Gå til innhold

Hva sier bibelen om helvete, satan og lignende?

Anbefalte innlegg

Dommeste jeg har hørt!  :!:

Kristne er ikke udødelige eller noe i det hele tatt. Bare, vi trenger ikke å frykte døden. Å kristne gjør forresten så godt de kan for å gjøre det som Jesus hadde gjort (wwjd = What Would Jesus Do). Og hadde derfor ikke sprunget rundt for å smitte andre. Tåpelig sagt!

5143233[/snapback]

Det at du bet på og svarte på den sarkastiske delen av innlegget hans var jo fantastisk. Men back to business:

Er det sånn å forstå at du mener vi ikke-kristne har større grunn til å frykte døden? Jeg frykter ikke døden. Sett at jeg kommer til helvete, da har jeg jo tydeligvis levd i satans tjeneste(i og med at himmelen ikke vil ha meg), og hvorfor skulle da Satan pine meg? Jeg tror vi skulle kost oss med å surfe på lavasjøen hans.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Rettelse (ikke ta det personlig): "Dommeste" skal være "Dummeste".

Grisebanken, var ikke jeg som antydet det tåpelige, men sørbø i sin post, og jeg kommenterte han nettopp fordi en slik holdning er tåpelig, og ja, det finnes mange religiøse som faktisk har en så tåpelig og farlig ignorant holdning, tro det eller ei.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Oj, jeg så det sjøl.. :blush:

Poenget er ikke at kristne ikke frykter noe, eller er udødelige eller noe. Poenget er at HVIS de ikke-kristne vennene mine blir redde for "overnaturlige" ting, så må jeg innrømme at jeg ikke frykter det på samme måte. Men for all del, jeg sier ikke at alle som ikke er kristne er konstant redde.

Og ja, hvis vi dør, så har vi heller ikke noe å frykte. Ser jo at det er flere her som ikke er kristne, som ikke frykter døden. Da forsvant nok litt av poenget mitt, men OK.

Kom litt gæærn't ut, men dere skjønner vel.. :ermm:

Lenke til kommentar

Noen som har lest Chicktraktater? Lånte et par stykker av en venn av en venn av meg, for å ta dem med hjem og håne, le av dem, pisse på dem og brenne dem. Men uansett, der står det at Buddha, Allah, Konfucius er alle den samme Gud (noe jeg synes er helt idiotisk, Buddhismen trenger mye mer respekt enn kristendommen). Men i en annen Chicktraktat står det at alle andre religioner enn kristendommen er laget av Satan for å forføre menneskene, så de kommer til helvete. Noen synspunkter? (Jeg var ikke sikker på om jeg skulle poste den her, eller i den andre tråden.)

Lenke til kommentar
Konklusjon: Gud = Satan. Simple as that.

5148605[/snapback]

Noe jeg forsåvidt er enig. Den "Gud" som alle religioner beskriver utøver vold, makt, krav, trusler mot alle og enhver i utallige anledninger, er fulle av dobbeltmoral og selvmotsigelser, og innehar alle menneskelige svakheter, noe en "Gud" ikke ville hatt.

Ergo, Gud er en psykopat, litt smådum personlighet med dårlig selvtilitt og stort maktsug slik disse religionene beskriver Gud.

Derfor mener jeg også at hvis det virkelig finnes en Gud som virkelig er universalt nøytral (for en perfekt skapning er det ikke noe som heter godt og ondt, bare hensiktmessig og uhensiktmessig, produktivt og destruktivt) og ikke er så fordummet og forenklet som religionene beskriver han, så er det religionene selv som er blasfemi og ikke de utenfor.

Slik Bibelen fremstiller Gud og satan, så blir Gud nærmest fremstilt som en selvgod dobbeltmoralsk idiot som forventer perfeksjon av menneskene og straffer dem hvis de "synder" og feiler med en minste ting, mens satan blir fremstillt som fleksibel og en som ikke tar seg selv så altfor høytidelig.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Ifølge kristendommen så ØNSKER gud at mennesker skal være syndfrie(men forventer det ikke), men desverre så fucker vi opp og da tåler ikke gud oss(noe som egentlig strider med allmektighet). Men så kom gud på ideen og sende seg selv som menneske(Jesus) ned til kloden og ta straffen som vi egentlig fortjente slik at vi ble syndfrie. Men for at vi skal bli syndfrie så må vi "ta i mot gaven fra jesus".

Mr.Locke: Måtte bare rette litt, denne har ikke noe mindre selvmotsigelser men jeg vil tro at den samstemmer mer med det som er synet til kristne..

PS: Er ikke kristen selv

Lenke til kommentar
Det betyr ikke at han nødvengigvis har et ønske om å tåle alt.

Å ønske noe i det hele tatt innebærer et behov, en perfekt ufeilbarlig allmektig skapning har ingen behov for noe som helst. Behov er en menneskelig "svakhet", en perfekt ufeilbarlig Gud er alt annet enn menneskelig.

En som er allmektig trenger ikke engang bruke makten sin til å tåle alt, ettersom en allmektig skapning allerede automatisk tolererer, forstår og vet alt ved å være fri for alt som heter behov / krav / ønsker og usikkerhet.

En perfekt ufeilbarlig skapning er hverken god eller ond, ettersom en perfekt ufeilbarlig skapning ikke kan mene noe det den observerer, ettersom å mene noe om observasjoner innebærer "individuellt virkelighetssyn", noe som vil forhindre enhver skapning med meninger fra å oppleve den 100% usensurerte kollektive / umente virkeligheten.

Gud er nødt til å være i stand til å kunne observere den kollektive reelle univerale eksistensielle virkeligheten, og må derfor være fri for meninger, for i det øyeblikket man mener noe om noe, så blir det forandret til en individuell virkelighet.

Eksempel:

Person A ser en sjokoladekake: "mmmm, ser godt ut!"

Person B ser en sjokoladekake: "æsj , ser ut som bæsj!"

Gud ser en sjokoladekake: "Jeg ser en sjokoladekake."

Kun Gud vil være i stand til å se synet av en sjokoladekake uten å mene noe individuellt om det, Gud ser dermed den ekte virkeligheten, mens person A og B ser kun sin egen individuelle virkelighet.

Ettersom Gud dermed er fri for meninger, vil han heller ikke dømme noe som Godt eller Ondt, synd eller ikke synd.

Gud er det nærmeste man kommer noe som kan forveksles med eller misforståes som likegyldighet, rett og slett fordi vi mennesker ikke er i stand til å fatte hvordan en perfekt allmektig skapning kan bry seg uten å allikevel mene eller dømme om noe, derfor er det vanskelig for mennesker i det hele tatt å forestille seg en slik Gud, vår hjerne har ikke kapasitet til det uten at vi dermed gjør oss opp en mening om det som igjen fører til at vi prøver å forenkle / fordumme Gud ved f.eks religioner for å forenkle defininsjonen på Gud til noe vi mennesker forstår, til noe menneskelig. Problemet er bare at noe går tapt i den forenklingen og dermed beskriver man ikke lenger Gud, men en forenklet illusjon av Gud.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar
Å ønske noe i det hele tatt innebærer et behov, en perfekt ufeilbarlig allmektig skapning har ingen behov for noe som helst. Behov er en menneskelig "svakhet", en perfekt ufeilbarlig Gud er alt annet enn menneskelig.

Å ønske noe innebærer ikke et behov, men en vilje. Å ikke tåle noe trengs ikke ses på som en svakhet. Spesielt ikke om man har evnen til å gjøre noe med det.

En som er allmektig trenger ikke engang bruke makten sin til å tåle alt, ettersom en allmektig skapning allerede automatisk tolererer, forstår og vet alt ved å være fri for alt som heter behov / krav / ønsker og usikkerhet.

Er man allmektig har man også evnen til å skaffe seg og kvitte seg med dette. Jeg ser ikke noen grunn til at en allmektig skaol automatisk ha noen av disse egenskapene du beskriver her.

En perfekt ufeilbarlig skapning er hverken god eller ond, ettersom en perfekt ufeilbarlig skapning ikke kan mene noe det den observerer, ettersom å mene noe om observasjoner innebærer "individuellt virkelighetssyn", noe som vil forhindre enhver skapning med meninger fra å oppleve den 100% usensurerte kollektive / umente virkeligheten.

Jeg ser ikke noen grunn til at et virkelighetssyn skal kunne hindre en 100% usensurert kollektiv/ument virkelighet. Spesielt ikke dersom man er allmektig.

Gud er nødt til å være i stand til å kunne observere den kollektive virkeligheten, og må derfor være fri for meninger, for i det øyeblikket man mener noe om noe, så blir det forandret til en individuell virkelighet.

Eksempel:

Person A ser en sjokoladekake: "mmmm, ser godt ut!"

Person B ser en sjokoladekake: "æsj , ser ut som bæsj!"

Gud ser en sjokoladekake: "Jeg ser en sjokoladekake."

Kun Gud vil være i stand til å se synet av en sjokoladekake uten å mene noe individuellt om det, Gud ser dermed den ekte virkeligheten, mens person A og B ser kun sin egen individuelle virkelighet.

Det er godt mulig Guds individuelle virkelighet er den ekte virkeligheten...

Lenke til kommentar

Herre min Satan da. Her sitter dere å diskuterer (det jeg vil kalle) eventyr.

Jeg mener, serriøst; hvor mange her inne tror virkelig på at det finnes et helvete og/eller en "himmel"?

Det kan da ikke være særlig realistisk at det finnes noe slikt som er blitt beskrevet her inne.

Helvete, vil helst ikke nevne det. Det er en plass (ingen vet hvor) der alle som har gjordt mot Guds vilje blir kastet etter døden. Der vil det foregå evig pine, og du kan ikke dø.

Ja, Constantine er en bra film.

Jeg håper ingen havner til helvete.

Men den der er jeg litt uenig i. Jeg håper ALLE kommer til helvete (om det finnes liksom), heller det, enn til himmelen :evil:

Ingen er uskyldig, alle har gjort noe gjernt. Noe jævelskap når de var små sikkert. Ett eller annet.

Jeg tror mer på det onde enn på det gode. Ja, vi har det godt her i Norge. Men vi er ikke satt på denne planeten for å leve uten jævelskap. Uten problemer. Hvorfor er det krig i verden? Dumme mennesker kanskje? Hvorfor finnes det dumme, eller onde mennesker da? Har gud skapt de onde også? Eller er de liksom bare feil. De skal ikke være der?

Det finnes kanskje mer av det gode enn det onde. Hvem vet. Men jeg vet at det onde er der, uansett hva man gjør...

Anyway, jeg tror ikke på helvete, himmelen, Gud, Satan eller Jesus. Men jeg tror på skjebne.

Egentlig ganske latterlig. Latterlig ja, å tro på skjebne er like latterlig som å tro på Gud. Det er akkurat like vanskelig å "bevise" at Gud finnes, enn det å finne ut om skjebne finnes. Kanskje begge to er like usasnsynelige.

Og det er nettopp derfor jeg ikke liker den kristene religionen. Jeg mener, hvorfor har vi så mange kirker? Hvorfor er nesten 85% av hele USA kristen? Hvorfor finnes det butikker i USA der de selger "kristen stuff"? Hvorfor ber folk?

HVORFOR TROR SÅ MANGE PÅ GUD?

Makt. Alt jeg har å si, MAKT :nei:

Lenke til kommentar

At folk tror på kristendommen og andre religioner er for meg helt ubegripelig. Hvis folk har litt av logikk inni seg så må de da skjønne at det ikke er noe spesiellt med oss Mennesker i det hele tatt. Vitenskaplig sett stiller vi på samme sett som ei flue siden vi alle startet som bakterier men utviklet oss forskjellig på denne planeten.

Religioner vitner bare om menneskers ego til tider. Skulle det være himmel og helvete så er Gud = Djevelen og samtlige av oss mennesker havner i helvete .

Du kan sammenligne oss med ett virus som ødelegger og forpester denne planeten. Hjelper fint lite at dere kristne går i kirken hver søndag. :w00t:

Lenke til kommentar

Stemmer, så egentlig begynte hele greia med at Gud straffet noen, allerede der faller Bibelen på sine egne selvmotsigelser.

En annen ting som er det morsomste med hele Bibelen tror jeg, er når Kain dreper Abel (Adam og Eva sine to eneste sønner), ergo, så er det kun 3 mennesker på jorden, dvs. Adam, Eva, og Kain. Kain blir forvist og slår seg ned hos et annet folk og gifter seg, får barn..

Hvordan i all verden er det mulig for Kain å møte noen på sin vei og gifte seg og få barn når det kun er 3 mennesker på jorden og 2 av dem er foreldrene hans?

Det er litt sånn.. "oops.. det tenkte vi ikke på..", vitner jo litt om IQ-nivået til den personen som skrev GT i Bibelen. For å da ikke nevne IQ-nivået til de som faktisk tror på den historien, eneste måten mennesket kunna ha utviklet / formert seg på fra 2 originale individer, måtte ha vært intenst og kontinuerlig med incest gjennom mange generasjoner. Det høres jo kjekt ut.

Det å ikke ta til regnskap for hvordan i all verden Kain kan møte noen på sin vei når det ikke eksisterte andre mennesker enn han selv og 2 personer som nettopp hadde forvist han så de møtte han jo ikke igjen, kan sammenlignes med en glipp i en dårlig B-film f.eks skuespilleren skal forestille en romersk soldat på 300-tallet og så kan du se han har glemt å ta av seg det digitale armbåndsuret sitt.

Kanskje Bibelen er en B-film.

:thumbdown:

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...