Gå til innhold

Overledning i tafo til skjerm

Anbefalte innlegg

De siste dagene har vi hatt problemer med støt i vasken og dusjen på et av badene. Vi fikk en eletriker til å se på det og han sporet feilen til min data. Nærmere bestemt skjermen min, en Dell 2001FP (LCD skjerm). Skjermen har hele tiden fungert 100%, men har nå kobla opp en gammel CRT skjerm. Verken dataen eller skjermen er kobla til jorda kontakter, kunne det ha forhindret problemene?

Transformatoren har en løs (kan kobles av og på) ledning som går til strømkontakten og en som går ut av den til skjermen, ligner strømforsuneren til en bærbar data igrunnen. Kan det hende at det bare er den "utrbyttbare" kabelen det er en lite feil med, eller er det mest sannsynelig selve transformatoren?

mvh

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det høres rart ut om en jordfeil fra pc-skjerm kan forplante seg til badet, når skjermen ikke er tilkoblet jord. Du skulle kun fått strøm i deg når tok i pc, skjerm eller annet tilknyttet pcen og hadde nok kontakt til jord. Kansje feilen sprer seg gjennom modem og tlf.linjen?

Forskjellig utsyr bruker kondensatorer for å hindre elektrisk støy å spre seg. Disse kan gi følbare støt og du kan se gnist når f.eks. når du kobler skjermen til pcen og en eller begge av disse ikke er jordet.

Prøv skjermen din i en jordet stikkontakt med jordfeilbryter. Kutter strømmen bør skjermen din repares eller kastes.

Lenke til kommentar

Det er ikke noe problemer med det etter at jeg skifta skjerm nei. Vi har også kable tv, og har hatt jordfeil angående det før.. Skal se litt nærmere på skjermen og måle litt rundt forbi på de aktuelle stedene i huste når jeg kommer hjem fra jobb i kveld.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...