Gå til innhold

Hidden NTFS [LØST]

Timur

Anbefalte innlegg

Problemet er som så at jeg har to partisjoner som plutselig har forsvunnet fra min datamaskin. Andre partisjoner som ligger på samme harddisk går ann å se.

Partisjonene går fortsatt ann å se i diskbehandling, men der står det slik:

Navn

GB

OK (Ukjent partisjon)

Forskjellen er jo som du sikkert skjønner at det står "ukjent partisjon", noe det ikke står på noen av de andre. (bortsett fra linuxdisken)

Det eneste alternativet jeg får når jeg høyreklikker på partisjonene er: "slett partisjon".

Noen som vet hvordan jeg kan fikse dette?

Endret av Timur
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vanligvis ingen enkel måte å gjenopprette data, det krever litt arbeid.

Du kan jo sjekke om du finner noe her: http://bootmaster.filerecovery.biz/

5118543[/snapback]

Det er ikke snakk om å gjenopprette noe som helst, partisjonen er ikke blitt slettet og ingen ting på den heller. Det virker bare som om den har forsvunnet fra Min Datamaskin.

Tok å skjekka i Partition Magic (hadde helt glemt at jeg hadde det) og der sto det hidden NTFS på de to partisjonene det gjaldt. I tillegg så kunne jeg utforske de ved å høyreklikke og trykke browse i Partition Magic.

Det var en funksjon som het "unhide partition", jeg ble da bedt om å starte pc'en på nytt etter å ha trykt apply, men de dukket fortsatt ikke opp i min datamaskin og de hadde blitt "hidden" igjen, i Partition Magic

Lenke til kommentar

Du kan slette partisjonen og lage ny, da får du tatt disken i bruk. Ja, alle gamle data forsvinner.

Eller du kan legge en del arbeid å bruke programmer for å gjenopprette tapte filer.

Du ønsker sikkert at det er et enkelt grep som kan gjøre den partisjonen synlig igjen, men det er som regel ikke mulig. Den har forsvunnet fordi det har skjedd en feil, og PC'en din vet ikke hva som er feil.

Lenke til kommentar

Det som jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt er om du bruker en FAT-32 partisjon? :hmm:

Jeg mener å huske at jeg hadde samme problemet da jeg hadde Windows ME og XP innstallert santidig! :thumbdown:

Husk på at en FAT-32 ikke kan "se" en NTFS-partisjon, som mest sannsynlig XP-partisjonen(ene) er! :hmm:

Lenke til kommentar
Det som jeg tenkte på når jeg leste innlegget ditt er om du bruker en FAT-32 partisjon? :hmm:

Jeg mener å huske at jeg hadde samme problemet da jeg hadde Windows ME og XP innstallert santidig! :thumbdown:

Husk på at en FAT-32 ikke kan "se" en NTFS-partisjon, som mest sannsynlig XP-partisjonen(ene) er! :hmm:

5125030[/snapback]

Nei har ingen fat partisjoner :hmm:

Hårek: Altså jeg via Partition Magic kunne jeg utforske begge partisjonene og kopiere fra dem til andre helt perfekt, alt innholdet var der og det var ingen forskjell på de i forhold til andre partisjoner. Bortsett fra at de ikke dukker opp i min datamaskin og det står "hidden NTFS" i stedet for "NTFS" som det står på de andre.

Det virker ikke som om partisjonene er slettet eller noe.

Du Hårek er jo ganske erfaren på harddisker og slikt, men jeg vet ikke om du helt har skjønt problemstillingen, eller så er jeg som tuller.

Lenke til kommentar

Du kan ha rett i at jeg ikke har skjønt problemstillingen.

Jeg gikk ut fra at det var en feil i filsystemet som gjorde at partisjonen forsvant, det er det vanligste.

Jeg vet ikke hva en "hidden NTFS" partisjonstype er. Den er ikke listet her: http://www.win.tue.nl/~aeb/partitions/partition_types-1.html

Men det er vel andre som har hatt noe lignende. http://www.google.com/search?hl=en&lr=&q=%...gic&btnG=Search

Lenke til kommentar

Fant nå ut av det, av en eller annen grunn så måtte jeg boote opp med en Partition Magic cd for å få det til å virke.

Det jeg gjorde var å sette de partisjonene som aktive ("set active") og deretter unhide dem. Begge disse mulighetene dukker opp ved "høyreklikk -> Advanced" på den partisjonen det gjelder.

Så nå dukker de opp i min datamaskin :)

Desverre så virker det som om flere har hatt dette problemet, men det er ikke alltid samme løsning, så jeg kan ikke love at dette funker for deg.

btw: takk til deg Hårek for at du prøvde :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...