Eirzik Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Heisann, lurer på å kjøpe meg en audi 100 2.3E ... selger sier at 4 giret ikke virker, med andre ord når bilen girer opp til fjerde, (siste giret på aut, kassen) så tar den ikke i det hele tatt - turtallet bare øker uten at farten øker - som en clutch som slurer på en manuellkasse .. skjønner dere problemet? Det jeg lurte på var om noen av dere aner hva som kan gjøres? er jeg event. nødt til å skifte hele kassen? går det an å bytte til manuell? Forslag, tips og erfaringer mottas med kjempetakk! Lenke til kommentar
Chevelle Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Må nok ha en ny kasse eller overhale den som står i. Kan også bytte til manuel men er en del jobb. Bytte pedaler ol. Hør med Norsk Bildelesenter på Lier om byttekasse til denne. Kjøpte nyoverhalt kasse til en VW Transporter og det var det rimeligste stedet jeg fant. Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Ok.. men skifer de kassen? tror det er ganske dyrt me aut.kasse til audi 100... er ikke så keen på å bygge om heller.. hmz.. men får audien billig.. så det er fristende ja... flere som vet noe her? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Du har mange automatkasser å velge blant til en Audi 100, siden mange europeiske biler bruker de samme kassene som Audi 100. Blant annet Peugeot 605 og Citroen XM, og de kommer ofte raskere på skroten enn Audi. Så det er ikke sikkert det behøver å være dyrt og vanskelig å få tak i en ok kasse. Men de sitter litt trangt til, jeg antar du må ut med motoren, så det er ikke som å bytte hjul akkurat... Lenke til kommentar
joka Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 girkassen kan tas ut uten å ta ut motor. men den er tung... om du bytter til manuell så må drivakslene også byttes. aut kassen er bredere enn manuell.... akslingene blir for kort. jeg bygde om fra man til aut en gang på en slik bil.... måtte skjære ut større hull i dørken og sveise i igjen (brukte deler av dørken fra donorbil) enkler slik du tenker... men sjekk om det er plass til pedalsettet... siden aut bilen har bredere "tunell" Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 8. november 2005 Forfatter Del Skrevet 8. november 2005 Hmm... mener du at det er lettere for meg å bare bytte aut. kassen? Tror du det er noe jeg og kameraten min kunne ha fått til? eventuelt hvor lang tid tar det.. vi har skiftet motorer på sierra og slikt, så vi har litt peiling, men kunne godt trenge litt info om dette.. event. la et verksted gjøre det.. men det koster vel skjorta! Lenke til kommentar
kjetilkl Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Alt går, - bare du tar tiden til hjelp, har godt verktøy og er nøyaktig. Ett tips er at det finnes et firma i Danmark som selger automatkasser til omtrent halve prisen av Norsk Bildelsenter. - Iallefall til A6 -Husker ikke hva de heter, men de er kjent i bransjen så det finner du sikkert ut. Lenke til kommentar
joka Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 (endret) Hmm... mener du at det er lettere for meg å bare bytte aut. kassen? Tror du det er noe jeg og kameraten min kunne ha fått til? eventuelt hvor lang tid tar det.. vi har skiftet motorer på sierra og slikt, så vi har litt peiling, men kunne godt trenge litt info om dette.. event. la et verksted gjøre det.. men det koster vel skjorta! 5121748[/snapback] jeg anbefaler å bytte aut-kassen. det er ikke så vanskelig. driakslene må av, wire til girstang og "kickdown".... den audien har vel og en oljekjøler på kassen, da må kjølevanns-slangene av. converteren må løsnes fra svinghjul, den er skrudd fra framsiden. det er et deksel som må bort for å komme til, eller du kan ta ut startmotoren for å komme til de skruene (4 stk) eksosør må kanskje løsnes litt om det er i veien. husk.... kassen er tung dere bør være 2 for å ta den ned, og pass på at converteren ikke ramler ut... blir endel oljesøl da... edit.. røret til peilestaven må også tas av. Endret 9. november 2005 av joka Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Hmm... mener du at det er lettere for meg å bare bytte aut. kassen? Tror du det er noe jeg og kameraten min kunne ha fått til? eventuelt hvor lang tid tar det.. vi har skiftet motorer på sierra og slikt, så vi har litt peiling, men kunne godt trenge litt info om dette.. event. la et verksted gjøre det.. men det koster vel skjorta! 5121748[/snapback] Klarer du å bytte motor, klarer du også å bytte girkasse. Om du er usikker, fins det gode håndbøker, se f.eks http://www.haynes.co.uk/, for ca 200 kr. Lenke til kommentar
Eirzik Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Ja, det er nok ikke det som er problemet.. det koster mye penger for en aut. kasse... om noen vet om plasser jeg kan få kjøpt til under 7000 kroner så er det intr.. ligger på 10 000 stort sett overalt.. *mumle* kanskje sverige? Lenke til kommentar
perjohan Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 (endret) Ja, det er nok ikke det som er problemet.. det koster mye penger for en aut. kasse... om noen vet om plasser jeg kan få kjøpt til under 7000 kroner så er det intr.. ligger på 10 000 stort sett overalt.. *mumle* kanskje sverige? 5141762[/snapback] Prøv disse stedene: http://193.213.24.227:8080/4DACTION/WA_Pag...ide/?ASP=822308 http://www.bruktbildeler.com/ Eller i Sverige: http://www.bildelsbasen.se For å få pris, må du ofte ringe og spørre. Og husk at mange europeiske biler bruker samme automatkasse som Audi. Eksempler: Peugeot 605, 405? + Citroen XM. Du bør finne betegnelsen for din kasse. F.eks ZF4HP18, som er en av de kassene Audi, Citroen og Peugeot (blant andre) brukte på 90-tallet. EDIT: Tillegg om pris: I USA ser jeg du får ZF4HP18 brukt for $1500 (dvs ca 10.000), så ikke regn med noe lavere her, med mindre du finner en hel bil å kjøpe privat som delebil. En nedrusta Citroen, f.eks.... Endret 12. november 2005 av perjohan Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå