteren. Kan det ha noe å si for de trådløse? Ruteren fra NGT har IP 10.24.80.41 i 255.255.255.248 Satte IP'en til Belkin-ruteren til 10.24.80.41 og samme subnett, men klarer ikke å nå den nå etter at jeg omkonfigurerte.? Belkin-boksen har innebygd DSL-modem da, noen mulighet for å få satt den opp mot NGT? Ville vert det beste - syns den har veldig kjekke funksjoner som DMZ, og enkel ruting/virtuelle server-funksjoner... Endret 8. november 2005 av filosofix Lenke til kommentar
Sozinho Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Hvis Belkin-boksen din støtter PPPoA er det ingenting i veien for å sette bort Netopia burken og kjøre kun Belkin routeren din. Jeg kjørte min NGT linje med egen router før jeg byttet ISP, fungerte utmerket. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Hvis Belkin-boksen din støtter PPPoA er det ingenting i veien for å sette bort Netopia burken og kjøre kun Belkin routeren din. Jeg kjørte min NGT linje med egen router før jeg byttet ISP, fungerte utmerket. 5121147[/snapback] Mente den gjorde det siden den heter Belkin 54g Wireless DSL/Cable Gateway Router, men har sjekket i manualen og der står ingenting om DSL-funksjonen. Men det står noe annet på Belkin sine sider : http://www.belkin.com/support/download.asp...-4&lang=1&mode= Og man kan og få oppsettet til Telenor som flashoppgradering... Hmm.. Kan jeg få DSL-funksjon ved å bytte firmware skal tro? Argh... Lengter etter slagmarken i bf2 nå Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 For at den skal støtte dsl må den være et modem. Prøv å få belkin boksen til å fungere som et access point, eller vurder å bytte netopia'n med et skikkelig adsl modem/router. Billion 7202g er en ganial boks til litt over 700,- som har og støtter nærmest alt:) Jeg er i alle fall mektig fornøyd med min. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Tenkte jeg skulle prøve å "bridge" Netopia-ruteren fra NGT som i guiden her : http://www.ntavados.net/guide/ngt - men når jeg logger inn i netopiaen har den helt andre settings enn i guiden. Den har IP'en 10.24.80.41 LAN'et mot 10.0.0.1 som er standard i NGT-rutere av type Netopia 2251 (tror jeg) Når jeg prøver ruter-konfigureringen i web-grensesnittet til NGT. så feiler den. Har vel med oppsettet å gjøre tenker jeg... Noen som har peil om NGT har ulike oppsett i like rutere? Virker søkt... Kanskje noen har vert innpå den før meg? (Har nettopp flyttet inn i kollektiv Ingen som bor her nå har peil til å gjøre noe sånt, men kanskje noen tidligere har hatt ? Hvordan er oppsettet til NGT egentlig? Hadde vert kjekt å ha dersom jeg fucker opp ruteren Endret 8. november 2005 av filosofix Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 For at den skal støtte dsl må den være et modem. Prøv å få belkin boksen til å fungere som et access point, eller vurder å bytte netopia'n med et skikkelig adsl modem/router. Billion 7202g er en ganial boks til litt over 700,- som har og støtter nærmest alt:) Jeg er i alle fall mektig fornøyd med min. 5121197[/snapback] Den er nok ikke et modem, tross villedende navn. Som accesspoint funker det bra på de kablede, men ikke for de trådløse. Finner heller ikke igjen Belkin-ruteren til tross for at den fikk IP'en 10.24.80.254. Som jeg skrev i en post lenger oppe, så liker jeg funksjonene i Belkin-ruteren godt, i motsetning til Netopiaen, så derfor vil jeg helst bridge den videre til Belkin-boksen. Men som skrevet før, så tror jeg ikke NGT liker/støtter det (av en eller annen syk grunn). Men joda, drøyer det eller får jeg ikke til nettet, kjøper jeg nok noe som duger bedre ja Lenke til kommentar
Zerge Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Her har du en liste over de fleste konfigurasjonene til norske ISP'er: http://www.draytek.no/ruteroppsett/vigor2600ge_internet.htm Lenke til kommentar
CrZy_T Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Jeg leser ditt første innlegg og jeg kan ikke helt forstå hva problemet er? Når det gjelder å åpne porter mot inett så forwarder du alle porter i netopia'n til den eksterne ip-adressen på belkin-saken (et eller annet i 10.24.80.0/24-nettet) for så å "dele ut" portene fra belkin-saken til maskinene. Bortsett fra det så har du mange muligheter som andre nevner her. - Netopia som modem, Belkin som router - Netopia som router, Belkin som aksesspunkt Personlig vil jeg anbefale å bruke bruke begge som routere, eller sette Netopia som modem. Det første er absolutt enklest. Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Har pratet med NGTs kundeservice som sier at grunnen til ulik konfig i Netopiaen vår mot andre like rutere er at vi har VPN løsning med UiB i abonemanget. Noen som har peil på hvordan VPN med UiB fungerer egentlig? Han som abonemanget står på sier at han tidligere, når nettet/VPN i kåken her fungerte, fikk raskerere internett. Har ikke testet ut VPN noe særlig, men det eneste jeg kan tenke meg vil gå kjappere er kommunikasjonen med UiB.? + at han får tilgang til ressurser i nettet til UiB...? VPN mot UiB har/blir ikke brukt noe særlig, så da er det vel ikke noe å ha heller vel? Ser at NGT krever 600 spenn for å bytte ut den vi har med en trådløs/4 port-ruter... Får vel ikke de tilbake eller rettighetene på ruteren når abonemanget avsluttes heller tenker jeg Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Ruteren fra NGT har IP 10.24.80.41 i 255.255.255.248 Satte IP'en til Belkin-ruteren til 10.24.80.41 og samme subnett, men klarer ikke å nå den nå etter at jeg omkonfigurerte.? 5121135[/snapback] Ser ut som at du har en studentavtale med enten uio eller uib. Du må da aktivere maskinene som skal på nett for at du skal komme på. Og siden subnettet ditt er såpass lite (255.255.255.248) kan du ikke ha så mange maskinene på samtidig. Siden default gateway er 10.24.80.41 vil adressene du kan bruke være: 42,43,44 og 45. Siden subnettet er såpass lite og du skrev i et senere innlegg at du hadde belkin routeren på 10.24.80.254 er det ikke rart at du ikke får tak i den da den ikke ligger i subnettet. Om du skal ha 5 maskiner på nett blir du nødt til å ha den utenfor subnettet ditt og heller endre til en adresse innen subnettet til belkin boksen når du skal gjøre endringer. At den har et innebygd DSL-modem er ihvertfall feil, for da kunne du ikke koblet et nettverkskabel fra Netopia modem/routeren til WAN-porten på Belkin routeren. ADSL-modemer har en RJ11 kontakt istedet for RJ45, med andre ord en telefonkontakt istedet for en nettverkskontakt (eller ISDN kontakt). Lenke til kommentar
Bad_Byte Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Noen som har erfaring med router bak en (NextGenTel) Cisco 677 ADSL modem/router ? Jeg vurderer å skaffe en D-Link DGL-4300 pga. QoS/GameFuel men lurer på om denne blir redusert til en switch m/trådløs AP pga cisco'en . Lenke til kommentar
filosofix Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Ruteren fra NGT har IP 10.24.80.41 i 255.255.255.248 Satte IP'en til Belkin-ruteren til 10.24.80.41 og samme subnett, men klarer ikke å nå den nå etter at jeg omkonfigurerte.? 5121135[/snapback] Ser ut som at du har en studentavtale med enten uio eller uib. Du må da aktivere maskinene som skal på nett for at du skal komme på. Og siden subnettet ditt er såpass lite (255.255.255.248) kan du ikke ha så mange maskinene på samtidig. Siden default gateway er 10.24.80.41 vil adressene du kan bruke være: 42,43,44 og 45. Siden subnettet er såpass lite og du skrev i et senere innlegg at du hadde belkin routeren på 10.24.80.254 er det ikke rart at du ikke får tak i den da den ikke ligger i subnettet. Om du skal ha 5 maskiner på nett blir du nødt til å ha den utenfor subnettet ditt og heller endre til en adresse innen subnettet til belkin boksen når du skal gjøre endringer. At den har et innebygd DSL-modem er ihvertfall feil, for da kunne du ikke koblet et nettverkskabel fra Netopia modem/routeren til WAN-porten på Belkin routeren. ADSL-modemer har en RJ11 kontakt istedet for RJ45, med andre ord en telefonkontakt istedet for en nettverkskontakt (eller ISDN kontakt). 5124478[/snapback] Det forklarer en del. Hvorfor skal absolutt ha det subnettet da? Kan jeg ikke sette det til 255.255.255.0 ? Krever NGT/UiB/VPN-greiene det? Er vel like greit å kvitte seg med VPN...? Det eneste jeg er ute etter er et nettverk med kun _en_ ruter mot NGT og den vil jeg at skal fungere best mulig, slik som min Belkin-ruter som støtter UPnP, DMZ, enkel filtering/virtuell server etc... Netopiaen ser jeg på som et uvesen, ment til å gi folk grå hår Er det _helt_ umulig å kjøre den _kun_ som modem mot NGT? Endret 8. november 2005 av filosofix Lenke til kommentar
knut Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Det forklarer en del. Hvorfor skal absolutt ha det subnettet da? Kan jeg ikke sette det til 255.255.255.0 ? Krever NGT/UiB/VPN-greiene det? Er vel like greit å kvitte seg med VPN...? Det eneste jeg er ute etter er et nettverk med kun _en_ ruter mot NGT og den vil jeg at skal fungere best mulig, slik som min Belkin-ruter som støtter UPnP, DMZ, enkel filtering/virtuell server etc... Netopiaen ser jeg på som et uvesen, ment til å gi folk grå hår Er det _helt_ umulig å kjøre den _kun_ som modem mot NGT? 5124629[/snapback] Du har nok ingen mulighet til bytte router når du har den avtalen du har. Grunnen til at du har den adressen som du har er for at de brukes opp mot uib adressene. Dermed kan du ikke få et så stort subnett som du selv ønsker da de ønsker så mange kunder som mulig. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå