Gå til innhold

Hva sier bibelen om helvete, satan og lignende?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skammesjå.

12 Å, at du er falt fra himmelen,

du morgenstjerne, morgenrødens sønn!

At du er slengt til jorden,

du som seiret over folkeslag!

13 Det var du som sa med deg selv:

«Til himmelen vil jeg stige opp;

høyt over Guds stjerner reiser jeg min trone.

Jeg tar plass på tingfjellet lengst i nord.

14 Jeg vil stige opp over de høye skyer

og gjøre meg lik Den Høyeste.»

15 Nei, til dødsriket er du støtt ned,

lengst ned i den dype hulen.

Babelkongens fall, Esaias 12 (12-15)

Beretningen om krigen mellom erkeenglene, hvor Satan (Lucifer foretrekker jeg) og hans engler ble støtt ned til Jorden.

Lucifers første opptreden i Bibelen er riktignok i Jobs bok (GT):

" 9 Men Satan svarte Herren: «Det er vel ikke uten grunn at Job frykter Gud? 10 Har du ikke på alle måter vernet om ham og hans hus og alt det han eier? Alt hans arbeid har du velsignet, og hans buskap brer seg i landet. 11 Men rekk bare hånden ut og rør ved det som hører ham til, så skal du sannelig se at han spotter deg like opp i ansiktet.» 12 Da sa Herren til Satan: «Alt det han eier, er i din makt. Men ham selv får du ikke legge hånd på.» Så gikk Satan bort fra Herren."

Lucifers første motsigelse av Guds ord. Heretter ble Job satt på en prøve. Du kan lese hele historien her.

Ganske interessant lesestoff, anbefaler egentlig hele Bibelen. En god bok. Du kan også lese Johannes' Åpenbaring om du vil vite mer om himmelkrigene og de syv segl.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke hva man kan kalle en kristen, men jeg kan jo prøve. Bibelen sier fint lite om Helvete(før kirkemøtet trodde faktisk noen kristne på reinkarnasjon) som opprinnelig var byen Gehenna der kongen drev med menneskeoffring. I dette gudsforlatte stedet ventet evig pine(merk mange tror ikke på evig pine, men at man må sone sin straff her og deretter kommer man til hmmelen). Ellers står det lite om helvete fordi hverken jødene eller Jesus(regnes også som jøde) la særlig stor vekt på helvete. I middelalderen derimot fattet man interesse for helvete og kunstnerne begynte å lage bilder der de viste hvor færlt det var der nede. Paven likte også tanken på helvete fordi det skapte han muligheten til å selge avlatsbrev og holde bøndene i sjakk.

Lucifer(lysbringeren) var en av erkeenglene. Han gjorde opprør mot Gud fordi han ville klatre på rangstigen men han taper. Han blir kastet ned til jorden. På jorden klarer Lucifer å lure seg inn i Edens hage og lurer Adam og Eva til å spise fra visdommens tre ved å si "Dere kommer slett ikke til å dø! Men Gud vet at den dagen dere eter av det, vil øynene deres åpnes, dere vil bli slik som Gud og kjenne godt & ondt"

Om det er feil så må dere bare rette på meg

Lenke til kommentar

Jepp. Lucifer er Satan. En lysets engel som ville bli større enn Gud selv. Det beskrives at Lucifer var den vakreste av englene. Mye vil ha mer er det noen som har sagt, og hovmod står for fall.

Han lurte Eva til å ta en bit av et eple fra sannhetens tre. Dette er den første motsigelsen av Guds ord som Satan gjør. Adam derimot visste hva Eva hadde gjort og hva han selv gjorde da han også smakte av eplet. Dermed syndefallet.

Det står også at Lucifer dro med seg 1 tredjedel av englene når han ble kastet ut av himmelen. Dette er da demonene, hans undersotter. Det er et hierarki engle verden.

Noe som er artig å se er at englene fortsatt har respekt for Lucifer selvom han er fienden. Som to supermakter.

Helvete er beskrevet som ildovnen, et sted der man er borte fra Gud. Dette kan virke rart for mange av oss, men det å være adskilt fra Gud, "der man skriker og skjærer tenner", er det værste stedet å være. Det er det sanne helvete.

Men frykt ikke, det er en utvei. Jesus Kristus.

Ellers kan jeg også nevne at profetiene i bibelen sier at Satan også skal kastes i sjøen av ild og svovel.

Lenke til kommentar

Jeg kan fint svare dere på spm. hvis dere lurer på noe.

Jepp, Lucifer var navnet på den tidligere engelen. Men han gjorde ondt i himmelen, og ble dermed kastet ut. Han er satan, og er ute etter å øddelegge mest mulig her på jorden. "Alt ondt står djevelen bak....." (For Jesus straffer aldri) Derfor sa en gang en satanist: " Hvis du hadde visst hvor mye bønn hjalp, hadde du ikke gjordt annet!"

Helvete, vil helst ikke nevne det. Det er en plass (ingen vet hvor) der alle som har gjordt mot Guds vilje blir kastet etter døden. Der vil det foregå evig pine, og du kan ikke dø. (det vil vi vel ikke skal skje). Selvfølgelig er ikke alle perfekte, men å be å tro på Han er nok det viktigste, å prøve å gjøre mest mulig for ikke å bryte det Han står for

Oppfordring:

Jeg håper ingen havner til helvete. Mange gjør nok det :no:

Men jeg håper dere kan ta dere tid til å besøke en menighet (med bra opplegg), eller eventuelt snakke med en kristen du stoler på. Og snakk med faren deres (Jesus). For mange vil dette virke tåpelig. Men jeg utfordrer dere alle, til å ta sjansen. For når du er kristen, blir du en nye person. Du får en ro på innsiden av deg selv, og du trenger ikke å være redd for noe. :thumbup:

Bare spør meg, privat eller offentlig hvis dere lurer på noe innen kristendom, for jeg har opplevd mye med Han. :yes:

MVH. Frola, 17år (Med i et lederteam i en menighet på vestkanten av Norge)

Endret av grisebanken
Lenke til kommentar
Det første jeg legger merke til i denne topicen, er at det er lite kunnskap om det.

sa du egentlig noe som ikke er sagt? og hva var det som ikke stemte av det som ble sagt*?

Trådstarteren har lyst til å få seriøse svar og om du da har svaret så bør du rette på oss som har skrevet feil

*utenom det MRN sa.

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
For når du er kristen, blir du en nye person. Du får en ro på innsiden av deg selv, og du trenger ikke å være redd for noe.

Jepp, akkurat det er noe av det jeg har merket best når jeg er sammen med mine venner. De vil ikke bli kristne, og jeg tolererer det (sjøl om jeg kunne ønske de blei det) og de lar meg være kristen. Men snakker vi om SARS (det var riktignok ei stønn sida) eller fugleviruset, så har de faktisk litt noja for det. Det samme gjelder mørket (mørkredde), der er de også ganske nervøse. Det er sånne ting som jeg ikke engang tenker på, for jeg føler meg trygg, nesten uansett. Er du kristen, veit du at det er den sterkeste makten som passer på deg, og som alltid vil være ved din side.

Lenke til kommentar
For når du er kristen, blir du en nye person. Du får en ro på innsiden av deg selv, og du trenger ikke å være redd for noe.

Jepp, akkurat det er noe av det jeg har merket best når jeg er sammen med mine venner. De vil ikke bli kristne, og jeg tolererer det (sjøl om jeg kunne ønske de blei det) og de lar meg være kristen. Men snakker vi om SARS (det var riktignok ei stønn sida) eller fugleviruset, så har de faktisk litt noja for det. Det samme gjelder mørket (mørkredde), der er de også ganske nervøse. Det er sånne ting som jeg ikke engang tenker på, for jeg føler meg trygg, nesten uansett. Er du kristen, veit du at det er den sterkeste makten som passer på deg, og som alltid vil være ved din side.

5140643[/snapback]

Jepp jeg er kristen :thumbup: K-O-N-G-E det

Lenke til kommentar

:D

Alt ondt står djevelen bak....." (For Jesus straffer aldri)

fra Nye Testamentet:

Du usle tjener! Hele gjelden ettergav jeg deg fordi du bad meg om det. 33 Burde ikke også du vært barmhjertig mot din medtjener, som jeg var det mot deg? 34 Og herren ble harm og overlot tjeneren til harde fangevoktere, inntil han hadde betalt alt han skyldte.

35 Slik skal også min himmelske Far gjøre med hver og en av dere som ikke helhjertet tilgir sin bror.

Jesus straffer aldri sa du?...

:!: :whistle:

For ikke å nevne at Jesu, Gud og den Hellige ånd er en og samme enhet, og englene er deres redskap / "soldater", jeg kan dra frem hundrevis av eksempler hvor Gud / Jesus har sendt englene ned på jord for å myrde, straffe, ødelegge i vrede for nettopp å straffe menneskene. Englene under Guds kommando har tusenvis av menneskedrap på samvittigheten.

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

Jepp, akkurat det er noe av det jeg har merket best når jeg er sammen med mine venner. De vil ikke bli kristne, og jeg tolererer det (sjøl om jeg kunne ønske de blei det)  og de lar meg være kristen. Men snakker vi om SARS (det var riktignok ei stønn sida) eller fugleviruset, så har de faktisk litt noja for det. Det samme gjelder mørket (mørkredde), der er de også ganske nervøse. Det er sånne ting som jeg ikke engang tenker på, for jeg føler meg trygg, nesten uansett.  Er du kristen, veit du at det er den sterkeste makten som passer på deg, og som alltid vil være ved din side.

5140643[/snapback]

Om det konsekvent ville vært tilfellet, så ville alle vært kristne. Tviler på at ikke-kristne føler seg mindre trygge. Ta meg for eksempel,Jeg er hedensk til 1000, og jeg føler meg trygg, jeg. Frykter neppe noe særlig mer enn hva du gjør.

Lenke til kommentar

5140643[/snapback]

Så hvis fuglevirus-pandemien kommer, så trenger du ikke å bekymre deg for noe som helst du da? Hvis alle må settes i karantene, så trenger ikke du det fordi du enten A: blir beskyttet av Gud, eller B: gjør ikke noe om du stryker med for du kommer jo til himmelen uansett?

Dermed er det jo heller ikke så farlig om du går rundt om kring og smitter andre med fuglevirus skulle du få det når en evt. pandemi kommer, for du har jo ingenting å frykte, og alt de du smitter trenger å gjøre før de stryker med er å begynne å tro de også så ordner alt seg?

<sarkasme>

Neida, det er jo ikke farlig og uansvarlig tankegang i det hele tatt med en gjeng kristne som løper rundt og smitter alle ved en pandemi og ikke tar forhåndsreglene alvorlig for å forhindre smitten...

De trenger jo ikke de ta hensyn til det, de er jo beskyttet eller kommer til himmelen uansett.... :nei:

</sarkasme>

Endret av Mr.Locke
Lenke til kommentar

5140643[/snapback]

Så hvis fuglevirus-pandemien kommer, så trenger du ikke å bekymre deg for noe som helst du da? Hvis alle må settes i karantene, så trenger ikke du det fordi du enten A: blir beskyttet av Gud, eller B: gjør ikke noe om du stryker med for du kommer jo til himmelen uansett?

Dermed er det jo heller ikke så farlig om du går rundt om kring og smitter andre med fuglevirus skulle du få det når en evt. pandemi kommer, for du har jo ingenting å frykte, og alt de du smitter trenger å gjøre før de stryker med er å begynne å tro de også så ordner alt seg?

<sarkasme>

Neida, det er jo ikke farlig og uansvarlig tankegang i det hele tatt med en gjeng kristne som løper rundt og smitter alle ved en pandemi og ikke tar forhåndsreglene alvorlig for å forhindre smitten...

De trenger jo ikke de ta hensyn til det, de er jo beskyttet eller kommer til himmelen uansett.... :nei:

</sarkasme>

5141662[/snapback]

Dommeste jeg har hørt! :!:

Kristne er ikke udødelige eller noe i det hele tatt. Bare, vi trenger ikke å frykte døden. Å kristne gjør forresten så godt de kan for å gjøre det som Jesus hadde gjort (wwjd = What Would Jesus Do). Og hadde derfor ikke sprunget rundt for å smitte andre. Tåpelig sagt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...