Gå til innhold

Intel VS AMD


Kebab GUD

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er litt slem nå, men

hva skal man egentlig med hardware.no's tester når man kan lese de 1 million ganger bedre/mer omfattende hos sider som f.eks toms? :smile:

 

http://www.tomshardware.com/cpu/02q3/02082...p4_2800-05.html

 

"Now, Intel sends its P4/2800 into the fray. In this situation, the AMD processor takes the lead in only one of the benchmark disciplines, namely, 3D rendering under Cinema 4D XL R7. In all other categories with different applications, the P4 tops the Athlon XP. "

 

Sier vel det meste. P4 2.8GHz kan lett anskaffes av de fleste med litt overklokking (2.26 eller 2.4GHz f.x).

Lenke til kommentar

Quote:


Dollar skrev (2002-08-27 02:05):

Athlon XP 2600+ en konkurrent til P4 2.53/2.6GHz som den ligger VELDIG likt med i pris, ikke 2.8GHz.


 

XP 2600+ koster ca 500,- mer enn 2,53 nå, men kommer vel til å synke i pris når den kommer i salg. Når det er sagt så er 2600+ en del raskere enn 2,53 og en må heller sammenlikne dem med 2,66 GHz P4.

 

Quote:


Athlon XP 2600+ er dessuten et paper-launch dvs ikke i salg enda.


 

Det er ikke 2,6 til 2,8 GHz P4 heller. En kan i det minste bestille en 2600+. Står at XP2600+ skal komme på lager den 09.09.02 og 2400+ den 07.09.02. P4 2,6 eller mer fant jeg ikke data på hos de webshopene jeg så hos.

 

Dog er jeg helt enig med deg; 2600+ kan ikke kjøpes nå.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-26 22:24, RaZoR_ skrev:

Hadde bare AMD kommet med varme-spredere-ting så hadde det bare blitt smukkt!


 

Hvorfor hadde det "bare blitt smukkt"? Varmespredere hindrer faktisk overføring av varmen fra core til kjøleribbe. Med tanke på temperatur kan det vel bli bra viss man har en elendi kjøkleribbe, men da har som oftest ikke temp'en så mye å si bare den går stabilt.

 

Varmespreder er bare bra for nOOb'er som knuser core'n.

Lenke til kommentar
Quote:

Varmespreder er bare bra for nOOb'er som knuser core'n.


Varmespreder gir deg ikke så mye høyere temp. F.eks kan AMD da ha steppinga til CPUen en annen plass enn midt på coren, noe som gir dårlige varmeoverføreing. Dessuten vil det gjøre livet enklere for mange n00bs som kommer til å være litt for hardhendte med ribbene sine i framtiden. Det AMD også trenger er en temperaturkontroll som kjører ned hastigheten eller slår av hele systemet nå noe går galt med kjløingen..
Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 11:58, Nostradamus skrev:

Quote:


Den 2002-08-26 22:24, RaZoR_ skrev:

Hadde bare AMD kommet med varme-spredere-ting så hadde det bare blitt smukkt!


 

Hvorfor hadde det "bare blitt smukkt"? Varmespredere hindrer faktisk overføring av varmen fra core til kjøleribbe. Med tanke på temperatur kan det vel bli bra viss man har en elendi kjøkleribbe, men da har som oftest ikke temp'en så mye å si bare den går stabilt.

 

Varmespreder er bare bra for nOOb'er som knuser core'n.

 

 

Er jo for å hjelpe n00b'er at de kommer med varme spreder. Jeg for min del har ennå tilgode å svi eller knuse en cpu.

 

Varmespredere skulle jo gi lavere temp.

 

Jeg har ikke tenkt å kjøpe ny pc nærmeste 1.5åra alikevel jeg. medmindre det skjer noe STOR forskjell.

 

Jeg har mest tro på AMD i tiden fremover. Intel prøver bare å pumpe Mhz, uten å tenke på arkitektur/ytelse osv.

 

 

det noen sa om å overklokke p4 2.8 til 3500, så tviler jeg sterkt på at det går med vanlig kjøling, og skal man ha syyyyk kjøling, kan man like gjerne ha en 2600+ @ 2.8Ghz

 

Hvorfor ikke stenge posten? og la tiden vise?;)

 

Mitt råd er; kjøp det du finner best hk til :wink: cpuene er omtrent like ytelsesmessig uansett så.

 

Magnus

Lenke til kommentar

Klokke P4-2,8Ghz ? til 3.5 Ghz ? neppe ... Selv tom klarte jo bare å få den til å kjøre stabilt på 3100 (kanskje ikke et 110% forsøk, men likevel) Det er slutt på de dagene da man kunne klokke P4 opp med 50-60% ... Akkurat på det punktet har vel AMD tatt litt innpå Intel igjen, med tanke på hva XP2600+ blei klokka til.

Lenke til kommentar

Kebab: En varmere og mindre overklokkings vennlig prosessor? Selvsagt, når den har samme kjerne og bare er klokket raskere. Det gjelder da alle prosessorer så lenge arkitekturen ikke forandres, vil disse egenskapene bli dårligere jo høyere den er klokket fra fabrikken. Sånn er det bare, og uansett så er toppmodellen et dårlig kjøp med tanke på ytelse/penger. dette gjelder både intel og amd.

 

 

Razor: Intel tenker kun på MHz, ikke arkitektur? Både intel og amd har da masse spennende på gang, og ryktene florerer allerede. Intel har forbedret produksjons prosessene sine flere ganger etter at northwood kom, AMD har gjort det samme med Athlon XP. Altså er det null grunnlag for å påstå at intel ikke tenker på arkitektur sammenliknet med AMD... Jeg tror at begge har amibisiøse planer for sine neste generasjons prosessorer.

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-27 16:09, mad_arab skrev:


Razor: Intel tenker kun på MHz, ikke arkitektur? Både intel og amd har da masse spennende på gang, og ryktene florerer allerede. Intel har forbedret produksjons prosessene sine flere ganger etter at northwood kom, AMD har gjort det samme med Athlon XP. Altså er det null grunnlag for å påstå at intel ikke tenker på arkitektur sammenliknet med AMD... Jeg tror at begge har amibisiøse planer for sine neste generasjons prosessorer.



 

Enig i at det kommer mye spennende fra Intel og AMD, men du må vel være med på at AMD kommer med mer nytt enn Intel?

 

Slik jeg ser det så er det "største" Intel kommer med Hyperthreading. AMD kommer med integret minnekontroller, HypterTransport, native støtte for 32 og 64-bit, NUMA, meget skalerbart system mht SMP (via HT) for å nevne noe.

 

Dog betyr det på ingen måte at AMD kommer til å ha en raskere CPU enn Intel. Det er, som kjent, fler faktorer som avgjør det og ikke bare hvor mye "fint" en kan "dytte inn i en CPU"...

Lenke til kommentar

Quote:


Odd-Moose skrev (2002-08-27 17:53):

Mens vi først snakker om hva som kommer...

Hvor lenge tror dere AMD/Intel vil holde på de kommende sokkel-typene sine?


 

AMD vil bruke Socket a frem til 2003, men vil introdusere nye sokler for Hammer serien.

 

Intel vil vel fortsette med Socket 478 med Prescott også som vel vil bety at de minst kommer til å bruke 478 ut 2003 også.

Lenke til kommentar

Det som er problemet med AMD vs. Intel-tråder er alle som klager over at det er diskutert før. Hadde disse holdt kjeft, så hadde det vært rimelig seriøst. Dessuten forandrer forholdet mellom AMD og Intel seg hele tiden, og disse diskusjonene er jo morsomme da! For de som synes det motsatte, så foreslår jeg at de ikke går inn på en tråd hvor det står AMD vs. Intel!

 

PS. Beklager at jeg roter til tråden og ikke diskuterer emnet, men kunne bare ikke dy meg! :wink: Lykke til med PC-kjøpene folkens!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...