Håvard Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Hallo. EDIT: Les post 12 Har laget et par poster om vannkjøling, og må si jeg har litt lyst på det.. For å få en stille pc.. den jeg har nå, bråker som det værste flyet.. Og kansje for etter vært, få ned temperaturene litt.. Tengte i begynnelsen, og kjøpe et ferdig sett, og har tittet litt.. Ønsker det så billig som mulig.. Jeg er ganske blank på dette ommrådet, og ønsker da tips.. *Er det lurt å ha stor tank utenpå? som på dette bildet *Hvor billig sett kan jeg kjøpe før effekten blir dårligere en viftene jeg allerede har? *Hva skal jeg se på, når jeg kjøper vannkjøling? *Er det 99% trygt å ha vann inne i pcn? Så over til eventuelle sett jeg har funnet. Thermaltake Rocket Vannkjølingssett Socket A/478/754/775/939/940 Alphacool Vannkjøling CPU Startsett Socket A/478/775/754/939/940 Har dere noen tips til andre eventuelle sett? Helst i samme prisklasse som de settene jeg har funnet, og helst i en kjent butikk (mamoz, komplett, netshop elns) hvis dere skjønner? Dette er hardwaren min: HK: Asus A8N-SLI deluxe sokket 939 Skjermkort: Connect 3D x800GTO PCI-E CPU: AMD Athlon 64 3500+ 3 harddisker Noe mer dere trenger å vite? EDIT: Glemte å si at jeg vil kjøle værtfall CPU og GPU.. Kommer ikke på noe mer som trengs da..? EDIT2: Leste nå at det både var tank å radiator? (på det bildet.. EDIT3: glemte GPU kjørler... Tengte da på denne: Thermaltake VGA Waterblock ATI/Nvidia universal EDIT4: nå var det mye jeg hadde glemt nå Glemte at jeg er en del på lan partyer.. Er det da et problem med så stor radiator? Redigerte tittlen litt, pga jeg skulle sleppe å lage en ny tråd Endret 9. november 2005 av Hrisebro Lenke til kommentar
Damination Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) det thermaltake rocket sette er det døds mye problemer med ! hadde heller godt for alphacool settte ! har dette selv svært fornøyd kunde her ! men spar opp en 3 - 4 hundre kroner til så får du cpu + gpu + chipset blokk ! lykke til http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311540&cks=PRL Endret 7. november 2005 av Damination Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ikke for å være frekk eller uhøflig, men jeg registrerer her som i mange andre tråder følgende "vannkjøling billig". Dette skremmer meg virkelig, her kan man kjøpe datautstyr til flere tusen,men skal kjøpe "skrot" for å kjøle med Om en ser i tråden for vannkjølingssettet bigwater (tror jeg det var) er det en avstemming der mellom 40 og 50% har hatt problemer,de fleste med lekkasjer så burde man helt klart sygge unna slikt med en gang. lekkasjer på vannkjøling koster deg fort mye mere enn hva en sikkelig kjøling ville kostet. Har en ikke råd til å kjøpe sikkelig utstyr burde man bruke luftkjøling til en hadde fått spart opp nok penger,etter min mening. Dette blir som de som kjøper seg lystbåter i millionklassen og fortøyer dem med hyssing, bare for å finne båten knust i fjæra etter et vindkast eller to Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Ikke for å være frekk eller uhøflig, men jeg registrerer her som i mange andre tråder følgende "vannkjøling billig".Dette skremmer meg virkelig, her kan man kjøpe datautstyr til flere tusen,men skal kjøpe "skrot" for å kjøle med Om en ser i tråden for vannkjølingssettet bigwater (tror jeg det var) er det en avstemming der mellom 40 og 50% har hatt problemer,de fleste med lekkasjer så burde man helt klart sygge unna slikt med en gang. lekkasjer på vannkjøling koster deg fort mye mere enn hva en sikkelig kjøling ville kostet. Har en ikke råd til å kjøpe sikkelig utstyr burde man bruke luftkjøling til en hadde fått spart opp nok penger,etter min mening. Dette blir som de som kjøper seg lystbåter i millionklassen og fortøyer dem med hyssing, bare for å finne båten knust i fjæra etter et vindkast eller to 5119055[/snapback] Så enig, så enig! "Før" så kjøpte man vannkjøling for å overklokke (eller få det helt stille), men "nå" er det fordi man "skal ha vannkjøling" Lenke til kommentar
Pels Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Kan bare si meg enig med Snekker'n. Det er som å ha en dyr bil med slitte dekk. Thermaltake kan du glemme. Kvalitet mangler. Se på microplex sine sider. Skal man ha vannkjøling så skal det være ordenlig. http://www.microplex.no/rubweb/varer.asp?UGID=5415&GID=5400 Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Heihei.. Jeg skjønner jo at man bør gå for kvalitet... Jeg bare lurte på om det var mulig å få noen produkter som faktisk var billige, og hadde bra kvalitet.. Tror jeg faktisk også skrev at jeg var lei av en "bråkete" pc, og ønsker en litt stillere en.. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Prøv å søke etter tester av forskjellige sett for å se hva de sier,så legger du frem aktuelle sett her, så er det sikkert noen med erfaringer som kan si hva de mener. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Men det som faktisk er er at det er vanskelig å finne billig utstyr som er bra (nok). Ikke det at det som er billig yter dårlig (selvsagt forskjell der og), men holdbarhet er vel det viktigste å se på, og der er et vel ikke tvil om hva som er lurt å kjøpe.. Merker jeg ser på som "brukbare": Danger Den Aqua Computer Swiftech Polarflo Ikke nødvendigvis i den rekkefølgen.. Finnes helt sikkert fler som er bra, men disse var de jeg kom på i farten.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 7. november 2005 Forfatter Del Skrevet 7. november 2005 Sitter å vurderer å lage tanken selv.. Er det da mulig å finne komponenter til rundt en 1000 lapp? hvis jeg lager tanken selv? Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Du må regne med ca. 4-500kr per blokk du vil ha. Og rundt 5-6-700 for radiator og pumpe. edit: er du hendig er det ikke noe problem å lage blokker selv heller.. bare ta en titt i worklog-delen Endret 7. november 2005 av ManagHead Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 (endret) Tanken kan du fint lage selv, f.eks av plexiglass. Andre og enklere løsninger kan også duge. Du må nok strekke deg litt lenger mtp den tusingen for resten av delene: CPU-blokk: 300,- til 500,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302276&cks=PRL Radiator: 300,- til 500,- http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=309334&cks=PRL Vannpumpe: 300,- til 500,- http://www.mamut.com/coolnsilent/subdet11.htm I tillegg kommer slanger og nipler, uten at de tingene er voldsomt dyre. Frakt skal heller ikke glemmes, og dermed kommer du fort til kort med en tusing. Og som allerede anbefalt: Styr unna billigsettene! Og som ManagHead nevner: Har du mulighet, så kan man også lage blokker selv! Endret 7. november 2005 av Skrue Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Det settet så ok ut det.. ? Bare det passer til systemet mitt.. Tengte litt.. Og starta å tenke på en ting til.. Hvor mange nippler trenger jeg? Også var det.. om det er mulig å få alle komponentene fra en butikk (gjærne komplett.no) Lurer derfor på denne pompen.. Er den grei? Også slanger og nippler.. Ser at komplett har 10, 12 og 6mm nippler, mens de har 7 og 8mm slanger.. Dette kan da umulig gå bra? Hadde vært kjekt hvis dere fant slanger å nippler til meg å Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Jeg bruker PVC-slanger fra biltema, og det er jeg fornøyd med. 25 kroner for 5m 12mm ID slange. Men silikon-slanger er nok det beste, og det kan kjøpes på tess. Vet ikke prisen. Ville kanskje heller tatt denne pumpen, da får du med tank. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 9. november 2005 Forfatter Del Skrevet 9. november 2005 Der følger vanntanken med da.. Jeg tengte jeg skulle lage vanntank selv.. Så jeg trenger ikke det.. Også har jeg ikke super god plass inni pcn.. Med tanke på at jeg har planer om å dytte inn en PSU til.. i et kabinett som er laget for en psu.. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Ok, da så. Bare tenkte at det fort koster over 50 kroner for plexi og sånn, når du skal lage vanntank... Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 10. november 2005 Forfatter Del Skrevet 10. november 2005 Ok, da så. Bare tenkte at det fort koster over 50 kroner for plexi og sånn, når du skal lage vanntank... 5129544[/snapback] Tanken lager jeg a noe greier jeg har hjemme Ikke plexi.. metall a noe slag.. og litt sillikon.. og litt annet div.. det skal jeg nokk klare.. Er resten av greiene jeg lurer på.. Vil helst ha alt fra en butikk, så jeg får samlet frakt.. Lenke til kommentar
Håvard Skrevet 12. november 2005 Forfatter Del Skrevet 12. november 2005 Hmm.. Den psu'en jeg hadde til overs, funka ikke Så jeg må ha en pompe som ikke tar strøm fra PSU'en.. hvis det er å få tak i? Kan jeg bruke en sånn pompe man får kjøpt til akvarier å sånt? Også var det Niplene og slangene da.. Kan jeg bruke hageslange for å få det billigst mulig? Lenke til kommentar
cybirg Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Jeg har hørt at akvariepumper bråker og vibrerer mer enn dedikerte vannkjølingspumper. Jeg vet ikke hva slags hageslanger du har, men kjøp heller noen billige PVC-slanger, fås på www.netconnection.no, www.microplex.no og www.komplett.no for å nevne noen. Lenke til kommentar
Økonom Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Du kan bruke hageslange, jeg brukte det i starten. Nå har jeg biltema pvc-slanger, koster ca. 20 kroner for fem meter med 10mm ID. Og de er bra. Lenke til kommentar
ManagHead Skrevet 12. november 2005 Del Skrevet 12. november 2005 Ja, biltema og clas ohlson slangene var overraskende bra. Bruker det selv (selv om jeg har silikonslanger liggende, har ikke orket å bytte enda ) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå