Gå til innhold

Saklighet i religiøses argumentasjonsteknikk


Anbefalte innlegg

da jeg fikk kyssesyken for 3 år siden sa legen at jeg kom til å være sykmeldt i over et år. Men likevel sto jeg klar i gymmen med melding om friskmelding etter 3 månder. Rart jeg ikke føler meg så helbredet..

 

Jeg liker å se på vitenskapen som en moderne religion. Teoriene og reglene er som en bibel. Og man oppdager nye ting hele tiden og gjør fremskritt.

For meg er dette egentlig likegyldig. Jeg tror på tilfeldigheten. Jeg tror ikke på at vi noen gang kommer til å se en stor sammenheng, nettopp fordi jeg ikke tror det er noen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Har du hørt om profetisk tale?

Det vil si at den som taler snakker ting han ikke vet på forhånd...

Kompisen min, han hadde hatt  nakkeskader over lengre tid..

En dag satt han på et møte med Enevald Flåten...

Plutselig, sier Enevald; "det er en mann her inne som er skadet og har smerter i nakken... du blir helbredet nå" Jammen gjorde han ikke det gitt...

Forklar det!

Og plz ikke kom med en dum kommentar som om at jeg skulle sitte her og lyge :)

5119441[/snapback]

 

 

For alt jeg vet så har kompisen din hatt så vondt i nakken at kroppsspråket hans gjorde det til lett gjetning(kunne du gjettet om en person var forkjølet?). Så har vi nok en gang problemet med bevis. Tro ikke at du står sterkt her. Virker som om dette er annenhånds kunnskap, altså at du ikke var der(uten at din tilstedeværelse ville hjulpet meg å tro historien). Du videreformidler altså fortellingen. Har du medisinske bevis for at han er frisk? Er han fortsatt frisk?

 

Uansett, jeg har lyst å fortelle om mine egne erfaringer med healing siden det kanskje passer her. Er i en helt spinnvil familie, skjønner dere. Store deler av farssiden tror på healing, og bestemor og tante er helt "med"(Struggling against reality imo). Bestemor har "healet" meg mange ganger uten at det har fungert. Jeg sier jo selvfølgelig ting som "Ja, da, bestemor, det er bedre nå"(Hun innbilte meg at jeg hadde vondt i kneet en gang..Overtalingsevner til 1000) for å være høflig, men det _fungerer ikke_ på meg. Skulle jeg brukt din argumentasjon, så har jeg nettopp bevist at Enevald er en kvakksalver, og alle healere med han også. Men en erfaring, uovervåket, kanskje partisk...Det bare holder ikke som bevis!

 

Om jeg blir skadet på en eller annen måte, så skal jeg la denne Enevald prøve seg. Dog tviler jeg på at han tør hvis det skal overvåkes av forskere.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Hvordan i søren kan dere tro at mennesket bare har "oppstått"? Akkurat det skjønner jeg ikke. Tenk dere litt om. Det må jo være en utrolig intelligens bak alt dette. Hvordan menneskekroppen er skapt og hvordan den fungerer, hvordan verdensrommet er osv.

 

Men Jesus sa selv i Matteus 13:14-15:

På den har denne profetien hos Jesaja blitt oppfylt:

 

Dere skal høre og høre, men ikke forstå,

se og se, men ikke skjelne.

For dette folks hjerte er blitt sløvt,

tungt  hører de med ørene,

øynene har de lukket til

så de ikke ser med øynene

ikke hører med ørene,

ikke forstår med hjertet

og ikke vender om, så

jeg får lege dem.

 

Dette sa han om fariseerne og de andre vantro fordi de ikke skjønte ligningene han fortalte. Slik er det med dere også.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

Jeg tviler egentlig på at enkelte her noensinne kan klare å tro på en gud. Ikke engang om Gud i egen person hoppet og skrek at han eksisterte virkelig foran dem. Dette ville de selvsagt forklare med en luftspeiling eller at alle sammen hadde blitt gal og så hadde de skrevet seg inn på et eller annet kokkohus.

Lenke til kommentar
Hvordan i søren kan dere tro at mennesket bare har "oppstått"? Akkurat det skjønner jeg ikke. Tenk dere litt om. Det må jo være en utrolig intelligens bak alt dette. Hvordan menneskekroppen er skapt og hvordan den fungerer, hvordan verdensrommet er osv.

 

5123263[/snapback]

 

Hvorfor må det være noe fantastisk bak? Er ikke ting fantastisk nok i seg selv uten at man skal ilegge det unødvendig kompleksitet som ikke øker forståelsen i det hele tatt?

 

En gud tilfører ikke universet noe som helst, utenom en vag forklaring som bare skaper nye spørsmål ingen troende gidder å spørre.

 

edit:

 

Kanskje når noen av dere "blinde" troende blir litt eldre, så åpenbarer det seg en litt annen verden og dere vil kanskje søke viten forbi "gud-står-bak-alt-og-er-svaret-på-alt"

Endret av SBS
Lenke til kommentar

Noen som kjenner seg igjen?:

 

Fra Markus 13

7 Når dere hører om kriger, og det går rykter om krig, da la dere ikke skremme! Dette må skje, men ennå er ikke enden kommet.  8 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være jordskjelv mange steder, og også hungersnød. Dette er begynnelsen på fødselsveene.
Lenke til kommentar
Hvordan i søren kan dere tro at mennesket bare har "oppstått"? Akkurat det skjønner jeg ikke. Tenk dere litt om. Det må jo være en utrolig intelligens bak alt dette. Hvordan menneskekroppen er skapt og hvordan den fungerer, hvordan verdensrommet er osv.

 

Men Jesus sa selv i Matteus 13:14-15:

På den har denne profetien hos Jesaja blitt oppfylt:

 

Dere skal høre og høre, men ikke forstå,

se og se, men ikke skjelne.

For dette folks hjerte er blitt sløvt,

tungt  hører de med ørene,

øynene har de lukket til

så de ikke ser med øynene

ikke hører med ørene,

ikke forstår med hjertet

og ikke vender om, så

jeg får lege dem.

 

Dette sa han om fariseerne og de andre vantro fordi de ikke skjønte ligningene han fortalte. Slik er det med dere også.

5123263[/snapback]

 

 

Så med andre ord, hvis andre en "Gud" står bak, så er ikke universet, evolusjonen og alt virrvarret og uendelige mylderet av liv gjennom hele universet ikke fantastisk?

 

Universet , allt mangfoldet, eksistensen selv, evolusjon og alle uendelige med detaljer som finnes rundt oss vil alltid være like fantastisk, magisk og alltid strekke seg langt forbi vår forståelsesevne uansett hvem/hva som har skapt det.

 

Å skylde på "Gud" er å fornekte vår egen begrensede forståelse for dette unike og fantastiske mangfoldet, og sett fra det perspektivet er det vel egentlig de religiøse som ikke "lytter", fornekter det som er rett foran øynene på dem. Mange religiøse står opp hver dag, ser himmelen og dermed universets uendelighet, allikevel er det mange religiøse som fornekter at det konseptet eksisterer fordi Gud skapte Jorden, og alt annet rundt er bare hengt opp til pynt rundt oss for vårt skue.

Lenke til kommentar
Noen som kjenner seg igjen?:

 

Fra Markus 13

7 Når dere hører om kriger, og det går rykter om krig, da la dere ikke skremme! Dette må skje, men ennå er ikke enden kommet.  8 Folk skal reise seg mot folk og rike mot rike, og det skal være jordskjelv mange steder, og også hungersnød. Dette er begynnelsen på fødselsveene.

5124031[/snapback]

Jordskjelv har det vært til alle tider, samme med kriger. Intet nytt under solen.

Lenke til kommentar
Hvorfor må det være noe fantastisk bak? Er ikke ting fantastisk nok i seg selv uten at man skal ilegge det unødvendig kompleksitet som ikke øker forståelsen i det hele tatt?

Hvis det er fantastisk i seg selv, bruker det ofte å ligge noe fantastisk bak.

 

En gud tilfører ikke universet noe som helst, utenom en vag forklaring som bare skaper nye spørsmål ingen troende gidder å spørre.

Hva vet du om hva de troende "gidder" å spørre

 

Kanskje når noen av dere "blinde" troende blir litt eldre, så åpenbarer det seg en litt annen verden og dere vil kanskje søke viten forbi "gud-står-bak-alt-og-er-svaret-på-alt"

Kanskje når noen av dere ikke-troende blir litt eldre, så åpenbarer det seg en litt annen verden og dere vil søke Et svar forbi "vitenskapen-kan finne svaret-på alt".

 

Jeg må legge til at enkelte her har et veldig snevert syn på hva troende legger i Gud.

Lenke til kommentar
Hvordan i søren kan dere tro at mennesket bare har "oppstått"? Akkurat det skjønner jeg ikke. Tenk dere litt om. Det må jo være en utrolig intelligens bak alt dette. Hvordan menneskekroppen er skapt og hvordan den fungerer, hvordan verdensrommet er osv.

Det største problemet med intelligent design, er at selv om gud "forklarer" alle verdens mysterier på et nett og enkelt vis ("god made it so"), bygges nye spørsmål opp, som er like viktig å besvare som ALLE de spørsmål hans eksistens skal besvare. Disse spørsmålene er: Hva er gud? Hvordan oppstod gud? Hvordan virker gud? Hvorfor virker gud?

Da er vi like langt som før guds eksistens ble introdusert som en forklaring. Med én forskjell - verden er nå bittelitt mer kompleks. Vi har introdusert noe nytt, noe som ikke var før. Vi har introdusert gud, og vi har økt universets kompleksitet uten netto å få forklart noe som helst. Ockham's razor forteller oss da hva vi i vitenskapens ånd bør gjøre, siden denne nye kompleksiteten ikke bringer oss til nye forklaringer, og ikke løser observasjonsbestridninger: Vi bør forkastet kompleksiteten gud til fordel for det enklere - nemlig ingen gud.

Er mine ord uklare? Jeg lar en som virkelig har satt seg inn i emnet få snakke for seg:

"To explain the origin of the DNA/protein machine by invoking a supernatural Designer is to explain precisely nothing, for it leaves unexplained the origin of the Designer. You have to say something like 'God was always there', and if you allow yourself that kind of lazy way out, you might as well just say 'DNA was always there', or "Life was always there', and be done with it." --Richard Dawkins, The Blind Watchmaker : Why the Evidence of Evolution Reveals a Universe without Design.

 

Men Jesus sa selv i Matteus 13:14-15:
På den har denne profetien hos Jesaja blitt oppfylt:

 

Dere skal høre og høre, men ikke forstå,

se og se, men ikke skjelne.

For dette folks hjerte er blitt sløvt,

tungt  hører de med ørene,

øynene har de lukket til

så de ikke ser med øynene

ikke hører med ørene,

ikke forstår med hjertet

og ikke vender om, så

jeg får lege dem.

Flotte sitater er kun flotte sitater, ikke bevis i noen form, men siden du legger an tonen:

"Når man ser, hvorledes religionen er sprunget ut av menneskenes angst for livskampen og deres ønske om å vende tilbake til barnets beskyttede stilling i familien, da er det heller ikke vanskelig å forstå, at den er fri for logikk. Den infantile og ønskemotiverte tenkning faller helt naturlig tilbake på prelogiske tankebaner - den religiøse tenkning er eldre enn den logiske.." --Arnulf Øverland, Kristendommen, Den Tiende Landeplage.

 

Dette sa han om fariseerne og de andre vantro fordi de ikke skjønte ligningene han fortalte. Slik er det med dere også.

I vitenskapens ånd oppfordrer jeg deg til å opplyse og forklare oss som ikke forstår, slik at vi oppnår innsikt og skjønner dine lignelser (en ligning er noe helt annet enn en lignelse).

Lenke til kommentar
Hvis det er fantastisk i seg selv, bruker det ofte å ligge noe fantastisk bak.
... og dersom man ikke tror på en skaperskikkelse, kan en ikke synes ting er fantastiske, bare fordi de har en vitenskapelig forklaring?

Jeg føler at jeg hver dag i matten og fysikken lærer noe som er helt fantastisk, men som likevel er strengt utledet innenfor matematiske og fysiske rammer. Det er likevel nydelig, vakkert, og ja, fantastisk. Men det har åpenbart ingen "fantastisk skaper".

 

En gud tilfører ikke universet noe som helst, utenom en vag forklaring som bare skaper nye spørsmål ingen troende gidder å spørre.

Hva vet du om hva de troende "gidder" å spørre

Om de spør stille og inni seg, er ikke det godt nok.

 

Kanskje når noen av dere "blinde" troende blir litt eldre, så åpenbarer det seg en litt annen verden og dere vil kanskje søke viten forbi "gud-står-bak-alt-og-er-svaret-på-alt"

Kanskje når noen av dere ikke-troende blir litt eldre, så åpenbarer det seg en litt annen verden og dere vil søke Et svar forbi "vitenskapen-kan finne svaret-på alt".

Trenden har vært en annen her i gården. For hver dag blir jeg sikrere på at konseptet om en intelligent skaper er oppspinn. For hver dag blir jeg sikrere på at mennesket skal kunne forklare alt, begrunnet i vitenskap, i sannhet.

Lenke til kommentar
Hvis det er fantastisk i seg selv, bruker det ofte å ligge noe fantastisk bak.
... og dersom man ikke tror på en skaperskikkelse, kan en ikke synes ting er fantastiske, bare fordi de har en vitenskapelig forklaring?

Jeg føler at jeg hver dag i matten og fysikken lærer noe som er helt fantastisk, men som likevel er strengt utledet innenfor matematiske og fysiske rammer. Det er likevel nydelig, vakkert, og ja, fantastisk. Men det har åpenbart ingen "fantastisk skaper".

Hvorfor så sikker?

 

En gud tilfører ikke universet noe som helst, utenom en vag forklaring som bare skaper nye spørsmål ingen troende gidder å spørre.

Hva vet du om hva de troende "gidder" å spørre

Om de spør stille og inni seg, er ikke det godt nok.

Mulig det.

 

Trenden har vært en annen her i gården. For hver dag blir jeg sikrere på at konseptet om en intelligent skaper er oppspinn. For hver dag blir jeg sikrere på at mennesket skal kunne forklare alt, begrunnet i vitenskap, i sannhet.

5124726[/snapback]

Er det en ting jeg er sikker på så er det at mennesket aldri kommer til å kunne forklare alt. Og når vi begynner å tro vi kan forklare alt, vil det dukke opp noe nytt og uforklarelig.

Lenke til kommentar

Håper aldrig mennesker kan forklare alt... Tenk så kjedelig. :o

Når kjærlighet og alt annet er uten noen form for magi eller undring. Da blir det i vertfall kjedelig å leve.. :)

 

At kristendommen dør ut kan nokk skje, men tror mennesker helle klarer å utrydde seg selv før de får vite ALT.!

Slik som vi behandler jorda og verandre.

Halo, Alt er ganske mye.

 

For 30-40, kansje 60 år siden, trodde man, alle hadde flyvende biler i år 2000.

:)

Endret av The Norwegian Pikie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...