Big SturL Skrevet 13. november 2005 Del Skrevet 13. november 2005 Er du ute etter billig og bra vannkjøling bør du sjekke på SHG.no. Der får du komplett Waterchill sett til ca. 1200-1300kr. (CPU, GPU, Chipset, Hydor L20, BlackIce Pro, Tank). Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 14. november 2005 Del Skrevet 14. november 2005 Ja, de waterchill settene på SHG er billige og bra, mye for pengene. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Er også ute etter vannkjølingssett. Alphacool settet som var nevnt tidlig i topicen har planer om å kjøpe. Har sett test av den hvor den fikk et meget bra resultat, men her følger det ikke med en vannpumpe? Må man ha dette? Noen som har flere erfaringer med dette vannkjølingssettet? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 26. november 2005 Del Skrevet 26. november 2005 Pumpe er helt nødvendig ja. Les gjerne litt om hvordan vannkjøling fungerer før du kjøper, så slipper du ubehagelige opplevelser når du skal montere. Lenke til kommentar
Kvakksalveren Skrevet 27. november 2005 Del Skrevet 27. november 2005 (endret) Er også ute etter vannkjølingssett. Alphacool settet som var nevnt tidlig i topicen har planer om å kjøpe. Har sett test av den hvor den fikk et meget bra resultat, men her følger det ikke med en vannpumpe? Må man ha dette? Noen som har flere erfaringer med dette vannkjølingssettet? 5212075[/snapback] Slapp av pumpe følger med: Ser forøvrig ut til å være et knallbra sett i forhold til prisen. Generellt er det en fordel med større radiator hvis du skal utvide til GPU osv. senere. Men du kan jo enkelt sette inn en ekstra radiator senere om du vil. Produsentinfo Endret 27. november 2005 av Kvakksalveren Lenke til kommentar
spyro Skrevet 28. november 2005 Del Skrevet 28. november 2005 En vanntank av metall ville sett stygt ut i ethvert kabinett spør du meg, og de settene som har en tank utenfor kabinettet er jo jævler på LAN partyer. Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Er det best med en 12*12 radiator som jeg kan feste der jeg har en 12cm vifte bak nå, eller ha en 12*24 liggende på gulvet av kabinette?! Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 120x240 mm radiator vil helt klart gi best kjøling, forutsatt at du tar luft utenfra kabinettet. Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Men vil den gi bedre kjøling når den ligger enn en 12*12 som står og får luftgjennomstømmning hele tiden? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 29. november 2005 Del Skrevet 29. november 2005 Du må jo ha 2 stk vifter på en 240mm radiator så da vil den vel få luftgjennomstrømning. Tror ikke du kan bruke den passivt liggende i bunnen av kabinettet. Det blir fort varmt! Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Er det bra med sånn her: http://www.microplex.no/product.aspx?pid=D...2SL&mcat=14s280 Ser lettere ut og litt kult, skal man bare ha slangen ned i beholderen da elr? Lenke til kommentar
Damination Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 nei det må monters på en t kobling ! viss den skal ned i beholderen kommer jo ikke det vannet som har "gått runden sin" igjennom cpu + gpu osv så må den jo komme tilbake der den begynte om du skjønner så skal du ha fillplug trenger du en t kobling ! men om du skal ha den pumpa som var nevnt trenger du ikke filporten. du skrur bare av lokket på tanken ! Lenke til kommentar
killerbill Skrevet 1. desember 2005 Del Skrevet 1. desember 2005 Ok, takker for svar =) Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Nå er Alphacool vannkjølingssett kjøpt og alt fungerer tilsynelatende bra. Jeg fikk ikke radiatoren inne i kabinettet så den må stå oppå kabinettet i stede med lange rør som strekker seg ned og inn i et PCI spor. Jeg la en temperatur sensor mellom kjøleblokken og cpuen etter at kjølepasta var lagt på slik at det lå kjølepasta mellom sensoren og cpuen (gadd ikke vaske cpuen på nytt bare for å legge på den sensoren). Temperaturen i BIOS viser en cpu temperatur på 33 grader idle, mens denne sensoren viser 24 grader. Hvilke av dem er riktig? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Det er vel mest nærliggende å si noe midt i mellom. Jeg heller noe mot 33 grader, men det kommer vel an på noen andre faktorer også: - type CPU -Volt -Hovedkort (noen produsenter har mindre pålitelige temp sensorer enn andre) -Romtemperatur Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Er det volten som bestemmer varmeutviklingen? Ikke HZen? En ting til jeg lurer på... hvor lenge er det meningen at denne pumpen skal stå å gå? I og med at den trenger egen stikkontakt så står jo pumpa fortsatt å går etter at pcen er skrudd av. Må jeg dra ut kontakten for hver gang? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Ja, det er i all hovedsak volten som bestemmer varmeutvikling. Jeg forsøkte for en stund siden å øke/senke multiplier på CPU - ingen temperaturforskjell el kun 1 grad. Stiller du opp volten et par hakk får du straks store utslag, særlig på load temperatur. Enten må du dra ut kontakten hver gang, eller så kan du kjøpe et relè eller en enhet som kobler pumpen til strøm på PCen slik at pumpen slår seg av når PCen slås av. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Er 45 grader cpu temperatur load realistisk med denne vannkjøleren? Så på en annen forumside hvor det var en som hadde 35 grader :S Er det noe jeg kan gjøre for å få temperaturen ned ytligere? Siste spørsmål. Jeg vurderer også en kjøleblokk på skjermkortet, men jeg skjønner ikke hvordan dette er mulig uten at slangene krøller seg? Skyldes dette bare at de slangene som fulgte med vannkjølingssettet er av dårlig kvalitet? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 Selv har jeg liten tro på at det er mulig å ha 45 grader load under normale forhold, dvs heatspreader på CPU, romtemp på 23 grader, enkelt- eller dobbeltradiator og stock hastighet. I så fall må vanntemperaturen være utrolig lav som følge av at radiatoren er utenfor huset eller noe slikt. Mange sier at de har 26 grader idle, 30 grader load fordi temperatursensoren gir misvisende informasjon eller fordi ekstern sensor er montert ved siden av kjernen. Krøller seg? Jeg har Waterchill PVC-slanger som ikke krøller seg uansett hvor mye de bøyes. Imidlertid kan de "knekke" slik at vannet får motstand. Problemet ditt kan kanskje være om niplene for kjøleblokken til skjermkortet står ved øverste kant av skjermkortet og du har lite plass over niplene, dvs at kabinettsidedøren kommer i veien. Du kan da bruke en 90-graders nippel så slipper du å bøye/knekke slangen kraftig. Lenke til kommentar
Plecto Skrevet 2. desember 2005 Del Skrevet 2. desember 2005 (endret) Så du mener at 45 grader er lite i load temperatur selv med vannkjøling? Endret 2. desember 2005 av Hektor123 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå