Gå til innhold

Vil ha en billig 12" surfelap

Anbefalte innlegg

Finner ikke en laptop jeg liker. Er på jakt etter en billig helst 12" bærbar.

Skal brukes til surfing, kontorarbeid, film og musikk-avspilling.

Krav/ønsker:

- 12" men 15 er også ok.

- Sempron 2800+

- ca. 100 Gb harddisk

- 512MB ram, eller 1024

- Integrert grafikk, og 1280*xxx oppløsing, ikke mer ikke mindre!

- Godt batteri

- min. 2 usb2 porter

- Må støtte ubuntu uten for mye pes, er ikke noe racer på linux. Må ikke komme med winxp, neker å kjøpe et os jeg ikke vil bruke!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alt i alt virker det som om du ønsker noe som absolutt ikke finnes. Dette på grunn av flere punkter:

- AMDs Sempron CPUer er ikke særlig egnet i en liten 12" laptop, der effektforbruk fra prosessor er den viktigste faktoren i kombinasjonen støy/varme/batterilevetid.

- Man får så og si ingen 12" laptop til det man kaller en rimelig pris, bortsett fra iBook 12" til 9k.

- Skjermoppløsningen på minst 1280*xxx kan man vel også bare glemme i denne størrelsen, og innenfor en rimelig prisramme (du har jo ikke satt noe budsjett men...)

- RAM: På de minste laptopene er det ofte enten fastmontert RAM-slot, pluss en vanlig slot, eller bare en vanlig slot. Her vil det også være fordyrende å måtte gå for modellene som har 512MB og mulighet for det dobbelte, eller å velge en modell med 1GB som standard.

- Harddisk på 100GB er også ganske fordyrende, og i de minste PCene er det brukt 1,8"-disk, der max kapasitet per i dag er 60GB, så vidt jeg vet.

- Godt batteri er det som oftest på de minste ultraportable. Men da er det i kombinasjonen av en Pentium ULV-CPU, en RAM-brikke, 1,8" harddisk og lav oppløsning på skjermen (typisk XGA, 1024x768). Ut fra dine forrige kriterier, er ønske om lang batteritid urealistisk.

Så er det ganske stor forskjell mellom 12" og 15". 15" ligger typisk på 2,8-3kg, mens 12" kan ligge rett rundt 2kg, eller godt under dette.

Hvis du faktisk kan gå for en 15", åpner en helt ny verden innen bærbare seg. Da vil mange av dine ønsker være godt mulige, men du må nok fortsatt måtte definere hva du mener er billig for en bærbar.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...