Gå til innhold

Worklog: Bygger Clevo Barebone PC 15.4" M560A

Zamo

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Monteringen:

Jeg ble litt ivrig når jeg skrudde sammen maskinen, så jeg glemte å ta bilder underveis.. Sorry!

Jeg skal klare å forklare det meste uten å måtte plukke den helt fra hverandre.

(!) Det er ingen manualer som viser hvordan du skal koble annet enn RAM.

Slik så det ut før jeg puttet i noen deler:

InniTomTN.jpg

Etter montering:

CPU, CPU-Kjøler og Grafikk kort:

CPUogGrafikkTN.jpg

CPU-en er lettere enn Lego!

Den passer bare en plass, og låses ved å skru skruen en halv omdreining.

CPU-Kjøler er også ganske enkel. Jeg la merke til noen små tall etter at jeg hadde skrudd den fast. Det er tall som viser i hvilken rekkefølge skruene skal monteres. Heldigvis har jeg for vane å "kryss-teite", og monterer alltid motsatte hjørner først. ;)

Grafikk kortet, var en relativ smal sak, men stangen som går fra denne og bort til luft inntaket var litt bøyd, og måtte forsiktig rettes opp litt for å komme i riktig stilling.

Grafikk kortet var litt plundrete å få nedi, da det er fysisk lengre enn åpningen det skal ned i, og måtte da "overtales" litt for å komme nedi.

HD, RAM & WiFi:

HD_RAMTN.jpg

Hard Disken (Oppe til venstre) Var grei å putte i, men den var ikke lett å installere. Merkelig nok så må denne "jump-es" til slave, for å ikke komme i konflikt med annet hardware.

Vet ikke om det samme vil gjelde for en SATA disk.

(Gadd ikke vente på HD, så jeg har midlertidig lånt en IDE 40 gb 5400 rpm, disk fra en USB-disk som jeg har hatt liggende).

RAM (Oppe til høyre).. Står i manualen, og er Lego.

WiFi, Midten nede.

Ingen informasjon fulgte med i pakken til denne enheten, så jeg ver ikke sikker på hvor antenneledningene skulle monteres. Men etter å har myset noe veldig på bildene i manualen, så fant jeg ut at den sorte skulle stå på MAIN.

Selve monteringen er ikke noe problem.

(Den grå ledningen som er til Blåtann, har jeg montert på AUX på WiFi, i håp om at det gir meg bedre rekkevidde frem til jeg eventuelt putter i Blåtann modul en dag. Vet ikke om det vil ha noen effekt).

Blåtann monteres til venstre nede, og det er plass for TV-kort nede til høyre.

En annen litt forvirrende sak, var DVD spilleren..

DVDTN.jpg

Denne hadde i utgangspunktet ett standard deksel som å plukkes av og byttes ut med annet deksel som fulgte med.

Ellers så er det en liten plast skinne som fulgte med, som skal monteres på spilleren for at den skal kunne låses på plass.

- Jeg prøvde først å putte i spilleren uten skinnen, og irriterte meg over at den ikke ble låst, når den kom på plass.. Og så kom jeg plutselig på at jeg hadde sett en liten plast skinne, og ett par små skruer.. Ding! Det var løsningen. He, he..

» Når det gjelder tastaturet, så kommer jeg selvsagt til å be om å få nye knapper..

Men det er ikke noe problem, da jeg kommer til å teipe over alle bokstavene med sort EL-tape for å bli litt flinkere i "Touch".

Lenke til kommentar
Ser bra ut det der. Åssen er pcen i bruk? Hva med støy?

5153697[/snapback]

Nesten irriterende stillegående!

Første gangene jeg startet den, så lurte jeg på om det var noe galt.. De første sekundene er det bare power knappen som lyser.

Ettehvert som den blir litt varm, så kan man høre at vitftene går dersom man ikke spiller musikk eller noe.

Ble veldig pent det der Zamo  :thumbup:

Lettere å bygge laptop enn stasjonær  :D

5153881[/snapback]

Må desverre si meg enig, men vil ikke si det, da det ikke finnes mye hjelp å få på nett, (Bortsett fra nå da, he, he).

Dessuten så finnes det folk som ikke er flink med så små detaljer. Så det kommer litt an på personlige egnskaper.

Lenke til kommentar
Nesten irriterende stillegående!

Første gangene jeg startet den, så lurte jeg på om det var noe galt.. De første sekundene er det bare power knappen som lyser.

Ettehvert som den blir litt varm, så kan man høre at vitftene går dersom man ikke spiller musikk eller noe

5154623[/snapback]

Hmm det er jo veldig interresant :cool:

Endret av aspstein
Lenke til kommentar
Helt riktig!!

5149678[/snapback]

Kan du da forklare meg hvorfor man får "ø" når man trykker på "æ"? ..mens minusen er riktig?

Tror det er Norsk tastatur med Danske knapper i såfall!

5149695[/snapback]

Den fysiske plassering av tastane er etter dansk norm men eg reknar med at du har installert norsk XP e.l. og då vert tastane definert etter norsk norm; dvs. at trykker du ø- tasten på dansk får du svar på tiltale i form av ein æ og vise versa.

Det går ikkje å bytte om på tastane?

Lykke til!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
..Det går ikkje å bytte om på tastane?
Jau, det går helt fint, men det har liten hensikt, da dette fører til at de andre tegnene som befinner seg på knappene blir rotet til. :roll:

Noen dager etter jeg bestilte delene, så fikk jeg beskjed fra dinpc.no (pyton.no), om at de ikke ville få clevo overgang til SATA, før i desember.

De spurte om det var greit at jeg fikk en IDE disk med 7200 rpm i stedet, slik at jeg slapp å vente.

Jeg sa takk til det. Men har siden ikke sett eller hørt noe mer. ..og desember nærmer seg med stormskritt!

Har i mellomtiden plukket ut en 40GB 5400RPM IDE disk fra ett annet apparat og satt i..

Dette er for å i det minste finne ut hvordan ting virker eller ikke.

Holder nå på med min 2. (3.) test installasjon.

Installasjon:

Installere XP, går ganske smertefritt.

For de som ikke har noen erfaring med installasjon av XP, så...:

(Ikke installer noen drivere for maskinvare som xp finner automatisk, i punktene 1-4!)

1. installer XP.

2. Installer service pack 2.

3. Putt i driver CD til maskinen. Installer alle driverne i anbefalt rekkefølge.

(Dersom du er i tvil om du skal starte på nytt for hver driver du installerer, så bare gjør det!).

4. Putt i alle cd-er med drivere til annen maskinvare, etter tur og installer disse!.

5. Dersom du nå, etter å ha installert alle driverne som fulgte med, fortsatt får beskjed fra xp om at den har oppdaget ny maskinvare som den vil installere, så kan du installere disse nå.

Prøvde å installere Linux Mandriva 2006. Det gikk ganske greit, men da jeg ikke fikk skjerminnstillingene slik som jeg ville, så gadd jeg ikke prøve å finne ut av resten heller. Fjernet den! (Ved dual boot, husk å gjenopprette windows botloader før du formaterer Linux. He, he.. glemte det).

Får se om jeg får hjelp av en eller annen LinuxExpert slik at jeg kan få den riktig, en annen gang ;).

Spill:

Vrally3 Funker utrolig bra, med max preformance på så og si alle innstillinger! ;)

FarCry Funker tilsynelatende bra på topp innstillinger.. Men etter en stund, så begynner den å tulle! Burde sikkert fulgt det anbefalte oppsettet i FarCry.

Andre spill.. Ingen anelse! ;)

Skjerm:

Ingen døde pixler. Virker til å være en meget bra og tilfredsstillende skjerm!

Måtte sette opp størrelsen på tekst og sånn, da bokstavene er mindre en de du finner i en sånn lomme-salmebok som bestemor har liggende hjemme på nattbordet.

1680x1050 er ganske heftig sånn ellers. ;)

En liten sammenligning:

Jeg bruker vanligvis to skjermer som jeg har satt til 1024x768.

Da kan jeg lene meg godt tilbake i stolen, og lese nettaviser uten noe problem.

- 1024x768 px X 2 skjermer = 1 572 864px (1,57 mill px)

- 1680x1050 = 1 764 000px (1,76 mill px)

Med andre ord.. Den 15.4"-eren har 191 136px mer enn det jeg vanligvis bruker på mine 2 vanlige skjermer.

Det gir kanskje en liten idé om forskjellen.

Noen som vil vite noe om lyd og annet?

Lenke til kommentar

Har tenkt på å gjøre dette selv, men dinpc.no sine sider har vært nede i det siste, og når jeg prøvde å ringe, kom jeg til et annet firma som sa at dei hadde vært dinpc.no før og blablabla... Uansett, dei sa at dei hadde sluttet med sånne komponenter.

Hvet du om noen andre plasser som selger barebone laptops og komponenter ?

Lenke til kommentar
Har tenkt på å gjøre dette selv, men dinpc.no sine sider har vært nede i det siste, og når jeg prøvde å ringe, kom jeg til et annet firma som sa at dei hadde vært dinpc.no før og blablabla... Uansett, dei sa at dei hadde sluttet med sånne komponenter.

Hvet du om noen andre plasser som selger barebone laptops og komponenter ?

5228571[/snapback]

Jepp. Det virker som om det er litt rot der for tiden.

De fortalte meg at de skulle bytte side og noen sånne greier.. Men er ikke helt sikker på hva de holder på med. Vet bare at de har vanvittig treig kundesupport for tiden. :ermm:

Pyton.no er jo samme butikk da.. Kansje de holder på å flytte alt over til Pyton.no?

Synes de har en litt dårlig fremgangsmåte for eventuell flytting, da det er vanilig å i det minste gi tidligere kunder en informasjons-side, der de forteller hva som skjer.. Slik at de ikke mister fremtidige kunder..!?

Med det kan jo være at de gjør så store forandringer at dette ikke lar deg gjøre. Flytting av DNS-er og sånn?!

Noen som vet noe mer om dette?

Lenke til kommentar

Er det noen som har noen erfaring med denne bærbaren (Clevo M560A), eller andre Clevo maskiner? :ermm:

Jeg har nå ventet på svar fra pyton.no (dinpc.no) i snart 3 uker, og jeg har ikke fått svar.

Har prøvd å ringe, sende e-post og kommunisere med dem på msn, men får ikke engang de enkleste svarene jeg er ute etter! :cry:

Dersom de har mye stress for tiden, så kunne de i de minste sagt det!

(Må dessverre anbefale folk å styre unna pyton.no, til de har fått orden i sakene sine). :mad:

Lenke til kommentar
Er det noen som har noen erfaring med denne bærbaren (Clevo M560A), eller andre Clevo maskiner? :ermm:

Jeg har nå ventet på svar fra pyton.no (dinpc.no) i snart 3 uker, og jeg har ikke fått svar.

Har prøvd å ringe, sende e-post og kommunisere med dem på msn, men får ikke engang de enkleste svarene jeg er ute etter! :cry:

Dersom de har mye stress for tiden, så kunne de i de minste sagt det!

(Må dessverre anbefale folk å styre unna pyton.no, til de har fått orden i sakene sine). :mad:

5254078[/snapback]

Tar jeg ikke feil er de oppkjøpt av /gått sammen med Digital Impuls. Dvs det blir nok slutt på Clevo :(

Lenke til kommentar

Problemet mitt har vert at "stand alone media player" ikke virker.

Jeg tok kontakt med shg.no for å se om de kunne fortelle meg om den virker, eventuelt hvordan den er ment å virke.

De fortalte meg at den sannsynligvis ikke fungerer ut fra min forklaring.

De var veldig behjelpelige, og sa at jeg kunne kontakte dem, og så skulle de se hva de kunne ordne, dersom jeg trengte deler til denne i fremtiden.

Håper fortsatt at jeg kan få svar fra pyton.no, da det er deres ansvar å fikse problemet på en eller annen måte.

Det som irriterer meg mest nå, er at det har liten hensikt for meg å sette PC-en opp slik den skal, da jeg sansynnligvis må pukke ut igjen alle delene og installere alt på nytt, når jeg en gang får noe som virker.

Vurderer å be om å få hevet kjøpet, og se om jeg kan få kjøpt ny fra shg.no i stedet.

(dinpc.no og pyton.no er slått sammen. Tror ikke Digital Impuls har noe med det å gjøre, bortsett fra eventuelt sammarbeid eller felles leverandør).

Lenke til kommentar

Kaos!

Ringte til pyton.no i dag og fikk litt mer info.

pyton.no har fått nye eiere!

De ba meg ta kontakt med integral.no, for support på Clevo kjøpt gjennom pyton.no.

Har sendt e-post til integral.no.. Håper virkelig det skjer noe!

"Nye" pyton.no har ingen planer om å selge clevo, slik jeg forstod det.

Ser også ut til at produkt-listen på pyton.no, er blitt endret i henhold til de nye eiernes produktassortemang.

Ellers:

Noen spekulerte i at Digital Impuls AS og pyton.no også skulle slås sammen...!?

Slik jeg forstod det, så er det de nye eierne av pyton.no, noen av de samme eieren/e som eier Digital Impuls AS.

- Det å si at disse skal slås sammen, da de bruker samme brevark i en overgangsperiode, vil muligens være en forhastet konklusjon.

(Desom en eier har en Volvo og så kjøper seg en Mercedes, så betyr det ikke nødvendigvis at han har tenkt å plukke dem fra hverandre og bygge en helt ny bil av delene).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...