Skrue Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Alt er relativt, som det heter. 45grader load er (umiddelbart) ikke lite, vil jeg nå påstå. Egentlig er den ganske normal, under normale forhold. Normale forhold da definert som 20-22grader romtemp, default Vcore. Om man tar utgangspunkt i en romtemperatur på 20grader, bør man forvente en vanntemperatur på 28 til 30grader, litt avhengig av radiator og vifte. En grei CPU-blokk (riktig montert), bør klare å gi CPU en temp som ligger 10-12grader over vanntemp. Enkel regning tilsier da i dette tilfelle en CPU-temp på 42grader, altså temmelig nære det Hektor123 oppnår. En vannblokk i det øvre skiktet, bør under normale forhold klare en CPU-temp på 8-10grader over vanntemp, altså et par-tre grader lavere enn i nevnte eksempel. De 45gradene som Hektor oppgir sier egentlig ikke en dritt, for å si det på "godt" norsk. No offence Hektor123! Jeg har vel nevnt det sikkert hundre ganger nå, men sier det igjen: Skal man i det hele tatt diskutere CPU-temp, så må man i det minste oppgi romtemperatur/ temperatur på luften inn til radiatoren! Først da kan man begynne å vurdere CPU-temp. Helst bør man også oppgi om CPU kjøres med default spenning. Det er i høyeste grad corespenninga som påvirker CPU-temp. Øker man denne med noen tiendels volt, vil dette få dramatiske følger for CPU-temp! Edit: For moro skyld dro jeg igang en "test" her nå, for å konkretisere dette med romtemp / vanntemp / CPU-temp ytterligere. Testen bestod i å kjøre CPUStabTest "CPUwarming only, i ca 1 time. Min maskin nr.2 består i grove trekk for tiden av et MSI K8T NEO, (socket 754), med en lett overklokket A64 3700. (2,520Ghz @ 1,55v) Vannkjølt utstyr: CPU / GPU, hjemmelagde vannblokker. Radiator: BiE Extreme, 120x120mm Kjølevifte: Sunon DP120A @ 1400rpm. Pumpe: MaxiJet 1200 (1100ltr/t / Hmax 1,5m) Resultater: Romtemp: 20,5grader Vanntemp: 30,5grader CPUtemp: 41,5grader Noe som også faller pent på plass med tidligere antakelser. Bare som en litt enkel info herfra. Endret 2. desember 2005 av Skrue Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Takker for at du oppklarte en del ting På hvilke måte ville du si at du kan få den mest riktige cpu temperaturen? Leste et sted som sa det at nyere socket 775 cpuer hadde en innebygget temperaturmåler som ga en helt nøyaktig temperatur... har lite lyst å tru på dette da temperaturen i bios somregel er langt høyere enn alt annet jeg måler Du burde kanskje da en prat med denne fyren som har en cpu temperatur på 19-26 grader load:https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=489043&hl= Men hvis det du sier er riktig? Hvorfor har jeg da en cpu temperatur på 30 grader i bios og 24 grader med en sensor som jeg la oppå cpuen? Jeg har også blitt fortalt det at jeg burde fortvente meg en temperatur på godt under 40 grader (det var den temperaturen jeg fikk med den gamle luftkjøleren min) Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Hvordan få tak i den mest riktige CPU-tempen? Ideelt sett bør jo denne baseres på en intern sensor, noe de fleste prosessorer også har. Problemet er at programvaren som benytter denne kanskje litt tvilsomme sensoren(?), ikke alltid er til å stole på! "Ting" har jo heldigvis bedret seg etterhvert, og i så måte kan man i større grad stole på de verdiene man leser av i BIOS eller annen programvare som benytter seg av den interne føleren. Som formodentlig også er blitt mer til å stole på. I så måte, viser det seg at forholdet mellom den eksterne sensoren / termometeret jeg bruker, og avlesningene i f.eks Everest Home Edition, aldri avviker mer enn et par grader: Everest viser som regel 1,5 til 2grader høyere CPU-temp. Avlesningene via en egenplassert sensor, er først og fremst avhengig av en riktigst mulig plassering. Når du snakker om en plassering "oppå" CPU´n, så regner jeg med at sensoren ligger inntil heatspreaderen? Dette vil naturligvis ikke gi et helt korrekt resultat, da temperaturen på hetspreaderen vil være en god del lavere enn hva som er tilfellet ved / i kjernen! Av den grunn, vel og merke om jeg har forstått deg riktig, vil temperaturforskjellene være såpass store som de er. Samtidig kan man jo ikke på noen måte utelukke en feil på den ekstra sensoren / instrumentet den er tilkoblet! En lett og grei test av slike ting, er å legge sensoren i isvann. Den bør da vise 0grader eller deromkring. Skal man bedre nærme seg en "riktig" avlesning, bør sensoren plasseres slik: Dette gir i alle fall en langt bedre kontakt med core, og dermed ogå en riktigere temperatur. Men som et apropos: I maskinen jeg sitter ved nå, er sensoren faktisk plassert på baksiden av hk, i sentrum av CPU-sokkelen. Sensoren er godt skjermet mot påvirkning av omgivelsesluften, og dermed nærmer jeg meg i relativt stor grad en faktisk CPU-temp, i alle fall i forhold til hva jeg til enhver tid kan lese av i f.eks Everest. Ble du klokere av dette? Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 Ja! Takk skal du ha. Men dette programmet Everest? Fungerer det bare med enkelte produsenter? Kunne du svart på de andre spørsmålene jeg spurte deg om over? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 3. desember 2005 Del Skrevet 3. desember 2005 (endret) Så du mener at 45 grader er lite i load temperatur selv med vannkjøling? 5243532[/snapback] Sorry, 45 grader load er selvfølgelig helt normalt og en grei temperatur. Vet ikke hva som gikk av meg, men det var 35 grader load jeg egentlig mente var lavt. Hvis du leser Skrue sitt fine og oppklarende innlegg så blir 35 grader under load noe lavt gitt de forutsetningene vi regner som "normale". Endret 3. desember 2005 av cybirg Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå