Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Hvor stor sikring til forsterker


Jtand

Anbefalte innlegg

Det eneste jeg har å utsette på dette er at strømkabelen nok kan bli i minste laget. Ville hatt en 33mm2 her. Spesielt om du planlegger å montere høyttalere fremme og forsterker til å drive disse også.

Ellers hadde det vært gøy å vite hva du skal drive med forsterkern og hvilke planer du har :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det eneste jeg har å utsette på dette er at strømkabelen nok kan bli i minste laget. Ville hatt en 33mm2 her. Spesielt om du planlegger å montere høyttalere fremme og forsterker til å drive disse også.

 

 

Det var det jeg også tenkte, og nå fikk jeg en bekreftelse på det, så jeg ringer til dem i morgen. Har de andre strømkabler på Eltek da?

 

 

 

Ellers hadde det vært gøy å vite hva du skal drive med forsterkern og hvilke planer du har :)

5120488[/snapback]

 

 

Kjøpte forsterkeren fordi det var et bra tilbud, så jeg slo til! Har hverken bil eller lapp, men det kommer seg :thumbup:

 

Vet ikke helt hvilke elementer jeg skal drive med den, enten frontsett eller sub-kasse. Tiden får vise. Noen som anbefaler subwoofere til denne forsterkeren? Vil helst ha 2 stk elementer.

Endret av Jtand
Lenke til kommentar
En 40 ampere sikring vil ryke hvis kretsen den står på bruker mer enn 40 amp med strøm uansett om det er 1 eller 2 sikriger der (eller for den saks skyld 8) så lenge de står på den samme kretsen. Hvis forsterkeren hadde hatt bruk for 80 amp ville sikkert produsenten brukt en større sikring istedenfor 2 små. Forøvrig er 80 ampere VELDIG mye strøm hvis dette brukes kontinuerlig...

5119863[/snapback]

 

mulig jeg misforstår med hva du mener... men du mener et krets som bruker 60Amper og den har 2 sikringer på 40Amper i paralell så vil dette rykke? :hmm:

 

isåfal så tenker du feil, enkelt forklart så er en sikring en "motstand" og med ohms lov så kan du regne ut hvor mye strøm kan gå gjennom hver enkelt motstand i en parallel krets. maksimal strømmen i hver motstand summerer du og gir deg maksimal strøm mengde som kan gå "til sammen" gjennom begge motstander , naturlig nok "fordelt" på hver motstand.... det samme er med begge sikringer på 40Amper i forsterkeren. ;)

 

Grunnen til at det er 2 stk på 40Amper er faktsik at det er det som er tilgjengelig på marked og enhver bensinsatsjon -nesten- 80 amps sikringer krever en annen oppbygning da det er "større mengde" metal som skal smelte... det er grunne til at det finnes ANL og AGU typer sikringer. osv. :thumbup:

 

ellers lurte på hvilken Phoenix Gold forsterker du mente som hadde de 2 sikringer, tror du blander litt sammen. :yes:

 

ellers er bedre å ha en "større" sikring foran ved batteriet -feks 120A AGU-da den sikringer er ikke ment for å beskyte forsterkeren som er bak i bagasrommet men å verne mot brann om kablen blir skaddet. Som sagt en sikring er et "motstand" i serie med strømmen... du burde heller bruke en vanlig splitter uten noen sikringer da du har det allrede innebygd sikringer i forsterkeren....

 

lykke til med ampen. :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...