Iguil Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Hei! Jeg sitter altså her med en HP Procurve 2524 switch, og ønsker å sette opp et VLAN-opplegg som for eksempel det nedenfor. VLAN1: port 1-15 18-23 VLAN2: port 16 VLAN3: port 17 Saken er altså da at disse portene for hverandre skal være isolert. Bakgrunnen for dette er at jeg av og til arrangerer LAN/dataparties via dette nettet, og vil ikke at de uten videre skal ha fri tilgang rett på servernettet. Men det som gjelder er at alle disse VLAN'ene skal kunne kjøre trafikk gjennom port 24, ettersom port 24 er nettlinken. Noen som vet om noen grei måte å fikse dette på? Edit: Noen som samtidig vet hvordan jeg kan sette båndbreddebegrensninger på porter? Edit2: Noen som har peiling på hva en "procurve management server" er forno? et sånt program som fulgte med som krever det, men skjønner ikke bæret Endret 7. november 2005 av Iguil Lenke til kommentar
Iguil Skrevet 14. november 2005 Forfatter Del Skrevet 14. november 2005 Ingen som vet noe som helst om dette? Er litt ny på akkurat det her. Lenke til kommentar
Variable Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 (endret) Jeg satt opp vlan på de for noen år siden , så jeg husker ikke hvordan uten å se det. Men jeg mener det er lett du får surfe litt på web adminen til switchen alså switchen har en IP-adresse som du kan koble deg opp mot http://ip:80 tror det er port 80 men det står nok i softwaren som følger med. mulig du må resette switechen for å få standard ip, så koble deg opp mot den og bytte ip til det du skal ha. Endret 14. november 2005 av chrda Lenke til kommentar
nercix Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Nei, tror du må fram med en Com / Serial kabel (ett ellerannet) koble til switchen og ordne det på denne måten viss det er mulighet for dette. Er ikke kjent med den Switchen der. Lenke til kommentar
dakri Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Finn en konsollkabel eller kjør telnet mot den. Telnet kan være litt risky å bruke! Gjør du feil så mister du kontakten med switchen. Mener å huske at HP har omtrent samme grensesnitt som Cisco. Blir da som følger: switch>enable switch#conf t switch(config)#int fa0/1 switch(config-if)#switchport access vlan 1 Gjenta de 2 linjene ovenfor for hver port og endre vlan ID'en etter som hvilket VLAN portene skal være medlem av. Alle VLAN ID må sannsynligvis opprettes: switch#vlan database switch(vlan)#vlan 1 name Servernett Gjenta linja ovenfor for hvert VLAN du ønsker å opprette Enkleste måten å sette båndbreddebegrensning er å sette portene til 10 Mbit. Dette er vel en "enkel" switch og har sannsynligvis ikke støtte for rate-limit eller tilsvarende. Husk Write kommandoen til slutt for å lagre config. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå