frodeste Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Jeg skal holde foredrag om SLA (Tjenesteavtaler) på Den norske dataforeningens Software 2006 seminar. Styret i faggruppen SLA skal sette fokus på de mer operative aspekter som inngår i forvaltning av en tjenesteavtale. Det blir 0,5 dag med foredrag og saldiskusjon, og 0,5 dag med teknisk demonstrasjon av verktøy som operasjonaliserer teorien. Eksempler: Analyseteknikker for feilsøking Beregning av påliglighet og tilgjengelighet Hva er MTTB, MTTR osv? I den sammenheng kunne jeg tenke meg å spørre publikum om det var særskilte ting de vil at jeg skal ta opp? Alle tips tas i mot med takk. Mvh Frode Stenstrøm - www.stenstrom.no Endret 7. november 2005 av frodeste Lenke til kommentar
Espenevo Skrevet 19. november 2005 Del Skrevet 19. november 2005 Hei, jeg har bare en liten kommentar til en artikkel på sidene dine, den om at NextGenTels ledelse burde ta et ITIL kurs (http://www.stenstrom.no/blog/archives/56-Burde-kanskje-NextGenTels-ledelse-ta-et-ITIL-kurs.html#extended). Tenkte å ta det på sidene dine, men siden dette tilfeldigvis var rett forum og samtidig et interessant tema, så kommenterer jeg det her. Jeg studerer ved UIB og har gjennom en medstudents arbeid fått litt innblikk i NGTs interne organisering. De er har allerede innført en del prosessorisenterte strukturer (ref. ITIL) og det er etter hans påstand lite som tilsier at de ikke skulle kunne gjøre en bedre jobb på Service Delivery-siden. Jeg antar at det innebærer at de nok har tenkt de samme tankene som du og jeg tenker når vi ser det utenfra, men at de prioriterer anderledes. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 28. november 2005 Forfatter Del Skrevet 28. november 2005 Jeg antar at det innebærer at de nok har tenkt de samme tankene som du og jeg tenker når vi ser det utenfra, men at de prioriterer anderledes. 5177777[/snapback] Interessent. I et næringsliv der mye skjer på kort tid handler det ofte om knallharde prioriteringer. I en slik setting forstår jeg godt at innsats i bruk av ITIL metodikk (eller tilsvarende, for der er flere ) blir nedprioritert. (Her er ting i ferd med å snu, noe som jeg merker på min oppdragsmengde som nå er langt større enn vi klarer å levere.) Min grunntak er at de som nedprioriterer slikt, ikke helt skjønner hva som blir konsekvensen av å gjøre det. Service Support delen av ITIL handler om planlegging for det kjente og ukjente. Hadde NGT tatt seg tid til det på et tidligere tidspunkt ville mye av de problemer de har i dag vært unngått. (Se på capasity management.) Men tilbake til prioriteringer. Gitt at NGT hadde en perfekt support organisasjon som gjorde at de fikk enda flere kunder, så ville dette kanskje bare ha skapt enda større problemer for leveranse apparatet deres. Og kundene kom jo uansett Hadde de vokst enda raskere ville jeg tro at de ville ha slitt enda mer med leveransen. Så kanskje det var her de satte fokus? Jeg merker meg at ledelsen har snudd noe i spørsmålet om kundeservice. Historiene om UPC og hva som skjedde her, bør få dem til å våkne. Personlig ønsker jeg NGT alt mulig godt, men da må de ta kunden på alvor. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 Få folket til å skjønne forskjellen mellom en tjeneste og en server og relasjonen til SLA. Dessverre ser jeg altfor ofte gamle driftskontrakter som er døpt om til SLA, siden dette er et moteakronym. Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 29. november 2005 Forfatter Del Skrevet 29. november 2005 Få folket til å skjønne forskjellen mellom en tjeneste og en server og relasjonen til SLA. Dessverre ser jeg altfor ofte gamle driftskontrakter som er døpt om til SLA, siden dette er et moteakronym. 5219914[/snapback] Da kan jeg glede deg med arbeidet som vi (itSMF) nå gjør med terminologi. Jeg har en liste med engelsk til norsk oversettelse av alle ITIL ord og uttrykk. Denne blir lansert på den store itSMF konferansen til våren. Ellers er jeg helt enig. SLA - tjenesteavtale - misbrukes så alt for ofte. Lenke til kommentar
tyldum Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Flott. Høres interessant ut. (Hadde foretrukket en enda mer åpen organisasjon, riktignok, men jeg snuser på dere) Lenke til kommentar
frodeste Skrevet 30. november 2005 Forfatter Del Skrevet 30. november 2005 Flott. Høres interessant ut. (Hadde foretrukket en enda mer åpen organisasjon, riktignok, men jeg snuser på dere) 5228713[/snapback] Det er jeg enig i. Det var derfor jeg ønsker meg en plass i styret i april. Og mye har skjedd i år. Vi har hatt flere medlemsmøter med 70-80 personer i oppmøte. (et møte per måned). Vi skal ha flere møter, neste blir i januar. Vi har også etablert et fagstyre som skal jobbe med medlemsmøter og arrangementer, samt skrive innhold på www.itsmf.no. Det har blitt etablert en lokal gruppe i stavanger. Så mye har skjedd, og mer skal skje videre - i alle fall hvis jeg får beholde min plass i styret etter valget i april Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå