Gå til innhold

Flytte IDE disk fra compaq til dell maskin

siggen9

Anbefalte innlegg

Fikk to gamle gamle maskiner fra fattern. En compaq og en dell 1998 modeller begge.

Ville flytte hd i Compaq 'en til Dell maskinen.

Men når jeg gjør det sier maskinen at hd'en opperer utenfor sine spesifikasjoner, og at hd'en må byttes.

I Bios finner maskinen hd'en, men oppgir ikke riktig antall cylindre, hoder og sektorer.

Hva er galt her? Det skulle da være mulig å bytte ide disker mellom maskiner.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sjekk om jumper-settinger er riktige. På de fleste disker har du 3 forskjellige settinger bak på disken:

Master - "Sjefsdisken, den med operativsystem på"

Slave - "Disk nr 2 på denne kabelen, ikke operativsystem"

Cable select - "Plasseringen på IDE-kabelen bestemmer hvem som er hva. Denne settingen anbefaler jeg IKKE til en så gammel maskin.

Deretter går du inn i BIOS på maskinen, og skjekker om harddisken står i "LBA" eller "AUTO"-modus (dette må du bare lete deg fram til).

Lenke til kommentar

Jumperen står på CS. I Bios står det Auto.

Jeg fjerner gammel disk fra dell maskin (Quantum,Den står på CS) setter inn hd fra compaq maskin (western digital) samme sted på kabelen (CS)

Skal prøve med Master litt senere, men trodde ikke det skulle ha noe å si.

Lenke til kommentar

Nei det funka ikke noe særlig å sette disken til master.

Får lest disken ved å fjerne alle jumpere. Men

får forsatt feilmelding fra smart drive moinitoring system (Dette er vel noe som ligger i NVRAM eller?), om feil ved disken.

Sjekka litt i bios til de to maskinene. Den ene har en EIDE controller. Den andre har en IDE kontroller.

Noen som vet om det har noe å si?

Lenke til kommentar

Hvis det er Dell maskinen som har IDEkontroller og ikke EIDE kan det være årsaken til problemet. Nå må jeg lete langt tilbake i hukommelsen og det er mulig jag tar feil, men altså;

IDE kontrollere hadde/har vel en grense på rundt 500 MB(504~528). For å bruke større disker må man bruke et program fra disk-produsent (disc overlay) som lurer BIOS til å tro at disken er mindre enn den egentlig er. Problemet med disse begrensningene i BIOS er ikke et tilbakelagt stadium, mange hovedkort/IDE-kontrollere må fortsatt "lures" ved hjelp av programvare.

Quantum disker har jeg ikke sett på mange år gitt, stod denne i Dellen ? Hvor stor var disken ? 528 Mb ?

Kanskje ikke så mye hjelp i dette, men i en nostalgisk rus måtte jeg klemme ut noen ord.

LASR

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...