Gå til innhold

GeForce 7800. Forskjeller mellom produsenter?

BetaCam

Anbefalte innlegg

Jeg er relativt ukjent med de nyeste skjermkortene.

Men nå skal jeg kjøpe ny maskin, og har bestemt meg for å ha et 7800-kort.

1. Ser at man får GT-kort og GTX-kort. Hva er den største forskjellen på disse to?

2. Ser at 7800-kortet produseres av flere (MSI, Gainward, PointOfView, m.fl.). Er det forskjeller mellom disse kortene også, selv om de har samme benevnelse?

3. Hvilket kort er best?

På forhånd, takk for hjelp :)

Mvh

BC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Den største forskjellen mellom kortene, om du tenker tekniske spesifikasjoner er som følger:

Reference

7800 GTX

Vertex Pipes : 8

Pixel Pipes : 24

ROP Pipes : 16

Core Clock : 430

Mem Clock : 600

7800 GT

Vertex Pipes : 7

Pixel Pipes : 20

ROP Pipes : 16

Core Clock : 400

Mem Clock : 500

--------

Når dette er sagt, så er det flere leverandører som leverer "OC" verisjoner av disse; med høyere core/ram clock, samt annen kjøler enn reference designet. Sant skal sies at de fleste følger reference designet på kjøler så langt det lar seg gjøre, foruten "brand" marking o.l. på selve kjølern. Som nevnt er bundle også en ting som er ulikt mellom leverandørene; les - hvilke elementer som følger med i "pakken" utenom skjerkortet, det være seg spill, programvare og tilkoblingsmuligheter.

Mulig jeg tar feil, men etter persolig erfaring vil jeg nok si at XFX og EVGA er 2 store leverandører for nvidia, som både bundler bra, har "OC" verisjoner av kortene. Den sistnevnte leverandøren har "peak" fordel mot resten av leverandørene; hvor man leverer "den beste" garantien som finnes på markedet.

:) GL HF in ur GFX of choice

Endret av KimmiK
Lenke til kommentar

Jeg hadde også bestemt meg for 7800GTX, da jeg vil ha et bra og støysvakt kort. Men nå kommer ASUS med et vifteløs kort i november stod det her, og det kommer også en 512MB versjon av 7800GTX.. (vet ikke helt når den kommer)Ikke lett å bestemme seg.. Vifteløst 7800GTX hadde vært bra! :w00t: Men har ikke vifte på CPU'en heller, spørs om det ikke bli litt for varmt i kabinettet...

Endret av Milzit
Lenke til kommentar

som det alt er nevnt, klokker noen av produsentene kortene sine litt ekstra, og bundelene-altså programvaren som følger med kortet-kan varriere. noen av produsentene har også bedre, eller mer stillegående vifter enn andre.

akkurat hvilke det er vil jeg ikke si noe om, da jeg ikke har satt meg skikkelig inn i de nye skjermkortene enda

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...